Ez eddig a kedvenc új kompakt Golf-variációnk, leginkább azért, mert automata váltót is kaptunk a másfél literes turbómotorhoz.

A Volkswagen Csoport ma már négy Golfot árul, négy különböző emblémával. A Skoda Octavia, az Audi A3 és a Seat Leon, na és persze a VW Golf műszakilag szinte ugyanaz az autó. A VW-nél immár végképp nem a mérnökök, hanem a dizájnerek feladata megkülönböztetni őket egymástól. Az ő dolguk a külső és a belső kialakításával önálló, márkájához illő egyéniséget adni mind a négy modellnek.

Ez a feladat talán a Leonnál volt a legnehezebb. A Seat kompakt modelljének eddigi három generációja sokkal jobban különbözik egymástól, mint a korábbi Octaviák, A3-asok és Golfok, így most dönteni kellett: csináljanak újra forradalmat vagy kössék a kocsit valamelyik elődhöz?

Dizájn

Elmaradt a forradalom: a Seat úgy döntött, folytassa csak az új Leon, amit az előd elkezdett. Maradjon meg a lendületes, sportos de nagyon könnyen emészthető forma, amiről határozottan látszik, hogy nem akar Golf lenni, de azért egy pillanatig se hagyja el a biztonságos pályát. Érthető az óvatosság: a Seatnak volt már egyszer egy komoly lyukra futása egy bizonyos Toledóval, ha emlékszünk. A kifutó Leon formája viszont mindenkinek bejött, így  Alejandro Mesonero-Romanos, az előző és az új kompakt Seat dizájnere nem változtatott a bevált recepten:

Seat Leon 1, 2, 3, 4. Vagy 1, 2, 4, 3? Ugye, hogy nem könnyű eldönteni?

A harmonikus, arányos alapformát feldobja néhány trükk, néhány részlet, amibe bele lehet szeretni. A körbesétálásnál elismerően lehet bólogatni a ködlámpafészek, az ajtókba nyomott lendületes sáv, a tükör kialakítása láttán. A hátsó lámpákat összekötő fénycsík a Porschék és Audik után a Leonnak is remekül áll.

A LED-lámpák egyedi rajzolata, a visual signature elöl-hátul remekül sikerült. A felnik szépek, a cápauszony-antenna még ma is menő. Igazán csak a legmegrögzöttebb autóbuzik azok, akik megtalálják a kákán az egyetlen csomót, amikor hátul a kocsi alá néznek.

Csalás: a szép kis paralelogrammán nem is jön ki füst
Ami a Porschénak, Audinak bejött, a Leonnak is jól áll: fényhíd a hátsó lámpák között
Mint egy kihajtogatott gemkapocs

Utastér

Tágas, élhető, igényes, józan hangulatú az új Leon beltere. Sok a kis tárolóhely, mindennek van helye a kocsiban. Az első traktusban a térérzetet növeli a váltókar hiánya, a két ülés között csak egy kis pöcök emelkedik ki középen. Az ülések a kategória átlagának megfelelő kényelmet adnak. Az FR-kivitelben a lapított aljú kormány és pár dekorvarrás jelzi a sportosságot.

Az ötajtós, szemre tök átlagos kompaktban a hátsó sorban meglepően nagy a tér, ide beülve eszünkbe jut, hogy a Leon nem csak a Goldnak, az Octaviának is édestestvére. A csomagtér még a padlója alatti mankókerékkel is elég öblös, tágas, bár 380 literrel papíron megint csak átlagos méretű a kategóriában.

A virtuális kijelző és a nagy érintőpanel jól néz ki de sok bosszúságot okoz
Az ülések hosszú úton sem fárasztanak, a kategóriában átlagos a kényelmük, tartásuk
A térkínálatra hátul sem lehet panasz

Technika

A másfél literes, négyhengeres turbómotort 48 voltos mild-hibrid rendszer támogatja. Ez a gyakorlatban leginkább azt jelenti, hogy a stop-start funkció villámgyors a nagy teljesítményű indítómotorral. Az üzem közbeni rásegítések és a takarékosságra optimalizált motorvezérlés viszont meglepően jó eredményt produkál a fogyasztásban. A váltó hétfokozatú, dupla kuplungos automata, de az FR felszereltséghez kérhető kézi váltó is ugyanehhez a motorhoz. Vagy akár a 110 lóerős egyliteres, háromhengeres turbóhoz, mert azzal is elvihető a Leon FR.

A többi a VW unalomig ismert MQB-platformos cucca: MacPherson első futómű, immár 150 lóerő mellé is csak csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztés, mindez az FR-nél másfél centivel leültetve az alap Leonhoz képest. Természetes a négy tárcsafék, elektromos szervokormány, a LED-es (de nem LED-mátrix) fényszóró. A 14 mázsa alatti tömeg a sok biztonsági extra mellett igazán nem sok.

A motor sokat szenved az Euro6-tal, de ebben a kocsiban legalább az automata váltóra hárul a küszködés, nem a vezetőre
Csatolt hosszlengőkar a 150 lovas benzines Leon alatt

A vezetéstámogató és biztonsági elektronika abszolút up-to-date, a követőradaros tempomat, a sávtartás, a keresztirányú forgalomfigyelés, az automatikus fényváltás mind elérhető a Leonhoz.

Vezetési élmény

Ami a vasakat, magát az autót illeti, a Leon egy kezes, könnyű mozgású, gyors, klasszikus vezetési örömöt nyújtó kompakt autó. Ahogy már említettem, a kulcsa mindennek az automata váltó. Ő küzd a motorral, ő  csúsztatja a kuplungot, ő próbálja meg lekezelni az Euro 6-nak való megfelelés kényszerét, a késedelmes gázreakciókat, a lassú leforgásokat helyettünk.

Kicsit szenved is az egy-két generációval ezelőtti 150 lóerős DSG-s VW-technikához képest, nincs meg a mindig remekül eltalált motor-váltó harmónia. Sok a túlzott kihúzatás, a fokozatkeresés - de a Leon FR vezetését még így is nagyon lehet szeretni. Gyors a kanyarokban, jól érezhetőek a sodródás határai, könnyű, de precíz a kormányzás, jók a fékek - és pont elég az erő ahhoz, hogy még biztonsággal ki lehessen autózni.

A tesztautó 6,5 literes átlagfogyasztása egészen kiváló érték. Sok autópályás használat és lendületes, dinamikus stílusban lenyomott, kifejezetten élvezetes autózás mellett a DSG komfortjával akkor se panaszkodtam volna, ha akár egy literrel többet mutat a teszt végén a számológép a benzinkútnál százra. A 45 literes tank ezzel az étvággyal 600 kilométerre kényelmesen, biztosan elég.

Nagyon nem akart olyan lenni a Leon menüje, mint a Golfé vagy az Octaviáé, így néhány funkciót sikerült még tovább bonyolítani
Zavaros, nehezen értelmezhető a műszeregység információtartalma, minden nézetben. A sebességérték pici és mindig máshol jelenik meg

Amit nehéz szeretni ebben a kocsiban, az a HMI, az ember-gép interfész, a kommunikációs- és kezelőfelületek összessége. Az érintőképernyő divatjának támogatása, a hagyományos, fizikai gombok költségtakarékossági és dizájn okokból való elhagyása, a túlzott eredetieskedés a virtuális műszeregység grafikai terveiben mindennapi küszködést eredményez az alapfunkciók, a klíma, az audiorendszer, a páramentesítés kezelésében. A márkatesóktól való különbözési kényszerben még azt is sikerült összehozni, hogy a navigáció menüje egy zászló ikonra kattintva jelenjen meg (ZÁSZLÓ!), a klíma pedig már nem is egy hanem két külön virtuális felületen kezelhető: van egy a hőfok-szabályzásnak és egy a szellőzők beállításának.

A klímamenű kettős: van egy nézet a hőfok beállítására, egy másik a szellőzésére. Borzasztó. De legalább jól néz ki a grafika
Az érintős világításkapcsoló nehézkesen kezelhető, viszont ez nem nagy baj, tekintve, hogy szinte soha nem kell hozzányúlni

A virtuális műszeregység nagyon szép, színes és éles képeket tud mutatni, de a minden nézetben picurka sebességérték és a zűrzavaros, nehezen feldolgozható infóáradat kényelmetlen és a figyelmet is nagyon elvonja az útról. Nem lennék meglepve, ha a vevők kierőszakolnának a gyártótól a közeljövőben egy új megjelenítési sémát, amely talán nem lesz olyan szép, mint ezek, de lehet rajta látni, mennyivel megyünk, mennyi benzin van a tankban, mennyire állítottuk a tempomatot.

A vezetéstámogatás a Leonban is jól működik, de néhány ponton kissé idegesítő. Ez persze nagyrészt a magyar közlekedési környezet sara. Az autó időnként ránk szól, hogy menjünk a sáv közepén, mi pedig hiába mondjuk neki, hogy a leszakadt útpadka miatt kóválygunk, nem azért, mert be vagyunk rúgva. A sávban tartás, a visszakormányzás kicsit erőszakos, ami elég ijesztő tud lenni például az elhúzódó autópálya-építkezéseinken, amikor át kell váltani a szembesávba csíkokon, vonalakon keresztül. A táblafelismerés pedig a hazai környezetben egy vicc, a kijelzett értékeknek semmi köze a valósághoz, a korlátozásoknak a tempomatra való automatikus átvételének opciója pedig folytonos balesetveszélyt eredményez a valós magyar forgalomban.

Gyors, élhető, praktikus és vezetési élményt is nyújtani képes kompakt autó az új Leon FR

Kinek ajánljuk?

A Seat Leon lényegében maradt, ami volt: átgondolt, remek térkihasználású kompakt autó, az átlagnál magasabb komforttal, németes alaphangulattal de egy csipetnyi latinos vagánysággal. Akinek bejön a forma, masszív Golf-technikát kap, reális áron. Persze 2020 vége felé a "reális ár" már kicsit mást jelent, mint akár csak egy éve.

Az új Leonért legkevesebb 6,92 millió forintot kell adni, és egy ilyen Reference (alap)felszereltségű, egyliteres, 90 lóerős benzines turbómotorral és ötfokozatú váltóval szerelt fapados változat nem az évszázad üzlete. Az FR felszereltségű tesztautó az automata váltó szerintünk kötelező opciójával 10,05 milliótól viszont friss modellként, 150 lóerővel, mild-hibrid rendszerrel már nemigen okoz csalódást. De tudunk még ennél is jobbat mondani.

11,8 millió ugyanis a szintén FR-kivitelű konnektoros hibrid Leon alapára. Ehhez a kocsihoz pedig jár a zöld rendszám összes könnyítése is, no meg, ha gyakran töltögeti az ember, komoly üzemanyag-megtakarítás a használat során. A csomagtartó a plug-inben csak 280 literes, de ha valaki cuccolni is akar, 12,04 millióért már a kombit is elviheti. És az már tényleg egy óriási, nyaralásra és városi füstmentes autózásra egyaránt alkalmas igazi XXI. századi csoda.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

340 lóerős családi villanybusz a Volkswagen ID. Buzz GTX

További cikkeink a témában