Sokaknak a Škoda Favorit csak egy néhány százezres autó, ami olcsón mozgó esernyőként funkcionálhat, pedig a cseh gyártó életében is fontos fordulópontot jelöl az 1987 júliusában bemutatott autó. Innen nézve nem is akkora csoda, hogy évtizedekig őrizgettek egy új példányt.

Csehszlovákia kommunista kormánya még a '80-as évek elején hagyta jóvá a Škodának az új elsőkerék-hajtású autójának fejlesztését, mely aztán tovább húzódott, mint szerették volna. A kormány és a tervezők, valamint a formáért felelős Nuccio Bertone elképzelései sokáig nem találtak közös nevezőt.

Azért sem, mert ugyan négyajtós szedánt és kétajtós, ferdehátú kupét is terveztek belőle, de ezeket valószínűleg inkább a tervezők tartották fontosnak. Végül a hagyományos ötajtós lett (készült még kombi és platós változat is) a Škoda első autója, mely eltérően a 120-astól már nem farmotoros, hanem az orrában van keresztben a blokk és az első kerekeit hajtja.

Tehát nagy lépést jelentett a modernebb autózás irányába, melyre eddig nem volt lehetőségük.

1,3 literes, négyhengeres benzinmotorja kezdetben karburátoros, majd befecskendezős lett. A fejlesztésben részt vett az angol Ricardo Consulting Engineers és a Porsche mérnökei is tettek hozzá egy kicsit. Nem csak hazájában aratott végül sikert a Favorit, hanem Közép-Európa egyik legnépszerűbb autója lett és olyan helyekre is eljutott, mint Kolumbia vagy Chíle, de még Kínába is exportálták.

Ez az 1993-as évjáratú 34 kilométert futott Favorit is bizonyítja, hogy bármilyen autóból lehet gyűjtői darab.

Görögországban bukkant fel az autó, melyet láthatóan sosem használtak. A fehér ötajtós karosszériáját eredeti dekormatricája dobja fel, de kétség kívül a legvonzóbb eleme a Bertone logó az irányjelzők alatt, de érdekes részlet a műanyag tükörházba nyomott Škoda embléma is.

Beltere szintén hozza az időkapszula hangulatot a hibátlan szövetkárpitokkal és a műszerfal műfa dekorbetéteivel. Nagyon ritka látvány ma már egy ilyen állapotú Favorit, de a legtöbben valószínűleg így is átsiklanak felette.

Azt azonban nem árt észben tartani, hogy az egykori népautó, majd filléres eszköz sokszor különös jelentőségű modell, melynek egykori sikerét nehezen homályosítja a rozsda is.

Ez is érdekelhet:

Elég a 80 lóerős új Fabia a magyar forgalomban?

A Škoda Fabia negyedik generációja megérkezett. Nagyautósabb, kényelmesebb, mint elődje volt, de az alapmotorral kell hozzá türelem.

A Skoda egyik legőrültebb autója volt a Felicia Fun

A kabrióvá alakítható pick-up igazi ritkaság.

Még a csehek sem biztos, hogy adnak ennyit egy újszerű Škoda Feliciáért

Megdöbbentő összeget kérnek az alig használt autóért.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

340 lóerős családi villanybusz a Volkswagen ID. Buzz GTX

További cikkeink a témában