Azonnal feloldjuk a látszólagos ellentmondást.

2015-ben bezárt a városligeti közlekedési múzeum. A terv akkor még az volt, hogy három év múlva ugyanott, felújított-kibővített épületben nyílik meg újra – már nem fog kiderülni, mennyire lett volna ideális a föld alatti kétszintes, összesen négyezer négyzetméteres plusz terület egy olyan intézménynek, amely autóbuszokat, villamosokat és mozdonyokat is szeretne bemutatni. Két évvel később úgy döntöttek, inkább Kőbányán, az egykori Északi Járműjavító telephelyén alakítják ki az új múzeumot.

Nem eredeti a neonfelirat, de az eredeti másolata

Fontos paraméter, hogy a területen lévő egykori Dízelcsarnok önmagában is hatalmas – és még új épületrészeket kap majd –, de nem csak emiatt jó helyszín. A környék Pest első ipari negyede volt a 19. század derekán, gyárai közül kiemelkedtek a vasúti gépgyártáshoz kötődő üzemek. A mozdonyok, vasúti kocsik karbantartásának fontos bázisa is itt alakult ki, ez volt az Északi Főműhely majd az Északi Járműjavító. A közeli Népligetben autó- és motorversenyeket rendeztek egykor, tehát nem kizárólag a kötött pályának van ott múltja, a leendő múzeumot viszont a vasúti és a villamoshálózatba is bekötik, hogy a nosztalgiajáratokkal egészíthessék ki a múzeumi élményt.

Szellemnek és Koporsónak is hívták a 242-es gőzmozdonyt. Próbafutáson elérte a 161 km/h sebességet
A háttérben Bobó, a legnagyobb darabszámban gyártott magyar villanymozdony. Kettő van belőle a kiállításon, a dízelszag adott, a hangjuk hangszóróból hallható

A Dízelcsarnok 1962-ben épült, több mint tíz éve nem folyik munka a már akkor sem újszerű, hatalmas épületben, óriási feladat lesz ebből egy építészetileg és kiállítási szempontból is korszerű csarnokot kialakítani. Hogy hogyan sikerül majd, azt a mostani ígéretek szerint 2026 körül megtudjuk.

Az Árpád sínbusz kívül és belül. Három órán belül ért Budapestről Bécsbe, az 1930-as években

A közlekedési múzeum viszont nem vár addig: bár a téma iránt érdeklődők központi bemutatóhely híján is több állandó, időszakos és virtuális kiállítást látogathatnak, a patinásan lepusztult Dízelcsarnokban Volt egyszer egy Északi… A történet folytatódik címmel berendeztek egy minitárlatot.

Bivaly, a legendás 424-es gőzmozdony. Több mint félezer darab készült belőle, hatvan éven át szolgáltak

A „mini” szó azért indokolt, mert a gigantikus csarnoknak csak egy kis részét foglalják el amúgy hatalmas járművek, de azok csak félig főszereplői a kiállításnak. A másik maga az épület a kopott falakkal, árnyékolós tetőablakokkal, régi feliratokkal, táblákkal, kábelekkel, olajszaggal… Ennyire autentikus környezetet évtizedek alatt, az idő természetes múlásával lehet csak kialakítani – akármilyen színvonalas lehet az új múzeum, ilyet nem nyújt majd, mert nem nyújthat.

A kiállítás rendezői ezzel tökéletesen tisztában voltak, ezért a munkagépsárgára festett és megdöntött OSB-lapokból kialakított falakon a járművekről szóló tudnivalókon kívül a kőbányai-józsefvárosi ipari környezet közlekedéstörténeti jelentőségéről, az üzem múltjáról, a dolgozók mindennapjairól is sokat megtudunk. Talán a képek visszaadnak valamit a hangulatból.

A kiállítás október 31-éig, csütörtöktől vasárnapig 12–19 óráig látogatható, előzetes bejelentkezéssel. További infó, jegyárak, megközelítés stb. itt olvasható.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Ízléses retró a Ford Mustang GT hatvanadik évfordulós kiadása

További cikkeink a témában