Túl sokat halogatsz és már megőrülsz tőle? Most öt lépésben elsajátíthatod az önmotiválást!
Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Sokan nem veszik elég komolyan a halogatást, pedig a fontos feladatok és kötelességek későbbre csúsztatása olyan krónikus méreteket is ölthet, hogy az illető elveszíti a munkáját vagy felborul a házassága. Ha te is egy igazi Pató Pál típus vagy és ettől már nagyon rosszul érzed magad, akkor most öt lépésben segítünk a halogatás legyőzésében!

A legnagyobb probléma a halogatással az, hogy mikor mondjuk egy prezentáció elkészítése helyett inkább elmész sörözni a haverokkal vagy videojátékot játszol, azt gondolod. ez nem több mint rossz időbeosztás és egy kis lustaság.

De számos kutató szerint a krónikus méreteket öltő halogatás a stresszhez való hozzáállásunk érzelmi stratégiája és jelentősége nagyon is szignifikáns lehet mind a munkánkban, a szociális életünkben és a párkapcsolatunkban is. Szerintük a halogatás egy cselekvés önkéntes késleltetése, amelyet a jó előre látható negatív következmények ellenére mégis megteszünk.

Általában abban gyökeredzik, hogy a rövid távú élvezeteket előnyben részesítjük a hosszútávúakkal szemben. Vegyük példának azt, hogy nem fejeztél be egy projektet a hétvégén, mert vendégeid voltak és velük csapattad. Timothy Pychyl, a Carleton egyetem pszichológus professzora szerint ilyen esetben egy szándékos késleltetésről van szó, amelynek az alapja egy racionális döntés:

A halogatás esszenciája az, ha azzal foglalkozunk, amitől jól érezzük magunkat – mondja Dr. Pychyl – A halogatás az, amikor úgy érzed: 'Tudom, hogy ezt kéne csinálnom, szeretném is megtenni és zavar, hogy nem teszem meg' – és ennek ellenére mégsem cselekszel.

Vannak, akik azért halogatják a munkabeli és magánéleti kötelezettségeiket, mert mindent tökéletesen akarnak csinálni és ez a stressz annyira megbénítja őket, hogy végül nem csinálnak semmit: túl idegesek nekikezdeni a feladatoknak. Gyakran a halogatás egyik formája a morális kompenzáció. Például ha valaki elmegy edzeni ahelyett, hogy kilépne az évek óta utált munkahelyéről: ezt a lépést a kutatók szerint azért teszi egy halogató ember, mert a cselekvés közben jól és produktívnak érzi magát, így könnyebb a fiókba süllyeszteni a megtenni való feladatokat.

Egy pszichológus szerint ez a viselkedési minta könnyen vezet az önutálathoz, majd pedig depreszióhoz: „Sok halogató ember előbb mondaná el valakinek, hogy kirabolt egy bankot, semmint beismerné saját halogatását.” Tehát a krónikus mértékű halogatást sokan életük kudarcának élhetik meg, így nagyon nem szabad egy huszonegyedik századi kamubetegségre gondolni, mikor a halogatásról mint komoly problémáról beszélünk. Ezért elmondjuk a Calgary egyetem kutatóinak (Timothy Pychyl, Piers Steel és Alexander Rozental) módszerét, amely pár lépésben segíthet a halogatás leküzdésében, mielőtt teljesen rád telepedne. Íme a lépések:

1: Szedj szét egy hosszú távú projektet specifikus al-gólokra. Jelöld ki a pontos kezdési időt és azt, hogy mennyi ideig tervezel a feladaton dolgozni (ne csak azt, hogy 'holnap').

2: Csak kezdd el. Nem kell feltétlenül egy hosszú listát írnod a feladatokról vagy minden közbülső lépésről.

3: Emlékeztesd magad, hogy a feladat befejezése fontos a jövőd számára és jó neked. Ha félreteszed a feladatot, attól az nem válik élvezetesebbé.

4: Harcolj a halogatás ellen „mikrofeladatokkal” és mini késleltetésekkel; például úgy, hogy egy másik felhasználóba kell belépned ahhoz, hogy játszhass a kedvenc játékoddal. A kutatók szerint, ha a halogatáskor preferált aktivitást kissé távolabbra helyezzük és nehezebben elérhetőbbé tesszük, akkor a csábítás sokkal kisebb lesz.

5: Jutalmazd meg magad: nem csupán a teljes projekt lebonyolításáért, hanem minden közbülső célért, amit megvalósítottál. Ezzel az önmotiválással sokkal jókedvűbben és derűsebben állhatsz hozzá a (sokszor kellemetlen, de mégis kötelező) feladataid elvégzéséhez!

Szóval, ha eddig folyton rossz érzésed volt a mellkasodban, mert Ejj-ráérünk-arra-még elven félretoltad a fontos elintéznivalókat (legyen az munka, barátok vagy kapcsolat), akkor próbáld meg ezt az öt lépést – hidd el, a feladataid elvégzésétől sokkal jobban fogod szeretni magad, mint a pillanatnyi örömökért történő halogatás közben - és édesebb is lesz utána az ünneplés!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.