Zártkörű bulik, luxusmárkák, álomutazások, névre szóló termékek, rengeteg követő és legalább annyi irigy. Az egyik legismertebb hazai véleményvezért/bloggert, "Festy in Style"-t kísértük el egy háromnapos Porsche-útra, hogy megnézzük testközelből, hogy is működik ez a szakma.

Rácalmásról az Eltén át a Max Mara show-ra

Festy (leánykori nevén Rohonczi Anita) 2009-ben kezdett el blogolni, nagyjából akkor, amikor az első komolyabb kolónia elindult itthon az Iwiwről a Facebookra. Globálisan is értjük, amikor ízlelgetjük; az elsők között kezdte “a szakmát”, gyakorlailag együtt nőtt fel és bele a ma is éles social platformokba. Tizedik éve csinálja, pár éve már főállású blogger az egykoron az ELTE-n diplomázó kartográfus lány, és olyan márkák nagykövete, mint az Omega, a Louis Vuitton vagy a Moet&Chandon. Zárt körű New York-i bulik és különleges meghívások teszik ki annak a huszonöt hétnek a programját, amit az év során külföldön tölt.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Festy?- Fashion&Travel Blogger (@festyinstyle) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Festy?- Fashion&Travel Blogger (@festyinstyle) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Festy?- Fashion&Travel Blogger (@festyinstyle) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Festy?- Fashion&Travel Blogger (@festyinstyle) on

Klasszikus online felületen (blog.hu), a Facebookon, Instagramon és Youtube-csatornákon mutatja be a világot követőinek – de kezdjük a legelején.

Kik/mik azok az influencerek?

Nem igazán tudunk frappánsabbak lenni, mint hogy ide helyezzük Dancsó Youtube-hadvezér főművét ez ügyben:

Szóval influencernek hívjuk azokat az egyéneket, akik valamilyen oknál fogva nagy követőtáborral rendelkeznek, és véleményükkel/iránymutatásukkal a gazdasági cselekvés ösvényére terelik az érdeklődőket, vagyis a márkák rajtuk kersztül a nap végén eladásokat realizálnak.

Megpróbálunk most utánajárni, miért lesz valaki érdekes (=sok követője lesz), és ezáltal értékes kommunikációs csatorna a partnereknek (=nagy elérést biztosít).

Nagy elérés = nagy érték.

A nagy elérés sokféleképpen jöhet össze, itt sincs ez másként, mint bármelyik médiaterméknél:

olyan “műsort" kell csinálni, ami érdekli az embereket

Legyen az trash (pl. Pimoskefir), humor (pl. Videománia), valamilyen speciális tematika (pl. Handras) de ha elég bátrak vagyunk, akkor saját véleményünkkel és magvas gondolatainkkal is lehetünk nyájterelők (pl. Puzsér vagy Szentesi Évi).

A szó eredeti jelentése alapján a cél a legtöbb esetben: a produkcióval befolyásolni a vásárlási szokásaid, vagy legalább a gondolataid a témával kapcsolatban.

A hazai influencerek nagyrésze elsősorban a vágykeltés oldaláról támad, fashion-bloggerként Festy is ebbe a kategóriába tartozik. Itt a legnagyobb a verseny, hiszen elég vonzó terep a jóseggű fiatal csajok számára, akik komolyabb teljesítmény nélkül szeretnének egyből a luxusba csöppenni, de szerencsére igazán magasra itt sem lehet érdemtelenül eljutni, viszont éppen ezek az idők pont ennek a hype-járól szólnak, amikor a vak tyúk is talál szemet. (Mi itt a szakmában bízunk benne, hogy ez a pálya is letisztul azért lassan, és leesnek a hegyről a félkegyelműek.)

Biztos minden kedves olvasónak van már olyan barátja/barátnője, aki elkezdte kiárulni az életét, ki olcsóbban:

“Köszönöm ezt a szélvédőmosást a kispesti Tutispéciverda 2029 Kft.-nek, örömmel ülök be újra az autómba, mert csillog-villog…”

ki drágábban: táskák, műszaki cikkek, értékesebb holmik, utazások…

Ha értékes játékosok szeretnénk lenni, be kell tartani a szabályokat, amiket egyrészt magunknak is meghozunk, másrészt a partneroldal megkövetel.

Profilfegyelem

Nem lesz mindenkiből luxusblogger, de ha minden olcsó mutatványt bevállalsz, akkor ne is várd, hogy a Porsche megkeressen, mert amikor pozicionálja a marketinges a márkát, akkor olyan közegben szeretné ezt megtenni, ahol nem sérül a brand (amellett, hogy új vevőket hajtasz fel neki). Vagyis ha tegnap Tesco gazdaságos vodkát reklámoztál, akkor holnap nem valószínű, hogy ez ügyben megkeres majd a Grey Goose, mert te már egyszer beáraztad magad valahova, nehéz lesz kitörni onnan. Ugyanakkor az is igaz, hogy ha leteszted egy márka mellett a voksod, akkor a közvetlen konkurens pénztárcája is be fog csukódni. Nem lehet valaki egyszerre a BMW és a Mercedes nagykövete is egy időben.

Arról nem is beszélve, hogy a nyilvános életednek egyeznie kell azokkal az értékekkel, amiket a márkák is magukának vallanak. Vagyis ha tróger dolgokat vállalsz be és verekszel meg káromkodsz, esetleg vállalhatatlanul berúgsz és ebből tartalmat csinálsz, akkor ne számíts magaséletre. De akkor se nagyon lepődj meg, ha túlságosan arcba tolod a popót meg a melleket, az sem lesz felsőpolcos buli.

Ha tényleg boldog akarsz lenni ebben a környezetben, és azokkal a márkákkal akarsz dolgozni, amiben te is hiszel, akkor az elején el kell engedni a gyors ötezreseket a későbbi milliókért és tiszteletért, és nagy alázattal építeni egy történetet.

Többek között ezért is történt Festyvel, hogy a bloggerkedés első félidejében még rendes munkája is volt, és közben igyekezett tiszta profilt építeni, hiszen tudta, a luxus világába vágyik, oda pedig előbb meg kell győzni a marketingeseket következes profillal és magas minőségű vizuális tartalmakkal.

Miért érdekes?

Ha mindenkihez akarsz szólni, akkor a végén senkihez nem fogsz, így elég fontos, hogy

szűkítsük a célközönséget.

Festy esetében ezek a területek a divat és az utazás elsősorban, így pl. nem valószínű, hogy a közeljövőben filmkritikákat vagy főzős tartalmakat fogunk tőle látni. Egyrészt nem ért hozzá, másrészt nem ezt várja a közönsége. Pont, ahogy egy klasszikus tematikus tévécsatornánál lenne, a Sport TV-nél nem releváns dolog közéleti híradót tolni. Mindkettő érdekelheti ugyan az embereket, de nem azért megy oda, maradjunk a kaptafánál.

Vagyis érdemes egy adott területre sepcializálódni, és ott elmerülni annak mélységében, hiszen ebben az esetben van rá lehetőség, hogy az adott szegmenst elég alaposan megismerjük, feldolgozzuk, és ezáltal valóban releváns tapasztalatokat tudjunk megosztani a téma iránt érdeklődőkkel. Számítani fog a véleményünk, mert ismerjük a területet, sokat láttunk a témában, szakértőkké válunk. De mitől lesz a szakértő tudás érdekes? Két dologtól:

a részletektől és a tálalástól.

A jó történeteket is szórakoztatóan kell elmesélni, itt pedig a szórakoztatás a szépérzékünknek és a vágyainknak szól.

Festy a két területről írásban, szóban és vizuálisan tudósít, jelenleg legjobban az Instagram-csatorna pörög, ahol 231 ezer ember követi, szerte a világból. A Facebook-oldalát bár még ennél is többen követik, tartalmakat már kevesebbet készít erre a változások miatt. Viszont éppen nyílik a Youtube-csatornájának története, hiszi ugyanis, hogy az elkövetkező évek már mainstreamben is a videózásról szólnak, így az Insta-Youtube csatornákra fókuszál a jövőben elsősorban. Ezeken törekszik a képi anyagokat jellegzetes stílusában elkészíteni, hogy harmóniában legyen a múlttal-jelennel. Kellemes legyen a szemnek, hiteles az agynak.

Technikai oldalról

Nagyon fontos a következetesség, úgy a dinamikában, mind pedig a minőségben és az arculatban. Festy egy korrekt fényképezővel, egy tükörreflexes, fullframe géppel dolgozik, és utómunkában is maximalista, ő maga végzi a képek stilizálását.

Mivel nem tudtam pontosan, valójában mennyi energia ez, azt gondoltam, kipróbálom vele a munkát, elmentem vele egy háromnapos Porsche Lifestyle útra, Montenegróba, és mivel azért már pár képet én is készítettem életemben és a márka sem ismeretlen számomra, vállaltam a fotós szerepét, ő meg azt, hogy remélhetőleg nem szúrom el. De azért ő is hozott gépet.

Festy nagyon figyel a minőségre, így kértünk a Canontól mi is egy fullframe gépet, a 6DM2 kódjelű vasat és egy fix 50-es, 1.4-es fényerejű obit, és belevágtunk vele a luxusba.

Egy közép-európai rendezvényre mentünk vele, ahol tizenhat szerencsés, elsősorban lifestyle tematikában dolgozó blogger próbálhatta ki a Porsche-palettát, a 718 Boxstertől a Cayenne-en át egészen a Panamera E-Hybridig. Festy számára új területről beszéltünk, így különösen érdekes volt látni, hogy veszi fel a fonalat, hogy készül fel előtte az útra, és mennyire tudatosan és következetesen készít(tet)i a tartalmakat az utazás során.

A montenegrói élmények az autózáson kívül az utazás és a gasztronómia területeiről szóltak, egy csodaszép, éppen megnyitott szállodában altatták és itatták a résztvevőket, relatív feszes programmal. Ezt Festy úgy értelmezte, hogy egy harminckilós bőröndben csak a különböző autókhoz és alkalmakhoz illő ruhákkal készült. A fotósaként pedig minden pillanatban rendelkezésre álltam, ahol történés volt. Szerencsére gyorsan megvolt a közös hang, és az is kiderült az első pár kép után, hogy nyugodtan rám bízhatja a dolgot, így tudott csak magára és a pillanatokra koncentrálni.

Ami számomra gyorsan világossá vált: profi a nő, azonnal tudja, mit és hogy akar, és mint Zoolander, amikor felé fordul a gép, azonnal előveszi a fotóarcát. Szerencsés karakter, elég fotogén, és könnyű vele dolgozni. A megfelelő élethelyzethez illesztett mosolyokkal és pózokkal autentikus karakterévé változik a márkának.

Azt már tehát láttam, hogy dolgozik egy pro influencer, az viszont kérdés, hogy ez tényleg megéri-e a márkáknak?!

Az út során elég sok részletbe beavatott, amiről nem fogok tudni mesélni most, azt azonban elmondhatom, miután több márka marketingesével is beszéltem Festyről, akik dolgoznak vele, hogy egyhangúan meg vannak elégedve a teljesítménnyel. Nehéz elvonatkoztatni attól, ha valaki bemegy az ő posztjával egy luxusmárka üzletébe, hogy ezt szeretné megvenni, legyen az egy Omega óra vagy egy Max Mara szett.

A posztjai és munkái után a sok rajongó mellett természetesen megjelentek azok is, akiknek szúrja a szemét, de állítása szerint majd tíz év alatt hozzászokott, és tudja kezelni a helyzeteket. Mivel nem érdemtelenül jutott ezekhez a lehetőségekhez, hogy olyan márkák nagykövete, mint az Omega, a Moet&Chandon és a Louis Vuitton, hanem hosszú évek munkájával, nem kell attól tartania, hogy a közeljövőben csökken az érdeklődés. Az énmárka beérett, és elég alázatos, hogy tudja helyén kezelni úgy a követőit, mint a márkákat és a szerencsés élethelyzetet, amibe bedolgozta magát.

Azt mondta az út végén, hogy a 718 Boxster annyira tetszett neki, hogy felírta a bevásárlólistára. Kíváncsiak leszünk, látjuk-e majd előbb-utóbb sajátban, mondjuk ebben a szép sárgában. Elég jól állt neki.

(Fotó: Donkó Péter, utómunka: Festy, gép: Canon 6DM2, 50 mm f 1.4)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tíz éve feltöltött egy fürdőszobai szelfit, most 475 ezer követője van

További cikkeink a témában