Böszörmény-Nagy Gergely, a Design Terminál stratégiai igazgatója a kreatíviparunkra irányítaná a világ figyelmét.

– Szeptembertől látod el a Design Terminál stratégiai vezetői feladatait. Mit jelent ez a gyakorlatban?

– Szerintem a világ egyik legjobb munkahelyét! Úgy kell elképzelni minket, mint egy rendhagyó pr-ügynökséget, mely nonprofit alapon működik, és teljes egészében közösségi érdekekért dolgozik. A Design Terminál egy állami intézmény, melynek feladata a magyar kreatív ipar ösztönzése. Ide értünk minden olyan ágazatot, mely a kreativitásra építve hoz létre munkahelyeket. Fókuszterületeink a formatervezés, a divattervezés, az innovatív technológiák és a várostervezés világa. Utóbbi a kreatív iparágak természetes kontextusát adja, hiszen a mi világunkban elsősorban városok versengenek egymással.

Ezeken a területeken a magyar vállalkozások akkor is sikeresek voltak, amikor az állam semmiféle eszközzel nem támogatta őket: elegendő a Rubik-kocka vagy a Prezi nemzetközi eredményeire gondolnunk. A maga szerény eszközeivel a megújult Design Terminál a jövő sikertörténeteihez kíván hozzájárulni.

– Pontosan hogyan?

– Alapvetően három eszközzel. Egyrészt saját kezdeményezésekkel: versenyek, vásárok, képzések és konferenciák szervezésével. Másrészt szakmai partnerként, mellé állva már létező, magas színvonalú projekteknek. Végül, de nem utolsó sorban befogadóházként, otthont adva a magyar kreatívipar legelőremutatóbb eseményeinek.

Saját gyermekeink közül kiemelkedik az idén harmadszorra kiírt Gombold újra! pályázat, mellyel a divattervezők fiatal generációjának biztosítunk lehetőséget a bemutatkozásra. A márkát évről évre fejlesztjük: idei újdonság, hogy a júniusi döntő köré immár regionális eseményt szervezünk Central European Fashion Days címmel, ahol a magyarok mellett vendégül látjuk Csehország, Lengyelország és Szlovákia legjobb tervezőit is. Nem titkolt célunk, hogy a CEFD legyen a visegrádi országok első, budapesti központú éves eseménye. Ezzel hozzájárulhatunk a főváros pozicionálásához a Közép-Európa kreatívipari központjának címéért folytatott, egyre csak erősödő versenyben.

Egyik legszeretettebb munkánk karácsonyi prémium dizájnvásárunk, az évente növekvő sikerrel megrendezett Ajándék Terminál. Szakmai partnerségeink közül kiemelten fontos a Design Hét Budapest formatervezési seregszemle támogatása, befogadó helyszínként pedig a egymást váltják nálunk a technológiai meetupok, tréningek és műhelyalkalmak.

– Hogyan jut el egy kommunikációs szakember a politikai kampányok világától a kreatív iparágakig?

– Eddigi munkáimat három dolog köti össze: a közösségi ügyek iránti érdeklődés, a vizuális kommunikáció szeretete és a stratégiai szemlélet. Pályám első éveit politikai kampányok elemzésével, majd vezetésével töltöttem. A hazai piac mellett dolgozhattam az Egyesült Államokban, a világ legfejlettebb politikai marketinggépezeteiben, és ez irányú érdeklődésem máig megmaradt.

2010-től egy önálló csapat felépítésére, és társadalmi célú kampányok kidolgozására kaptam lehetőséget a KIM-ben (Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium – a szerk.). Olyan témákat gondozhattunk, mint az önkéntesség népszerűsítése vagy fiatal, minőségi munkaerő toborzása a közszolgálat világába. Kampányaink közül többet is hazai és nemzetközi díjakkal ismert el a reklámszakma. Most az a feladatunk, hogy életre hívjunk egy igazán hasznos, XXI. századi állami ügynökséget, mellyel a fogyasztói és befektetői figyelmet a magyar kreatíviparra irányíthatjuk. Úgy érzem, hogy az elsőre különbözőnek tetsző területeken szerzett tapasztalatok előnyt jelentenek, és kifejezetten jól kiegészítik egymást.

– Munkádban többre van szükség kreatív marketingeszközöknél: hinni is kell magában a termékben is. Szerinted milyen potenciál van a magyar kreatíviparban? Hogyan lehet az eredményeket szélesebb körben elterjeszteni, illetve eljuttatni a fogyasztóhoz?

– A GfK és más kutatóműhelyek számos tanulmányban, komoly empíriával bizonyították, hogy a magyar fogyasztó igenis nyitott a hazai márkákra. Két nehézséggel küzdünk: az egyik a disztribúció, hiszen a magas minőségű kreatív termékek és szolgáltatások nem mindig jutnak el a beszerzőhöz, legyen szó egy nagyobb cégről vagy éppen a végfelhasználóról. Másrészt az árazás problémájával, hiszen a hazai könnyűipar haldoklása okán a tervezők gyártási nehézségekkel küzdenek, sokan csak keveset és drágán tudnak előállítani, majd értékesíteni termékeikből.

A Design Terminál aligha oldhatja meg minden ágazat minden problémáját. Fenti három eszközzel azonban hozzájárulhat a hazai kreatív ökoszisztéma fejlesztéséhez, és új magyar vállalkozói sikertörténetek elindulásához. A 2011-es, első Gombold újra! pályázatunk győztese 2012-ben, a második pályázat döntőjén már meghívott tervezőként mutatta be a díj segítségével életre hívott saját márkáját. Ezekért a pillanatokért dolgozunk.

– Másik nagyszabású munkád a Rubik-kocka projekt: hogyan áll mindez, és mi a pontos célkitűzés?

– Fürjes Balázs barátom, kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos kapta a feladatot, hogy a Rubik-kocka születésének közelgő negyvenedik évfordulójára megszülessen egy, a kocka inspirálta új fővárosi kiállítási központ terve. A Design Terminál stratégiai vezetőjeként a majdani központ koncepciójának kialakításában vállalok szerepet. Élményt jelent számomra, hogy olyan döntéshozóval dolgozhatok együtt, aki szakmai múltjából fakadóan egyaránt ismeri piaci és államigazgatási világ gyakorlatát. Minderre szükség is van a sikerhez, hiszen olyan helyről álmodunk, mely otthont ad a legfontosabb magyar kreatív teljesítmények bemutatásának, ám oktatási központként és inkubációs térként a jövő eredményeihez is hozzájárul.

A tervek megalkotásában, tanácsadóként számos inspiráló személyiség segíti munkánkat, például Daniel Goroff, a Harvard Egyetem matematikusa, Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója vagy Gerendai Károly, a Sziget alapítója is. Megtisztelő velük dolgozni.

– Melyek a közeljövő legfőbb programjai a Design Terminálban?

Urbanisztikai programmal nyitottuk az évet: nálunk mutatták be a Széll Kálmán tér megújítására született ötletpályázatokat. A Fiatal Urbanisták Tagozatával és más műhelyekkel közösen, a kiállítás mellett szakmai párbeszédet is szerveztünk: két hét alatt körbejártuk, hogyan nézhet ki a XXI. század Budapestje. A várostervezés ügyét az év hátralévő részében sem engedjük el. Stratégiai partnerséget kötöttünk a Budapesti Közlekedési Központtal, várható közös rendezvényeink mellett pedig a Városmárka Tanács rendszeres szemináriumainak is otthont adunk majd.

A technológia világából egyre több startup-vállalkozás és közösségi kezdeményezés érkezik saját eseményeivel a Design Terminálba. Otthont adtunk például a Prezi, a LogMeIn és a Ustream nemzetközi fejlesztői konferenciájának, most költözött hozzánk a vállalkozói szellemet népszerűsítő eseményeivel az European Entrepreneurship Foundation, a múlt hétvégén pedig nálunk tartotta regionális versenyének döntőjét a NASA és a Google által alapított Singularity University.

A MOMÉ-val közösen megkezdjük továbbképzési programunk kialakítását, melynek keretében vállalkozás- és márkaépítési ismereteket nyújtunk majd a magyar kreatívipar pályakezdőinek. A divatiparhoz kapcsolódó Central European Fashion Days elindításáról már ejtettünk szót, de nem kevésbé fontos az idén októberben immár tizedik alkalommal sorra kerülő Design Hét Budapest, melynek kiemelt támogatói és szakmai partnerei leszünk. Ezenkívül készülünk még egy nagyobb dobással az őszi szezonra, ám erről egyelőre nem beszélhetek. Hamarosan lezárul arculatváltásunk, s vele elindul új honlapunk. Addig is érdemes követni minket a Facebookon!

– Mi ad energiákat és újabb ötleteket? Miket olvasol/nézel/hallgatsz, milyen újságokat tartasz mértékadónak?

– A kreatívipar és a stratégiai gondolkodás kérdéseiben régóta a Fast Company jelenti a leghasznosabb támogatást számomra, a világ tágabb összefüggéseiről pedig szívesen olvasom a Kommentárt, a City Journalt és a Brain Pickings oldalait. A legfontosabb inspirációt mégis munkatársaimban, és a generációmhoz tartozó tehetségek sikereiben találom meg. Egyrészt szerencsésnek érzem magam, amiért ötletekkel és tenni akarással teli emberek között dolgozhatom, másrészt büszkeséggel tölt el, ha nemzedékünk egy-egy tagja eredményessé válik a tudományos életben, a zeneiparban vagy éppen az élsport területén.

(Fotó: Tóth István, Béres Attila)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Így lehet saját borászatod, ha mindig is érdekelt a borászélet

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés