Íme 5+1 remek módszer.

A futás sok szempontból az egyik legjobb sport/hobbi: gyorsan fejleszti az állóképességet, az egyik leghatékonyabb módja a fogyásnak, pofátlanul egyszerű megszervezni, szinte semmibe nem kerül, és nem vesz el sok időt.

Csak egy baj van vele: futni kell.

Ha tehát egy kisördög makacsul suttogja a füledbe, hogy „mozognod kellene, mozognod kellene”, ellenben a másik füledbe egy kollégája azt duruzsolja, hogy „jól van ez így, nyugalom”, akkor most inkább olvass, hogy átlendülj a holtponton!

Csatlakozz futó közösséghez!

Egyedül egy csomó mindenhez nincs kedve az embernek (khm, lásd a saját esetedet most), ellenben társakkal könnyebben és lelkesebben fog bele bármibe, ráadásul kevésbé hajlamos feladni. Számtalan futóközösséget találsz, és elég egyszerűen eldöntheted, melyikhez célszerű csatlakozni: adja magát választani egyet a lakóhelyedhez, esetleg a munkahelyedhez közel.

Azt is figyelembe veheted, milyenek az adott közösség céljai, mennyire veszik komolyan a futást, indulnak-e versenyeken, esetleg meg is akarják nyerni azokat? Vagy ellenkezőleg, csak összejönnek, jól érzik magukat, és még közös kalóriapótlást is tartanak az edzések végén?

Együtt jobb – Fotó: Unsplash

Ha ez nem jön be, mert mondjuk viszolyogsz a racionális gondolkodástól, akkor csatlakozhatsz ráérzés alapján is, például valamelyik klubnak szimpatikusabb a neve, a története, a színei, esetleg van egy számodra példakép híresség a tagjai közt.

Szerezz be okoskütyüt!

Közösséget választhatsz másképp is: ha van valamilyen futóapplikációd, futóórád vagy fitnesz-karkötőd, akkor többnyire közösséget is tettek mögé, azaz csatlakozhatsz az ugyanezt használókhoz.

Ne gondold rivalizálásnak ezt! Az amatőr futóknál a rendszeresség fontosabb, minthogy bárkit is legyőzzenek – illetve (a többszörös közhely-világbajnokot idézve) jelenleg magadat kell legyőznöd, ehhez pedig motiválóak az online társak is.

Vihetsz bele játékosságot is, mondjuk keresel hasonló adottságú társat, és vele együtt dolgoztok ki futóprogramot, akár közös futást is szervezhettek. Vagy keresel valakit, aki sokkal jobb nálad, és tőle kérsz tippeket, tanácsokat.

Fotó: Hocza József / Unsplash

Hallgass zenét!

Kütyüben nemcsak az eltökéltebbek gondolkozhatnak. Talán minél inkább élveznéd az egészet, a futásból, mit élményből hoznád ki a maximumot. Nos, akkor a zenehallgatást mindenképp próbáld ki. Az izgalmak már korábban elkezdődnek, amikor összerakosgatod a tracklistet, aminek nem várt pozitív hatásai is lehetnek: felbukkanhat rég nem hallott kedvenc dalod, a barátaidtól kaphatsz tippeket, így új számokat is megismerhetsz.

Ne csak mezei fülhallgatóban gondolkozz! A Sennheisernek van sportfülhallgatója, aminél találsz zárt akusztikájú módot, ami teljesen kiszűri a világ zaját, csak a zenét hallod, és nyitott akusztikájú módot, ami beengedi a kintről érkező zajokat.
  • Értelemszerűen egy futópadon használhatod az előbbit: futsz, tartod a ritmust, szól hozzá a zene, kizárod a külvilágot, flow-ba kerülsz.
  • Terepen pedig az utóbbit: futsz, tartod a ritmust, szól hozzá a zene, és ha rád dudál egy pizzafutár, félre tudsz húzódni könnyedén.
A SPORT True Wireless – Fotó: Sennheiser

Jóllehet, nem aktív, csak passzív zajszűrésről beszélhetünk, mindenesetre a sportfülhallgató kiválóan működik. Kipróbáltuk, és már a kicsomagoláskor láttuk, mennyire profi: többféle méretű kiegészítőt csomagoltak hozzá, hogy tökéletesen a füledbe illeszthesd, azaz sportolás közben ne essen ki, magabiztosan végezhess vele mindenféle mozgást.

Nos, a hasprés utáni nyújtáskor egészen konkrétan fejjel lefelé rázkódott a kütyü, és a szokásos gyakorlatsort teljes egészében végigcsináltuk bármiféle probléma nélkül.

Néhány apróságra kell figyelünk, például jobb előre pontosan beállítani a hangerőt, mert bár az érintésekkel szabályozott hangerő, pause, újraindítás, új trackre ugrás remekül működik, mozgás közben előfordulhatnak véletlen érintések, amikor nem pont az történik, amit akarsz. A pontos beállításokon kívül segít az idő, nyilván hamar rutint lehet szerezni a készülék kezelésében. Másfelől az app-ot szokni sem kell, pofonegyszerű és kényelmes a kezelése.

Menj el új helyszínekre!

Azt mondod, a zene már jó vonal, de még mindig nem elég? Fokozhatod a futás élvezeti értékét azzal is, ha új helyeket fedezel fel. Kifejezetten szerencsések vagyunk ilyen szempontból: rengeteg futópálya van város- és faluszerte, futhatsz erdőben, cserjefoltok közt kanyargó rekortánon, tóparton, patak mentén, Újpesten és Újbudán.

Elmehetsz home office-olni egy ismerőshöz, és futhatsz egyet az ő környékén, de le is térhetsz a szabványosított futópályákról, és mehetsz túraútvonalon, senkitől sem zavartatva. A hatás összeadódik, ha közben szól a zene, és még a társak is megkapják az eredményt a végén.

Futás az erdőben – Fotó: Unsplash

Állíts fel célokat!

Az is lehet, hogy kézzelfogható eredményt akarsz, és nem izgatnak a társak meg a kütyük, zenei hallásod meg eleve nincs is. Alkat kérdése.

Nos, ha szuperpragmatikus alkat vagy, akkor állíts fel célokat. Mindenekelőtt legyél egészségesebb, figyelj a kalóriákra, a futást egészítsd ki egészséges táplálkozással, mérd a súlyodat. Ebből következik a fejlődés: akár a neten is találsz számtalan alapvető edzéstervet, így kitalálhatod, hogy fél-egy év múlva mennyit szeretnél tudni futni, egy adott távot milyen idő alatt akarsz teljesíteni vagy mondjuk összesen hány kilométert futnál ezalatt az idő alatt.

Rendes felszerelés, rendes felkészülés – Fotó: Unsplash

De talán a legjobb cél felkészülni egy versenyre. Mi motiválhatna jobban, mint részt venni az Ultrabalatonon vagy más, hasonlóan jeles versenyen? Nagyon egyértelmű helyzet: az egyik végpont a verseny, a másik a most, te pedig a kettő közti időt ügyesen beosztva beprogramozod a magad felkészülését. Azt ugye nem kell mondanunk, mennyire klassz érzés részt venni egy versenyen?

Futóverseny Brüsszelben – Fotó: Unsplash

Érezd magad menőbbnek!

Kicsit a fentiek szintézise. Mert az is jól esik, ha vonzóbbnak érzed magadat, márpedig ha van...

  • egy klassz futócuccod
  • menő kütyüid, amik segítenek a tudatosságban
  • egy közösség, ahová tartozol
  • sportfülhallgatód
  • okosan felállított céljaid, melyeket kitartóan követsz
  • egy verseny, amit teljesítettél
  • vagy akár csak a fentiek bármelyike

...akkor nyilvánvalóan elértél valamit. És ha ilyen szépen összeállt a kép, akkor kezdődhet is a következő kör!

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Sennheiser.

És ezt olvastad már?
Barbarára Békéscsabán is felfigyeltünk, most Svájcban röplabdázik, és még mindig elbűvölő
Egyetlen stílusos teraszról sem hiányozhat ez a kiegészítő