Lélegzetelállító képek a repülés hőskorából a világ egyik legcsodásabb tájáról.

Bár a 8848 méteres Csomolungmát csak 1953-ban mászta meg Edmund Hillary és Tenzin Norgay, a légi meghódítása már évtizedekkel korábban megtörtént.

Sajtótájékoztató a felszállást megelőzően

1933-ban Douglas Douglas-Hamilton százados, akit Lord Clydesdale néven is ismertek megpróbált átrepülni a Himalája legmagasabb csúcsa felett. Ma ez a teljesítmény teljesen hétköznapinak hathat, de a harmincas években még életveszélyes kalandnak számított. A repülőgépek technikai tűrőképességük határát súrolták, és akkor még nem is beszéltünk a személyzetről.

Egy kalandvágyó férfi: Lord Clydesdale 1933 februárjában Angliában
Clydesdale és Blacker ezredes az indiai Purneában

Lord Clydesdale-nek sikerült anyagi támogatást szereznie az expedícióhoz, a mecénás Lady Houston lett, maga a küldetés pedig a Houston Everest expedíció nevet kapta.

A repülőgépek 1933. április 3-án szálltak fel az indiai Purneából reggel 8 óra 25-kor.

Az átalakított Westland PV-3 kétfedelűben a másodpilóta Stewart Blecker ezredes volt, őket egy Westland PV-6-osban David McIntyre hadnagy és egy fotós, S.R. Bonnett követte őket.

„Félórás repülés után elhagytuk a vészhelyzeti kifutópályánkat Forbesgandzsnál, ami negyven kilométerre feküdt Purneától. 5800 méteres magasságban repültünk, amikor a ködön át első alkalommal pillantottuk meg a Mount Everestet.”

Lord Clydesdale

Az Everest csúcsa

A fotós Bonnet egy alkalommal elájult egy rövid időre, és a fényképezést is abbahagyta. Kiderült, hogy az oxigénpalackja megsérült. A zsebkendőjével sikerült eltömíteni a rést és többet nem fenyegette az elájulás veszélye.

Az Everest környéke, és úgy általában a Himalája csúcsai extrém veszélyes körülményeket teremtenek a repülők számára. Amikor a szövetséges erők a II. világháborúban elvesztették a szárazföldi utánpótlási útvonalaikat az indiai-kínai határ közelében, kénytelenek voltak a Himalája feltérképezetlen csúcsai között repülni. A rádióadások szakadoztak, az időjárási előrejelzések primitíveknek számítottak, olykor 150-200 km/h-s széllölések is előfordultak, így ezek az utazások minden egyes alkalommal elképesztő kockázatot rejtettek magukban, Nem véletlen, hogy két év alatt közel 380 gépük zuhant le a hegyekben.

A gépek a harmadik legmagasabb csúcs, a Kancsendzönga felett

10.05-kor végül sikerült mintegy harminc méterrel a csúcs felett elrepülniük. Negyed órát köröztek a csúcs körül, majd visszatértek a támaszpontjukra.

Gleccserfolyam az Everest alatt

Lord Clydesdale később megkapta a légierő keresztjét, a Bonnet által forgatott filmrészletek pedig belekerültek az Oscar-díjas Wings over Everest című filmbe. A Guardian 1933-ban a repülés történetének egyik utolsó nagy hőstetteként emlegette az angol pilóták expedícióját.

(Forrás: Mashable)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Automataváltós elektromos kerékpárt mutatott be a Decathlon

További cikkeink a témában