Meghalt a cédéformátum, éljen a vinil? A külföldi és a magyar eladások is ezt igazolják, de ez nem azt jelenti, hogy megjött volna a vásárlási kedv.

Angliában 2012-ben hetven százalékkal nőtt a bakelitlemez-eladások száma, miközben a cédéformátum gyakorlatilag kissé elnyújtott hattyúdalát játssza a világ zeneszerető közönségének. Nem annyira meglepő az ügy, a bakelit ugyanis még mindig az audiofil hallgatóság egyik legkedvesebb játékszere, még akkor is, ha maga a lemez gondosabb tárolást és kezelést igényel, mint a sokkal masszívabb cédé. Mondjuk úgy, egyáltalán nem hülyebiztos. És talán pont ez benne a szép…

Azt tudjuk, hogy itthon is erősen esik a cédéeladások száma, de balgaság lenne azt feltételezni, hogy a bakelit-fogyasztás ettől eltérően erősen meglódult volna az utóbbi egy évben. A csillogó fekete lemezeket forgalmazó cégek azonban arról árulkodtak a Playernek, hogy hazánkban is kezdi szépen lassan átvenni az uralmat a vinil. Ez a furcsa fordulat azonban egyáltalán nem annak köszönhető, hogy hirtelen mindenki ráébredt volna a fizikai formátumok birtoklásának előnyeire. Akkor hogy lehet ez?

A friss bakelitlemezeket is vastagon kínáló Media Markt koncepciómenedzsere szerint például úgy, hogy a cédéformátum túlságosan is erős mélyrepülésbe kezdett, míg a bakelit tartja magát, sőt, az eladott példányszámokat tekintve növekedni is tudott. „A tapasztalat az, hogy bár a műszaki, szórakoztatóelektronikai újdonságokat mindig nagyobb érdeklődés övezi, van egy olyan réteg, amelyik a hagyományos, jól bevált technológiákra esküszik. Ezért van létjogosultsága a bakelitlemezek piacának is. Értelemszerűen ez nem nagy piac, de létezik, és nagyon érdekes, hogy az elmúlt évek adatait figyelve megállapítható: ez a szegmens tartja magát, sőt ha picit is, de növekszik, szemben a zenei cédék eladási mutatóival, amelyek évről évre csökkennek” – nyilatkozta kérdésünkre Szánthó Balázs.

A bakelitben is roppant erős Wave lemezbolt guruja, Pápai Sándor is hasonló tapasztalatokról számolt be: „Folyamatosan növekszik a bakelitek eladásának száma, de persze még mindig nem éri el azt a mértéket, hogy megérné csak ezzel foglalkozni” – árulta el az üzlet tulajdonosa, aki azt is elmondta, többnyire a cédévásárlások rohamos csökkenése miatt közelíthetnek csak egymáshoz a két formátum eladási mutatói. Ez a közelítés azt is jelenti, hogy mind az átlagvásárló, mind pedig a high-end zenehallgatást előnyben részesítő réteg is lemondott már a cédéről (bár tulajdonképpen ez nem most történt meg), hiszen az előbbi a sokkal kényelmesebb letöltést, az utóbbi pedig a jó öreg 180 grammos bakeliteket részesíti előnyben.

Bárhogy is van, a vinil tényező lett a piacon, és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a fizikai formában zenét tároló vásárlóközönség legnagyobb része már az audiofil zenehallgatók közül kerül ki, akikre akár javarészt csak bakelitekkel foglalkozó cégeket is lehet alapozni, még akkor is, ha kissé rizikósnak tűnik a vállalkozás. A csomagküldéssel is foglalkozó Bakelit.hu, illetve a Bakelitfutár legalábbis mindenképpen megpróbálta, és sikerrel vette be az első kanyarokat.

A Bakelit.hu egy tekintélyes lemezkínálattal megáldott bolttal is rendelkezik Budapesten, de ha az embernek nincs kedve elveszni a roskadó polcok között, marad a webshop, ahol természetesen postázzák a megrendelt lemezeket. A debreceni illetőségű Bakelitfutár egyelőre (de csak egyelőre) nem rendelkezik még hagyományos értelemben vett üzlettel, webshoppal és nagy kínálattal viszont annál inkább. Mintegy négyezer címük akad készleten, amelyet saját gyártású, speciális csomagolóanyagokkal indítanak útjukra postán a megrendelő felé. A bolt tulajdonosa, Juhász Csaba arról árulkodott, hogy bár nem az évszázad üzlete a vinil-csomagküldés, azért nem panaszkodnak, szépen érkeznek a rendelések akár külföldről is.

A budapesti illetőségű Bakelit.hu-s Aradi László is úgy látja, hogy a siralmas cédépiac miatt erősödhet csak a bakelit helyzete, de a retrómániának is szerepe van a szegmens erősödésében, közülük kerül ugyanis ki a vásárlóréteg egyharmada. „Három nagy csoport választja ezt a formátumot: az első, akik high-end módon akarnak zenét hallgatni, a második a lemezlovasok, akik nem tértek át MP3-alapú zenélésre, és azok, akiket kedves emlék tölt el a zenehallgatás retróstílusa miatt”.

Abban nagyjából mindenki egyetért, hogy a fizikai formátumok jövője egyértelműen a magas minőségű zenehallgatás területén keresendő, sőt, a zenekarok és a kiadók is terveznek a bakelittel a jövőben. „A kiadók is felismerték: ezt az értékesítési csatornát nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ennek jele például, hogy a hazánkban egyik legnagyobb rajongótáborral rendelkező Depeche Mode kiadója úgy döntött: a zenekar tavasszal megjelenő új albuma bakelit formátumban is piacra kerül” – árulta el Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere. Ha valóban ez a jövő, akkor nagy duzzogva megbékélünk vele...

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Már itt is van a Szegény párák rendezőjének új filmjének első kedvcsinálója

Mától streamelheted a magyar Oscar-díjat is hozó Szegény párák című filmet

További cikkeink a témában