Beszédes, hogyan ábrázolja az orosz embereket a mindenkori filmművészet. Nálunk természetesen az amerikai közönségfilmek ágyazódtak be a leginkább, és ezekben a ruszki, ha férfi, akkor általában nagy és/vagy buta és/vagy erőszakos, de mindig kőegyszerű, ha pedig nő, akkor halálos és szexi.

A szexiség persze csak másodlagos lehet, hiszen a muszkát mindig is jobban szerette a világ – főleg az amerikaiak – nagynak és butának látni. Ahogy az elmúlt évek egyik legjobb sorozatában, az HBO Csernobil című alkotásában elhangzott érzékletes vicc szól:

„Mi az, nagy mint egy ház, húsz liter üzemanyagot éget el egy óra alatt, rohadt zajos, okádja a füstöt, és három darabra vág egy almát? (...) Egy szovjet gép, aminek az a dolga, hogy négyfelé vágjon egy almát.”

Ez a szösszenet híven tükrözi az uralkodó sztereotípiát, de mi nem elégedtünk meg ennyivel, hanem a fentiek alátámasztására összeszedtük azt a tíz nagyjátékfilmes orosz karaktert, aki először eszünkbe jut, ha a vörösök kerülnek szóba.

1. Penge Borisz

Rade Šerbedžija – Blöff (Snatch, 2000)

Az már teljesítmény, hogy A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső után Guy Ritchie következő mozijában nem Vinnie Jones karaktere volt a legveszélyesebb, hanem ez a brutális ruszki, akinek a nevét meghallva még Golyófogú Tony is nyelt egy nagyot. Kettejük összecsapásából végül csak azért került ki az utóbbi győztesen, mert falon keresztül véletlenül sikerült oldalba találnia Boriszt, aki még ezután is ment volna, mint a terminátor, ha Tony nem lőtte volna agyon... négyszer.

2. Ivan Drago

Dolph Lundgren – Rocky IV. (1985)

A rendszerváltás előtt szovjet volt az orosz, és ha lehet, még brutálisabb arcok érkeztek onnan, mint manapság. Ennek ékes példája Ivan Drago, aki szó szerint kivégezte Apollo Creedet a szorítóban, hogy aztán Rocky Balboának kelljen megmutatnia, hogy az amerikaiak is tudnak azért ütni, ha nagyon muszáj. Hollywoodban így játszották le a hidegháborút.

3. Ivan Danko

Arnold Schwarzenegger – Vörös zsaru (Red Heat, 1988)

A második Ivan a sorban – és mint ilyen, nem az utolsó –, aki a Vörös zsaru első jelenetében Budapesten még Növényi Norbert és Koncz Gábor arcát is szétüti, hogy aztán az USA-ba utazva ápolgassa a szovjet–amerikai barátságot. Schwarzenegger eszményi választás volt a szerepre, hiszen pont olyan nagydarab és eccerű, hovatovább, pont olyan jól tud angolul, ahogyan azt egy átlagos amcsi az orosz férfiakról elképzeli.

4. Ivan Vanko

Mickey Rourke – Vasember 2. (Iron Man 2, 2010)

És a harmadik Iván, a Vasember második része előtt a filmezéshez frissiben visszatért Mickey Rourke tolmácsolásában, akitől akkoriban A pankrátor után mindenki csodát várt, és ehhez képest az egész MCU egyik legrosszabb gonoszát szállította. Whiplash ugyan nem volt veszélytelen, de unalmasabb volt, mint egy punnyadt vasárnap este.

5. Natasa Romanoff

Scarlett Johansson – első feltűnés: Vasember 2. (Iron Man 2, 2010)

Nem úgy a szintén ebben a moziban bemutatkozó Fekete Özvegy, aki szépen lassan a Marvel filmes univerzumának egyik legizgalmasabb szuperhőse lett, még ha ez nem is látszott feltétlenül a Vasember 2. idején. Natasa a jobbik fajta orosz, vagyis a búgó hangú, szexi és halálos fajta, akit a nézők még Amerikában is nagyon tudnak szeretni.

6. Lev Andropov

Peter Stormare – Armageddon (1998)

Lehet azért pozitív karakter is a muszka, de ha így van, akkor is muszáj valami defektet beletenni a fejébe. Az Armageddon hőseit például az űrben egy szakadt orosz űrhajós fogadta, aki úgy nézett ki, mintha mindig másnapos lenne – majdnem biztos, hogy ez így is van –, de azért képes volt bármit megbütykölni egy fémrúd segítségével, és az életbölcsességeit is érdemes volt meghallgatni. „Amerikai alkatrész, orosz alkatrész, egykutya, mindegyik made in Taiwan” – mondotta, és ezzel bizony senki nem akart vitatkozni.

7. Nyikolaj

Viggo Mortensen – Eastern Promises – Gyilkos ígéretek (Eastern Promises, 2007)

David Cronenberg elégikus, brutális alkotásának főhőse kemény, mint a kalapács, és veszélyes, mint a sarló hegye. Először a néző szinte viszolyog tőle, de aztán a kezdeti ellenszenv hamar elpárolog, amikor kiderül, hogy egész más célja van a londoni orosz maffiával, mint ami elsőre látszik. Az Eastern Promises nem cukrozza a mondandóját: az orosz alvilágban nem sokat ér egy ember élete.

8. Xénia Onatopp

Famke Janssen – James Bond: Aranyszem (GoldenEye, 1995)

A másik szexi orosz a GoldenEye egyik gonosza, aki még James Bondnak is feladta a leckét. Famke Janssen talán soha nem volt annyira dögös, mint ebben a moziban. A KGB – vagyis manapság már FSZB – simán használhatná a karakterét toborzásra.

9. Ivan Korsunov

Gary Oldman – Az elnök különgépe (Air Force One, 1997)

Már megint egy Iván, és bár az ő családneve nem alliterál a fenti hároméra, de azért beraktuk a listánkba, biztos, ami biztos. Wolfgang Petersen akciófilmje az egyik legszemtelenebb filmes propaganda, ha az amerikai–orosz izmozásról van szó, itt ugyanis maga a Mr. President rúgja szét az idegbeteg ruszki terrorista seggét, ami, lássuk be, egészen ordító pofátlanság, még úgy is, hogy egyébként egészen jól szórakoztunk rajta.

10. Grisa

Cs. Németh Lajos – A tizedes meg a többiek (1965)

Az orosz, aki már a spájzban van, természetesen pozitív karakter. Még jó, hiszen ha nem így lett volna, talán soha nem készülhetett volna el az egyik legnagyobb magyar kultfilm, A tizedes meg a többiek, amit még hatvanhét év múltán is bármikor hajlandóak vagyunk újranézni. A kompótok mögé bújt Cs. Németh Lajos örökké a magyar filmtörténelem egyik ikonikus alakja lesz.

Ez is érdekelhet:

Tíz film a kétezres évekből, ami szerintünk nem érdemelte meg a legjobb filmnek járó Oscar-díjat

Szubjektív lista olyan filmekről, amelyeknél volt sokkal jobb is a jelöltek között.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

A Sony húsvéti ajándéka egy ingyenesen megnézhető Pókverzum-rövidfilm

Már itt is van a Szegény párák rendezőjének új filmjének első kedvcsinálója

További cikkeink a témában