Egy amerikai egyetem intézete szerint a nyújtás nem segít a sérülések megelőzésében. Ez aztán a mítoszpusztítás, ráadásul akkor még nem is említettük a sodrófát!


Balettban ritkán rúgnak pörgőt

Lefekvés előtt fogat mosunk, vécézés után kezet mosunk, a cipőnket megtöröljük, mielőtt belépünk egy lakásba, sport előtt pedig lazítunk. Ezeket már gyerekként megtanuljuk – a legtöbben –, és fel sem merül bennünk, hogy másként is lehetne csinálni. Pedig a legújabb kutatások szerint nem biztos, hogy jól csináljuk. Mármint nem a kézmosást, hanem a lazítást! Ez ugyanis nem, hogy csökkentené a sérülések kockázatát, de még ronthat is a teljesítményünkön – állítják (nem csak) brit tudósok.

Testünk hajlékonysága alapvetően örökletes tulajdonság. Van, aki hajlékony, van, aki nem. Ezen persze a későbbiek folyamán különféle gyakorlatokkal lehet változtatni. Ilyenkor az izmokat és a szalagjainkat apránként megnyújtjuk, hogy azok nagyobb mozgásteret engedjenek az ízületeinknek, anélkül, hogy megsérülnénk. Aki próbált már komolyabban ráfeküdni a nyújtásra, az tudja, hogy piszok fájdalmas és igen lassú folyamat. Ha viszont az ember táncos vagy harcművész, ennek igen nagy hasznát tudja venni. Egy ketrecbunyóban egyáltalán nem mellékes, hogy valakinek a füle tövét tudod meglegyinteni a lábfejeddel, vagy csak a bokáját tudod rugdosni. A balettban ritkán rúgnak pörgőt, de ott sem jön rosszul némi lazaság.

Ha van rajtad sapka, akkot azé’

Mit nyer viszont vele egy futó?! Megmondom: semmit. A futáshoz nem szükséges különösebben nagy mozgás-intervallum. Elég, ha valaki lágyék magasságig tudja emelni a lábát elöl-hátul. Akkor pedig mi francért lazítunk minden futás előtt?! – tették fel néhányan a költői kérdést. Azért, hogy ne sérüljünk meg! – kiáltják most jó sokan kórusban. De a frappáns nevű George Washington University and the USA Track and Field Association (USATF) kutatói semmilyen összefüggést nem találtak nyújtás és a kevesebb sérülés között.

Három hónapon keresztül vizsgáltak közel 2700 hobbi- és profi futót, ám ugyanúgy kb. 16% volt a sérülési arány a nyújtók és a nem nyújtók között. Egy bizonyos Dr. Daniel Pereles, aki maga is futó, még jobban beleásta magát a témába, és egy érdekes tendenciát figyelt meg: akik változtattak az addigi gyakorlatukon, hajlamosabbak voltak a sérülésekre. Vagyis, akik addig soha nem nyújtottak, de most elkezdtek, ugyanúgy megsérültek bizonyos százalékban, mint azok, akik addig nyújtottak, de felfüggesztették. Nesze semmi, fogd meg jól! Remélem rengeteg dollárt elköltöttek, amíg ezt sikerült megállapítani!

A második mindig jobban megy

De most akkor nyújtsunk vagy ne nyújtsunk?!

Ne nyújtsunk! Melegítsünk! Mert a kettő nem ugyanaz. Nyilván nem arra akarnak rávenni minket, hogy minden felvezetés nélkül, egy nagy tányér pörkölt elfogyasztása után kezdjünk el szaladni. A szakértők javaslata az, hogy azt az időt, amit a felesleges nyújtással töltenénk, inkább használjuk fel arra, hogy az izmainkat üzemi hőre melegítsük. Mert ennek hiánya viszont bizonyítottan növeli a sérülés kockázatát. A hideg izmok, ízületek sokkal könnyebben húzódnak meg, szakadnak el. Azzal ráadásul értékes perceket spórolhatunk meg, ha a bemelegítést már beépítjük a futásba.

Az első tíz percben csak kocogjunk könnyedén, lengessük a karunkat, csináljunk karkörzést, szökdécseljünk, ugráljunk! Mozgassuk át magunkat! És miközben az izmaink bemelegszenek, a szívünk is felpörög, felkészül arra, hogy annyi vért pumpáljon az izmainkba, ami a komolyabb teljesítményhez szükséges. Aki szokott hosszabb távokat futni, biztos észrevette, el kell telnie egy kis időnek ahhoz, hogy igazán jól menjen a futás. Nekem például a második szigetkör mindig sokkal jobban megy, mint az első, mert addigra áll be az üzemi hőmérsékletem. Ennek pedig semmi köze ahhoz, hogy előtte nyújtottam-e vagy sem.

És utána? Van, aki szerint az is fölösleges, nekem azonban az a személyes tapasztalatom, hogy ha elhanyagoljuk az edzés után a lelazítást, egy idő után nagyon lemerevednek az izmaink, és idővel már a cipőnket sem tudjuk majd befűzni. Szóval, előtte bemelegítés és csak utána nyújtás. Ez a megfejtés.

Fa testápoló

De van egy harmadik alternatíva; hogy leápolhatjuk magunkat egy sodrófával! A netet böngészve több olyan futó-is találtam, ahol a delikvensek azt ajánlották és mutatták be, hogy nyújtás helyett egyszerűen gyúrjuk át a lábainkat egy sodrófával! Azt persze nem merném állítani, hogy ennek a módszernek valós tudományos alapja is van, de egy unalmas délután – kilencvoltos elem nyalogatás helyett – szórakoztató lehet. Főleg annak, aki nézi!

(Fotó: Tóth István)

És ezt olvastad már?
Egy tökéletes Curry-passz, majd a poszter és végül a tánc