A válasz az, hogy igen is, meg nem is.

A magyar állam 2026-ig lízingeli a svéd gyártmányú JAS-39 Gripen vadászgépeket, a szerződés lejárta után a merevszárnyas harcászati repülők végleg a Honvédség tulajdonába kerülnek. A Portfolio azt írja, hogy az eredeti tervek szerint a Gripeneket a lízingidőszak végén kivonták volna a hadrendből, csakhogy jelenleg olyan drágán tudnánk pótolni őket, hogy jobban megéri kitolni a JAS-39-esek szolgálati idejét.

Maróth Gáspár, védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos a napokban bejelentette, hogy a Gripeneket gyártó SAAB-bal stratégiai megállapodást kötött a magyar kormány, amelynek keretében a Magyar Légierő kötelékébe tartozó gépek alapos szoftverfrissítést fognak kapni.

Egy harci repülőgép alapvetően egy felfegyverzett repülő számítógép, nem csupán abban rejlik a harcászati értéke, hogy milyen a sárkányszerkezete. A szoftver-upgradenek köszönhetően a gépek használhatósága jelentősen kinyúlik időben

– nyilatkozta a kormánybiztos.

Maróth Gáspár a portálnak azt mondta, hogy a szoftverfrissítés után a magyar Gripenek teljesen más kategóriába fognak kerülni hadműveleti szempontból. A magyar vadászgépek képesek lesznek kitérő manőverek közben is csapásmérő műveletek végrehajtására, valamint új típusú célzórendszereket és rakétákat is tudnak majd kezelni.

Drága utónpótlás

A kormánybiztos azt is elmondta, hogy jelenleg csak nagyon drágán tudnánk lecserélni a Gripenekből álló flottánkat, lényegében az egyetlen opció az amerikai gyártmányú F-35-ös típus lehetne.

Az F35-ös, ötödik generációs vadászgépeket az USA-ban működő Lockheed Martin gyártja.

A Portfolio cikke megemlíti, hogy nemrég ilyen gépeket vásárolt Lengyelország és Svájc is. A lengyelek 4,6 milliárd dollárt fizettek 32 vadászgépért, a svájciak pedig 6,5 milliárdot 36 darabért. A szakértő szerint ennyi pénzünk nincs új vadászgépekre, ezért jelenleg az a leggazdaságosabb megoldás, ha minél tovább használjuk a jelenleg rendelkezésre álló állományt.

A kormánybiztos azt is elmondta, hogy előreláthatólag 2040 után jelentős technológiai ugrás várható az iparágban, így most beruházni új gépekre nem a legjobb időszak.

Időt kell nyernünk, hogy megfelelő döntést tudjunk hozni. Nincs annyi pénzünk, hogy hibázzunk

– zárta gondolatait Maróth.

Ez is érdeklehet:

MiG–21-es érkezett a ferihegyi Aeroparkba

Ott fogják folytatni a felújítását az egyik legsikeresebb szovjet vadászgéptípus szép példányának.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Zöld akkumulátort fejlesztenek Bécsben

Összedőlt egy 2,5 kilométeres baltimore-i híd, miután nekiment egy konténerszállító hajó

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés