Már egy ideje olvashattunk arról, hogy a Facebook egyre inkább szeretne leszámolni a kamuhírekkel. Ennek az egyik oka az, hogy az amerikai elnökválasztások után a közel 2 milliárd felhasználóval rendelkező (közösségi) médiaóriást egyesek azzal vádolták, hogy passzív magatartásával – zöld utat engedett a kamuhírek többségének – befolyásolta a választások végső kimenetelét.

De úgy fest, a Facebook ezúttal végleg elhatározza magát a kamuhírek elleni háborúban, ennek érdekében pedig egy újabb fejlesztésen kezdtek el dolgozni. A Collections azokat a híreket, amelyek megbízható forrásból származnak, előre emelné a hírfolyamban, így pedig

a (virtuális) természetes szelekció megoldaná azt, hogy a kamuhírek egyre hátrébb kerüljenek.

Az ötletet a Snapchatben már egy ideje alkalmazzák, a tartalmakat ott médiapartnerek szállítják, és a Facebook is valami hasonlóra törekedne – és mivel rengeteg médiapartnere vagy közvetítő platformja van Zuckerbergéknek, simán kivitelezni tudják az egészet. (Egyes források szerint közel 140 céggel és közéleti személyiséggel szerződtek már le eddig.)

Ezek a kiválasztott, valódi tartalmak egyenesen a felhasználó hírfolyamába kerülnének – ez így mind szépnek és jónak tűnhet elsőre. Az ócska álhírek egyre inkább kiszorulnának az életünkből, helyette a valóságot látnánk, az emberek pedig idővel megvilágosodnának. Egy tökéletes világban talán. De ez a világ sajnos korántsem az. Itt ugyanis a legbefolyásosabb sajtóorgánumoknak kőkemény tőke áll a háta mögött, és (sajnos) meglehetősen szilárd elképzeléseik vannak a valóságról – nem generálnak álhíreket, csak nem minden olyat látnak meg, amit talán meg kéne. Ha meg igen, akkor nem pont úgy. Ez is a megtévesztés egyik fajtája, de hát jól tudjuk, így működik a (média)világ.

Csakhogy a médiaóriások már így is akkora lépéselőnyben vannak a háttérbe szorított alternatívához képest, hogy félő, ezzel az újítással a kicsik elől csak még jobban elszívnák a levegőt.

A Snapchaten már egy ideje használják, azonban itt 1,8 milliárd felhasználó tájékozottsága a tét

Gondoljunk csak bele: hiába is gyárt egy kishal szintén minőségi és valódi tartalmat, amennyiben a Collections nem tolja be a szekerét egyenesen a hírfolyamba – mert mondjuk nincsenek leszerződve egymással –, még inkább lépéshátrányba kerül a cápákhoz képest.

Mert a tömeg embere általában azt a hírt kapja el, amit elsőként meglát.

(Ez volt a gond a kamuhírekkel is.) Azaz csak még inkább összpontosulhatnak a klikkek a leszerződött médiaóriások markában, az általuk közölt információ pedig a kisemberek fejében, ezek pedig nem biztos, hogy jót fog tenni az eddig is hadi lábakon álló médiademokráciának. De remélhetőleg a Facebook komolyan gondolja az online hírközlés megreformálását, és törekedni fog a balansz megtartására – nemcsak a nagyok, hanem a kicsik felé is nyitni fognak –, és akkor a kamuhírek kiiktatásával valóban nyerhetünk.

Mit gondolsz az újításról?

(via)

 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A köztévé új műsorvezetője nem ember, a mesterséges intelligencia hozta létre

1973-ban több mint egy óráig tartott a teljes napfogyatkozás egy repülő utasainak

További cikkeink a témában
Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?
Hirdetés