Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

A Malév csődjével a reptéri autóik is feleslegessé váltak. Ötven Skoda soha nem volt még forgalomban, és könnyen lehet, hogy itthon nem is sikerült műszaki vizsgát kapniuk.

Nagy médiaérdeklődést váltottak ki, ahogy a Malévnál szolgáló gépek a légitársaság csődje után visszarepültek a tulajdonos lízingcéghez. A Malévnak azonban nem csak légi járművei, hanem az azokat kiszolgáló földi járművei is voltak. Ezek egy része csak a ferihegyi reptéren belül mozgott: mivel a közúti forgalomban nem vettek részt, forgalmi engedélyre sem volt szükségük, nem volt soha rendszámuk.

Mintegy ötven Skoda, nagyjából fele-fele arányban Fabiák és Roomsterek kapták meg a Malév jellegzetes színeit és látták el feladataikat – amíg szükség volt rájuk. Nem létező légitársasághoz nem kell földi kiszolgálás sem, így az autók is feleslegessé váltak, és most a Porsche Hungaria Fáy utcai telephelyén várják új tulajdonosukat.

Nem ennyire egyszerű viszont a helyzet: a néhányéves, átlagosan 60 ezer kilométert futott Skodák feltehetően még hosszú éveken és kilométereken át gond nélkül működnek majd, korántsem elavult roncsok. A motorjuk viszont csak az Euro 4-es környezetvédelmi normát teljesíti, ami nagyságrendekkel kevésbé szennyező ugyan, mint a magyarországi járműpark általában, 2011. január elsejétől azonban – a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről elnevezésű jogszabály szerint – az először forgalomba helyezett autóknak ennél jobb, Euro 5-ös szintet kell teljesítenie.

Vagyis az ötven darab malévos Skoda az Európai Unióban soha nem kaphat rendszámot – elvileg. „Megpróbálunk a különleges üzemelési körülményekre való tekintettel egyedi engedélyt kérni az autók forgalomba helyezéséhez, hiszen keveset futott, benzin-gázos autókról van szó, amikre van kereslet a hazai piacon” – mondta terveikről a Playernek Frank György, a Weltauto területi vezetője. (A Weltauto a Porsche Hungaria használtautó-üzletága.)

Ha nem sikerül, akkor sem végzik alkatrészként vagy egy közúti forgalomtól elzárt ipari területen az egykori malévos Skodák. „Ha nem sikerült megszerezni az engedélyt, vannak komoly érdeklődőink külföldről, akik így ahogy van készek elvinni az egész állományt” – vázolta a B tervet Frank. Könnyen lehet tehát, hogy a repülőgépek után a Malév földi autói is elhagyják az országot.

(fotók: Féjja Zsolt)

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.