Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Sokat hallhattál már arról, hogy egyre szigorúbbak lesznek a károsanyag-kibocsátási előírások, a nagyvárosokból kitiltják a dízeleket, és úgy összességében leáldozóban van a belsőégésű motoroknak. Ha még nem állsz készen egy elektromos autóra, akkor a hibrid lehet az ideális választás, el is mondjuk, mit kell tudnod róla.

Nagyon úgy tűnik, hogy a küszöbön van az elektromos autók kora, de addig is, amíg nem sikerül megoldani a villanyautózás egyelőre még nagyon is valós problémáit, mint a korlátozott hatótáv, a macerás tölthetőség és a jelentős vételár, addig is érdekesek lehetnek más elektromotorral szerelt autók – a hibridek. Két évtizede, amikor először megjelent, még különcök furcsa játékszere volt, de mára a hibrid autó éppen olyan elérhető választás, mint a hagyományos benzines vagy dízel. De hibridből is ahány márka, annyiféle kapható, most rendet vágunk a kínálatban.

A villanymotor rásegít a benzinesnek, amikor szüksége van rá, és ráérős idejében a benzines is tölti az akkumulátort, ami az elektromotort táplálja. Még a mozgási energiát sem hagyja veszni a hibrid, ami lassításkor is tölti az akkumulátort, úgyhogy egy jó hibrid képes kevesebbet fogyasztani egy dízelnél, miközben jóval tisztább is nála.

A hibridautóknak több típusa is van, és ezek lényeges dolgokban térnek el egymástól.

A legismertebb változatot full hibridnek szokták hívni, ebben a benzinmotor és a villanymotor nagyjából egyforma teljesítményű, és egyik vagy másik önállóan is tudja hajtani az autót. Az elektromos autózáshoz persze nagyobb akkumulátorra van szükség, ami általában a csomagtértől vesz el helyet, ráadásul az autó tömegét és az árát is növeli.

Újabban egyre több a plug-in hibrid, ami az előző rendszer továbbgondolásával született. Az akkumulátor ebben még nagyobb, úgyhogy nemcsak néhány, hanem akár 30-50 kilométert is képes egyhuzamban elektromosan menni. De ehhez utána jó néhány órára töltőre kell tenni, hogy ismét kihasználhasd az előnyeit, és ez a változat jóval drágább még a full hibrideknél is.

A legújabb megoldás a mild hibrid, ami egyre több típushoz érhető el, és a hibrid autózás előnyeit hozza kicsiben, annak nagyobb hátrányai nélkül. Az elektromotor itt az önindító és a generátor szerepét is betölti, a rendszer már a piros lámpához gurulva leállítja a benzinmotort, aminek menet közben is besegít az elektromos hajtás. Lassításkor a mild hibrid is egy akkumulátort tölt, de jóval kisebbet, ami nem vesz el helyet a csomagtérből, és az autó tömegét sem növeli. Az árát sem nagyon, a fogyasztása pedig akár fél literrel is kedvezőbb lehet száz kilométerenként.

Az új autók közül a Suzuki kínálja kedvező áron a mild hibridet, amit az Ignis és a Swift kínálatában is megtalálsz.

A megoldás tökéletes ezekhez a városi kisautókhoz, hiszen a sűrű forgalomban gyakran kíméli meg a benzinmotort a felesleges járatástól, és az integrált indítógenerátorral az újraindítások is finomabbak, mint amiket az eddigi start-stop rendszerektől megszoktál.

A Suzukinál a vezetőülés alá elfért a lítiumion akkumulátor, ezt tölti, és innen veszi fel az energiát a 2,3 kilowattos villanymotor, ami 50 Nm nyomatékával hatásosan képes besegíteni a benzinesnek. A már önmagában is nagyon takarékos, 90 lóerős négyhengeres szívómotorhoz szíjjal kapcsolódó indítógenerátor

Szeretjük az izgalmas autókat, de a jövő egyértelműen a tiszta üzemű motoroké, és amíg nem fejlődik annyit a teljesen elektromos hajtás, hogy szélesebb körben is elterjedjen, addig a hibridek jelenthetik a megoldást, ha tennél valamit azért, hogy autózás közben is kisebb legyen a környezeti terhelésed.

Player Autószalon

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.