Thaiföld ma már a világ 13. legnagyobb autópiaca, Dél-Afrikában pedig a Polo két generációja is sláger.

Sorozatunk első részében megállapítottuk, hogy Indonéziának unalmas japán autó kell, Mexikónak pedig bármi, ami olcsó és négy ajtaja van. A második részben India és Oroszország konzervativizmusára derült fény. De mi a helyzet a tavaly rekord növekedést elért Thaiföldön, és a vegyes terepnek számító Dél-Afrikában?

Thaiföld

Az autópiac növekedése (2011. május – 2012. május): 30%

Thaiföldön egyszerű a képlet: pickup, pickup, vagy pickup. Néha becsúszik egy-két, szintén otthon gyártott személyautó, mint például a Toyota Vios, vagy az arrafelé March néven futó Nissan Micra, de a dobogóra 2012-ben kizárólag a platósok férnek fel. Persze hogy is érhetne bárki a Hilux nyomába, amikor az egyébként hat éve stabilan piacvezető autó nagykövetete maga Cristiano Ronaldo? Remek választás, hisz magasságával biztos nem hozza zavarba az ázsiaiakat.

A thai autóipar egyébként nemcsak gyártást és összeszerelést végez, hanem sokszor saját fejlesztésekkel egészíti ki a külföldről érkező technológiát, így igazodva a helyi igényekhez. Ilyen együttműködésben készülnek autók az Isuzu–General Motors furgonjain át a Land Rover-motoros thai terepjárókig.

#1: Toyota Hilux (piaci részesedése 2012 júniusában: 39.8%) 

Cristiano Ronaldóra azért volt szükség, mert a Toyota a Hilux 2012-es frissítését Thaiföldön mutatta be. A Vigo Champ nevű ráncfelvarrott kiadáson az ajtókon, a tetőn és a plató ajtaján kívül minden új lett. Persze avatott szem kell ahhoz, hogy ez fel is tűnjön. A beltér minősége is javult, megváltozott a műszerek elrendezése, és egységesebbek lettek a színek. A motorháztető alatt az átdolgozott 2,5-ös négyhengeres turbódízel már 142 lóerőt és 343 Nm nyomatékot tudott, miközben még a fogyasztása is csökkent. Erre szükség is volt, mivel januártól Thaiföld is az Euro IV-es károsanyag-kibocsátási normát használja. Persze aki több kraftot akar, kérheti a háromliteres, 162 lóerős dízellel is. A luxus szerelmesei sem maradnak Hilux nélkül, hiszen a dupla kabinos csúcsmodellhez DVD-lejátszó, Bluetooth és a parkolást segítő hátsó kamera is jár. Ezzel már nyugodtan világgá mehet az ember, hiszen a Hilux köztudottan megbízható járgány.

#2: Isuzu D-Max (piaci részesedése 2012 júniusában: 30,5%) 

Akinek mégsem jön be a Hilux, nem kell messzire mennie! A D-Max harminc százalékával együtt ketten már le is fedik a thai piac bő kétharmadát. A General Motors és az Isuzu szerelemgyerekének legújabb verziója szintén Thaiföldön debütált, miután a GM úgy döntött, bezárja a japán gyárát, és szépen átköltözteti a gyártást az Isuzu üzemébe. Így vígan készülnek egymás mellett a D-Maxok és a Chevrolet Coloradók. Utóbbi egyébként negyedik az eladási listákon, ám mindössze hatszázalékos részesedéssel, így a Hilux még a kettőt összeadva is erősebbnek bizonyul. Kapható kapcsolható vagy állandó összkerékhajtással, és persze olyan luxusfelszereltséggel is, melyhez thai nyelvű navigáció és iPad előkészítés is jár. Ha egy D-Maxon 16 colos alufelniket, valamint "Super Platinum" feliratot látunk, bizony egy ilyen csúcsmodellhez van szerencsénk. Bólintsunk elismerően a büszke tulajdonos felé!

#3: Mitsubishi Triton (piaci részesedése 2012 júniusában: 9,8%)

A 2005-ben bemutatott Mitsubishi, amit mi L200-ként ismerünk, szintén thai gyártmány. Náluk ugyan Tritonnak vagy Triton Plusnak nevezik, de mivel közel 140 országban forgalmazzák, hívhatják Strakarknak, Stormnak, Stradának, Warriornak, Magnumnak és Sporterónak is. Csupa tökös név. Erre rászolgál a teljesítménye is, hiszen a 142 lóerős 2,5-ös turbódízellel legalább úgy lehet csapatni, mint a Hiluxszal vagy a D-Maxszal, leginkább a tengernyi nyomatéknak köszönhetően. Persze aki inkább a költséghatékonyságra törekszik, választhatja CNG-s változatban is. A munkagépnek szánt kivitel fapados verzióját többek között a sárvédőívek műanyag szélesítéseinek hiánya különbözteti meg az inkább SUV-ként definiált Triton Plustól. Mivel hétéves modellről van szó, igazságtalan felróni neki a konkurenciával szemben elért gyenge teljesítményt, főleg, hogy a bronzérem így pláne nem szégyen. Majd kiderül, a jövőbeli ötödik generáció tud-e rajta javítani.

Dél-Afrika

Az autópiac növekedése (2011. május – 2012. május): 9,6%

Dél-Afrika kétarcú ország. Miközben a fejlődést demonstrálandó levezényel egy sikeres foci vb-t, alig talál elég deszkát ahhoz, hogy eltakarja a gettók látványát a külföldi vendégek előtt. Az autóipar ennél egységesebb képet mutat. Afrika legnagyobb autógyártója a Ford, a Toyota, a General Motors, a Mercedes–Benz és a Volkswagen üzemei mellett olyan különlegességekkel is büszkélkedhet, mint például a tíztonnás Marauder:

Az autóipar durván az ország GDP-jének hét és fél százalékáért felel, negyvenezer embert foglalkoztatva, és nyilván ennek többszörösének megélhetését biztosítva. A Volkswagen egyébként hatvanegy éve van az országban, és túl van a két és félmilliomodik dél-afrikai Volkswagenen. Mivel jelenleg is uralja a piacot, ez a szám hamar elérheti a hárommilliót.

#1: Volkswagen Polo Vivo (piaci részesedése 2012 júniusában: 6,4%) 

A Volkswagen uitenhage-i üzeme az egész kontinens legnagyobb autógyára. Itt készült a német gyártás leállítása után 1984-től egészen 2009-ig az egyes Golf, Citi Golf néven, kizárólag jobb kormányos kivitelben. Ám minden jónak vége szakad egyszer, ezért a Volkswagen bejelentette, hogy vadonatúj veteránját a Polo kifutó szériájával váltja le, Polo Vivo néven. A fapadosságot úgy próbálták hangsúlyozni, hogy az eredetihez képest kimaradt belőle a pohártartó, nem lehet állítani a műszerfal-világítás fényerejét, kihagyták a belső kapaszkodókat, így nincs mire akasztani a frissen tisztíttatott öltönyt, a gumiszőnyegeket sem tartja semmi a helyükön, és az AUX-bemenet is túlzásnak ítéltetett, miközben a centrálzár gombja az ajtóról a műszerfalra költözött. A tükrökbe épített indexeknek is annyi. Jár hozzá viszont egy extra elakadásjelző háromszög! A három karosszériaváltozatban, kétféle benzinmotorral (1,4 és 1,6) kapható modell az extrák nélkül is piacvezető, úgyhogy a Volkswagen jól becsülte fel a dél-afrikai fontossági sorrendet.

#3: Volkswagen New Polo (piaci részesedése 2012 júniusában: 4,5%)

Egyből a harmadik helyezettre ugrunk, hiszen a második 5,1 százalékos piaci részesedéssel nem más, mint a Toyota Hilux! Legalább a dél-afrikai turisták Thaiföldön is otthonosan érzezhetik magukat. A nálunk is jól ismert új (hatodik generációs) Polo négy- vagy ötajtós karosszériával kapható. Előbbi csak 1,4-es vagy 1,6-os benzinessel, illetve a szintén 1,6-os turbódízellel, opcionális Tiptronic-váltóval, míg az ötajtós akár 1,2-es Bluemotion turbódízellel, Crossként benzines vagy dízel 1,6-ossal, vagy a teljesítményspektrum másik végén GTI formában, 177 lóerővel és a hétfokozatú DSG-váltóval is. A legolcsóbb Polo Vivo az fapados New Polo árának kétharmadába kerül, igaz, gyengébb is annál bő tizenöt lóerővel. Úgy látszik, sokan hajlandóak többet költeni, mert az új modell eladásai hónapról hónapra nőnek.

#4: Toyota Etios (piaci részesedése 2012 júniusában: 3,2%)

A Toyota az indiai piacon vezette be az Etiost 2010-ben, majd idén Dél-Afrikában is. A start szó szerint döcögősre sikerült, mivel a vásárlók magas zajszintre és általánosan gyenge összeszerelési minőségre panaszkodtak, így a Toyota kénytelen volt utólagos szigeteléseket beépíteni, és átgondolni a minőség-ellenőrzést. A szedán és csapotthátú karosszériával kapható modell összesen kétféle motorral, egy kilencven lóerős 1,5-össel, és hatvannyolc lóerős 1,4-es dízellel rendelhető. Mindkettőhöz ötfokozatú manuális váltó jár. A motorok és váltók Japánból érkeznek az indiai összeszerelő üzembe, így valószínűleg legalább azokkal nincs különösebb probléma. Bár a görög Ethos szó ötletet, szellemet és karaktert jelent, ha annyi ötletünk van, mint amennyi a Toyota Etioson látszik, akkor jobb, ha inkább visszafogjuk szellemünket. Ennél még egy fapados Polo is jobb!

Autó, motor, Player!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Szokatlan végeredmény született a Kínai Nagydíj sprintkvalifikációján

További cikkeink a témában