Erős, gyors, kényelmes villanyautó az iX3, de az igazi nagy, családi elektromos BMW-re még várni kell egy picit.
Megcsinálták, itt van, tessék. Nem tehették, hogy nem csinálják meg. Kellett valami, itt és most, kék-fehér propellerrel az orrán a Mercedes EQC, az Audi e-tron és a Jaguar I-Pace és a Tesla Model Y mellé. De az iX3 akkor sem az igazi első nagy, családi elektromos BMW. Az majd kicsit később jön, addig pedig itt van nekünk ez az átmeneti, hiánykitöltő ideiglenes megoldás.
- +35
-
Tengelytáv: 2864 mm
-
286 LE, 400 Nm
-
Az óriásveséket befalazták, hiszen nincs szükség nagy hűtőkapacitásra
-
Az iX3 utastere prémium hangulatú, nagyon csendes, a klimatizálás kitűnő, a hifi csodásan szól
-
Sok fizikai gomb, érintőképernyő és tárcsás menükezelés redundanciája: nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy a BMW-nél ma senki nem csinál jobban kezelhető HMI-t
-
A BMW-é az egyik legjobb parkolássegítő rendszer az autóiparban
-
Zavarbaejtően sok a menüpont a töltés beállításánál
-
Zavarbaejtően sok a menüpont a töltés beállításánál
-
Kék az indítógomb az elektromos X3-ban
-
Az iX3 is előklimatizálható, mint szinte minden villanyautó
-
Vegyes üzemben ez a reális fogyasztás
-
A nem-sportülések kényelmesek, jól beállíthatók, tartást is adnak.
-
Ezen a kocsin nem volt M-es kormány, csak a pont jó fogású, kis átmérőjű karimás alapvolán. Szerencsére
-
Így néz ki egy prémiumautó ajtóbelseje
-
Tárolóhely van bőven a kocsiban
-
A mai BMW-k virtuális műszeregysége jól átlátható, könnyen megszokható
-
A mai BMW-k virtuális műszeregysége jól átlátható, könnyen megszokható
-
A világításkapcsoló konzol még jól átlátható, könnyen kezelhető, klasszikus német logikájú
-
A térkínálat hátul is kiváló
-
Hátsó klímakonzol
-
Az alapáras panoráma üvegtető nagyon feldobja a hangulatot
-
Kényelmes helyre került a támladöntés karja
-
Ahogy a BMW-nél elképzelték a kábelek elhelyezését
-
A pótkerék helyét elfoglalja az akku, de egy kis rekesz azért maradt a kocsi végében
-
Ez viszont nagyon hasznos: a BMW-nél valaki a homlokára csapott: tudunk ám tenni a kocsiba egy olyan adaptert is, amivel ipari áramos konnektorba is be lehet dugni a töltőt!
-
510-1560 liter
-
A töltőcsatlakozó kialakítása nagyon kulturált, nagyon német
-
Induló ár: 23,16 millió forint
Egy nem elektromos autónak tervezett kocsiból elektromos autót csinálni biztos recept a tökéletlenségre. Helypazarlás, rossz arányok, kényszermegoldások átgondolt tervezés helyett; ez lesz a végeredmény. És ez lett a végeredmény a villamosított X3-asnál is. Nem azt mondom, hogy ez a kocsi nem lett sok szempontból álomautó. Ahogy a Harman-Kardon szól benne, ahogy megriszálja a fenekét egy padlógázra a 286 lóerő és a 400 Nm a hátsó kerekeken, ahogy a szuperkényelmes elektromos ülések fűtik az átfázott testünket egy jeges márciusi hajnalban, az csodálatos. De ettől még ez a kocsi se villanyautónak, se BMW-nek, se prémiumterméknek nem az igazi.
Már a külsején látszik, hogy ez nem egy eleve ilyennek tervezett, hanem egy átalakított autó. A hűtőmaszkokat befalazták, a kipufogóvégek helyére kék műanyagburkolatot raktak, amitől teljesen szétesett az X3-as tömör, erőteljes alapformája. A kék küszöbdísz egy kicsit olyan, mintha elfelejtettük volna lehúzni a krómcsíkról a gyári védőfóliát. Érdekes, ahogy kinéz, de a szónak inkább a kellemetlenebb, mint a lelkesítő értelmében.
A kabinban a látvánnyal, a minőségérzettel nincs gond, viszont a funkcionalitás megsínylette a villamosítást. Amitől ez az X3 egy kicsit ténylegesen kevésbé praktikus, mint a benzines vagy a dízel modellek, az csupán a raktérpadló alatti pótkerék-rekesz eltűnése, ezt a helyet teljesen kitöltötték akkumulátorral. Ennél sokkal fájóbb az a sok kihasználatlan lehetőség, amit a BMW elvesztett azzal, hogy ezúttal nem a nulláról épített villanyautót - vagy csak simán elvesztegetett, a nagy sietségben. A motortérben ott egy csomó kihasználatlan üres tér a kis villanymotor felett-mellett. Itt remekül elférnének a töltőkábelek, de nem sikerült nekik kialakítani egy dobozt, hanem a madzagok a csomagtérben foglalnak el egy csomó értékes helyet. Az utasteret ugyanúgy átszeli a kardánalagút, mint a belsőégésű motoros BMW-k többségében, pedig egy villanyautóban hosszú kardántengelyre igazából semmi szükség nincs, a motor mehetett volna a kerekek közé is.


Az átépítés hatása a vezetési élményben is érezhető. A 2260 kilós saját tömeg megterheli a futóművet, az iX3 billegősebben, esetlenebbül fordul, mint bármelyik dízel vagy benzines változat. És nem csak az összkerékhajtás hiánya miatt. A hirtelen sávváltások erős dőléssel indulnak, csak ezután kezdődik meg a tényleges irányváltás. Előfordul ez nagy, családi autóknál, na de egy BMW-ben akkor sem vagyunk hozzászokva az ilyesmihez, ha egy magas építésű X-modellről van szó.
A 245-ös gumikkal, a nagy homlokfelülettel, a terepjárós formával és a két és negyed tonnával garantált a nagy energiafogyasztás is. A katalógus szerint az iX3-nak átlagosan 17-19 kWh körüli energiával kellene beérnie száz kilométeren, de a valóság vegyes üzemben nálam 24,1 kWh-ra jött ki százon. Ezzel a bruttó 80, nettó 74 kWh-s akku maximum 300 kilométeres hatótávra lehet jó egy töltéssel. Utána jöhet a minimum hat és fél órás parkolás egy váltóáramú töltő vagy az otthoni wallbox mellett (a maximális töltőteljesítmény váltóáramon 11 kW), vagy a gyorstöltés, ami akár 150 kW-tal is mehet – ha találunk olyan DC villámtöltőt, ami képes ilyesmire.

A BMW X3 kiváló univerzális családi autó, az egyik legtökéletesebb, legátgondoltabb, leginkább sokcélú kocsi az autóiparban. Klasszikus vezetési élmény, remek off road-képességek, jó térkínálat, példás komfort és parádés minőségérzet találkozik benne, magas, de reális áron. Az iX3 pedig ennek a tökéletes autónak az elrontott változata. Szó se róla, erős, zöld és kényelmes, de nagyon bosszantó, hogy mennyire érezni rajta: sokkal jobbnak kellene lennie.
Az iX3-asért 23,16 milliót kér érte a BMW, ami a gazdag alapfelszereltség (benne a hatalmas üvegtetővel) mellett is sok ezért a kocsiért, ami se BMW-nek, se villanyautónak nem igazán jó. És tudjuk, hogy hamarosan jön valami, ami valószínűleg nem lesz sokkal drágább, de biztosan sokkal jobb lesz: az új iX, 3 nélkül. Én megvárnám, addig inkább választanám a márka hibátlan plug-in hibrid modelljeit, azok a maguk műfajában tökéletes autók és zöld rendszámuk nekik is van. De töretlen a bizalmam abban. hogy a BMW meg tudja csinálni ezt a villanyautó-dolgot jobban is, ha a nulláról indulhat és kap elég időt. Hiszen be is bizonyította már ezt egyszer, az i3-mal.
A videónkat láttad már az iX3-ról?