Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Hát persze, hogy elég. Ha lepadlózod, így is majdnem elájulsz, akkorát tol ez az óriási luxuslimuzin. Nem túlzok, tényleg!

Az elektromos mobilitás cúnamijának legtovább talán ezek a két tonna és öt méter feletti, ultrakonzervatív luxusszedánok fognak ellenállni. De azért őket is elkezdte már megkoptatni a villamosítási, emisszió-csökkentési hullám. A nagy Bentley limuzin pingpongasztalnyi motorházteteje alól például már ki is mosott négy hengert az áradat. De sebaj, maradt még így is ott éppen elég.

A Bentley, köszöni szépen, jól van. A márka mindent elad, amit legyárt, évi 15 ezer kézzel gyártott autójukra bőven van jelentkező, valamennyi piacon. De azért ők is látják a változásokat és reagálnak is rájuk, persze csak amolyan tempós, megfontolt, konzervatív stílusban, ahogy illik is hozzájuk. Szóval elektromos Bentley még nincs, de a downsizingba azért már ők is belefogtak. Az európai piacon például kimondva-kimondatlanul elindult az a folyamat, amelynek végén a V8 lesz az új V12. Kevesebb henger, kisebb motor, kisebb katalógus-fogyasztás, kisebb EU-s büntetőadó a cégcsoporton belül az emisszió miatt: világos, mi az elsődleges szándék a hengerszám-csökkentéssel.

Ó, hogyne. Sőt: a valamivel kisebb teljesítmény mellett elért mázsás súlycsökkentéssel hajszálnyit élénkebb, fickósabb lett az egyébként összkerék-kormányzással is felszerelt kocsi mozgása. A V8 egy leheletnyit akkor is inkább driver's car, mint a sofőrösebb hangulatú W12, ha a katalógusértékek némileg alacsonyabbak. A V8-as gyorsulása 3,8 helyett 4,1, a végsebesség 333 km/h helyett 318. Lóerőből 635 helyett csupán 550 van, de ez is sokkal-sokkal több, mint elég.

Amit a V12-essel eszembe se jutott megcsinálni, annyira nem az a karakter, a V8-assal azért kipróbáltam. Fék le, gáz be, fék fel: nézzük, hogy működik az Audi-féle nagyon egyszerű launch control egy Bentley-ben!

Hű, de megöregedtem! Hát régen ez nem volt, hogy egy sima gyorsulási teszttől elkezdjen elködösülni a látásom és érezzem, ahogy kifut a végtagjaimból a vér! Elvettem a gázt, kigurultam, megálltam. Na még egyszer, biztos csak a front miatt éreztem, hogy mindjárt elájulok. Másodjára már jobb volt a helyzet, de így is azt éreztem: szó szerint halálos, ahogy ez a kocsi betapad a négy hatalmas kerekével az aszfaltba és hátba vág az erő.

A biztonság kedvéért kicsit később kedves operatőr kollégámat is felhasználtam kísérleti nyúlnak egy újabb gyorsuláshoz, és ő is megerősítette: igen, érzi, ahogy a lábából megindul hátrafelé a vér és kezd elhomályosulni a világ. Bármennyire is nehéz fizikai alapokat találni a jelenséghez, mégis így van: a nagy tömeg és a nagy erő párosa valahogy másképpen, durvábban gyorsul, mint az ugyan erős és gyors de kevésbé tankszerűen súlyos kocsik.

Végsebesség: 318 km/h 0-100 km/h: 4,1 s

Lehet vele finoman, kulturáltan is közlekedni, de autópályán nagyon kívánná, hogy nem csak a 100-200, hanem a 200-300-as gyorsulásokat is próbálgassa az ember

A szín: Silver Frost. A fekete kiegészítők króm helyett: Blackline

A Bleckline dekorcsomagban a szárnyas B betű is fekete

A szelepsapka szinte hívogatja a laza erkölcsű autós szuvenírgyűjtőket

A V8-as Bentley az alacsonyabb katalógusszámokat leszámítva nagyjából pont ugyanazt tudja, mint a nagyobb, erősebb, drágább változat. Légrugóival a töredezett, kátyús valóság fölé emeli utasait, vastag ablakai tökéletesen kizárják a külvilágot, a művészien kimunkált utastérben pedig még messze a legális autópályatempó felett is csodálatosan érvényesül a legfelső kategóriába tartozó Naim autóhifi hihetetlen hangzása.

A Flying Spur ezzel a motorral is kiváló érzékkel egyensúlyoz árban és stílusban a mellette tömegmodellnek ható német felsőkategóriás limuzinok és a már a klasszikus vezetési élmény rovására tágas és komfortos Rolls-Royce-ok közötti keskeny mezsgyén. A W12-ről V8-ra váltás pedig a downsizingnak az a kategóriája, aminél még nem igazán kell kompromisszumokról beszélünk.

Jól megfér egymás mellett a mai technológia és a konzervatív hangulat

Sok a fizikai gomb, könnyen megtanulható és elérhető a temérdek szolgáltatás, üzemmód, funkció

Huszon-valahány irányban állítható a motoros ülés, ami puha is, tart is

A konzervatív hangulattal jól megfér a mai elektronika

A középső kijelző helyett klasszikus műszereket is nézhetünk, de sima fafelületet is kiforgathatunk ide, ha azt szeretnénk

Ha valakinek a nagyobb kell, mert ha már Bentley, ha már Flying Spur, akkor legyen a legnagyobb, azt persze meg lehet érteni. De ha csak az élmény, a hangulat, a bentliség számít, egészen nyugodtan tessék csak hazavinni ezt a kisebbiket, kedves dúsgazdagok. 76 millió alapáron, a tesztautó esetében az extrákkal 112-re nő az ár, 15 liter körül fogyaszt, ha nem nyomjuk neki - igazán nem nézik ki vele sehonnan az embert. És tessenek nyugodtan elhinni: hiába olcsóbb, nem fognak benne csalódni és nem fog hiányozni az a plusz négy henger sem!

A Flying Spur 12 hengeres változatáról írt tesztünket itt találod:

HELLO, EZ ITT A
PLAYER
Kövess minket a Facebookon!
Nagyon jól fogod érezni magad nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.