Tényleg használható a mindennapokban huzamos ideig akár teljesen elektromos üzemben, és tényleg hátsókerekes, majd háromszáz lóerős BMW, ha akarjuk.

Végtelen kombináció jön ki a belsőégésű és az elektromos motor összekapcsolásából, de a hibrideket hajlamosak vagyunk alapvetően két csoportba osztani: vannak a valóban a környezet kímélésére szolgáló típusok – például a Toyota Prius PHV –, és azok, amelyeknél inkább csak alibi a nagy benzinmotort kiegészítő kis villanyos, hogy jobb legyen az autótulaj megítélése, és járjanak neki a mindenféle könnyítések, amilyen nálunk a zöld rendszám. Ennél árnyaltabb a kép, de azt kijelenthetjük, hogy a valódi zöldautók és az élvezetes, erős kocsik halmazának metszetében nincs nagy torlódás. Nem nehéz kitalálni, miért épp a BMW 330e tesztjénél fejtegetem ezt.

Partnerünk a meggyőző megjelenésben a Kärcher

A rovat elkötelezett partnere a szépen csillogó autók és a lehengerlő megjelenés nagykövete, a Kärcher!

A hetedik generációs, G20-as jelű 3-as BMW-t már ismerjük, több változatát is próbáltuk.

Ennyit változott a BMW legnépszerűbb szériája negyven év alatt

Magasan indította a 3-as sorozat sikersztoriját a BMW a hetvenes években – hat generációval ezelőtt. Megjárattuk a legújabbat, és nosztalgiáztunk a legrégebbivel, de mindkettőt nagyon élveztük. Sőt, ha tetszik, akár ki is próbálhatod!

A praktikus is lehet vonzó – BMW 320d Touring-teszt

A klasszikus értékek szerinti BMW a 2020-as évek igényeinek megfelelően, extra adag praktikummal.

Az előző 3-asból is volt konnektoros hibrid az utolsó éveiben, 252 lóerős rendszerteljesítménnyel és 420 Nm össznyomatékkal az is a széria komolyabb darabjai közé tartozott. A mostani, új 330e pontosan ugyanilyen értékeket tud, mégis egészen más szint. A hajtáslánc benzines egysége egy négyhengeres, kétliteres, 184 lóerős TwinPower Turbo benzinmotor, az elektromotor viszont már 113 lóerős, nem 88, mint korábban. Ráadásul ebben a BMW-ben mutatkozik be az XtraBoost nevű – alapáras – funkció, amely a Sport módban áll rendelkezésre, és padlógázra maximum tíz másodpercig plusz negyven lóerőt ad.

Bár az akkuk miatt a 330e saját tömege üresen is több mint 1,7 tonna, a hátsó kerekekre szabadított közel háromszáz lóerő a várakozásoknak megfelelő lendülettel lódítja meg a karosszériát. Százra 5,9 másodperc alatt gyorsul, a végsebessége 230 km/h, de ezeknél fontosabb, hogy igazán rugalmas – a BMW szerint 20 km/h-nál lepadlózva a 330e egy másodperc alatt kétszer olyan intenzív gyorsulási élményt ígér, mint egy kb. 300 lóerős, csak belsőégésű motorral szerelt kocsi –, könnyen kontrollálhatóan, de képes megcsóválni a farát, fordulékony, élvezet kormányozni. Ilyenkor, a hatást fokozandó, megjön a motor – mesterséges – hangja is. Hibrid ritkán ad ennyi vezetési örömöt.

Ez viszont csak az autó egyik személyisége – egy 330i is tudja ezt, amely majdnem háromszáz kilóval könnyebb, és még olcsóbb is. Azt vegye, akinek úgyis az lenne az első dolga, hogy beállítja a sportmódot, aztán nyomja, amennyire a forgalom és a büntetőpontjai engedik. Felesleges ezt az írást tovább olvasnia, ez nem az ő kocsija, inkább keressen egy másik cikket.

A statisztika szerint sok olvasónak kellett maradnia, hiszen rengetegen vannak, akik általában nem mennek többet ötven kilométernél egy nap, városban, vagy városi-elővárosi viszonylatban ingáznak. Könnyen lehet, hogy nekik a 330e ideális. A sportos énje mellett ugyanis ott van az is, ami miatt a zöld rendszám nemcsak jogilag, de erkölcsileg is jár neki.

A 12 kWh kapacitású lítium-ion aksikban tárolt energia elvileg akár hatvanhat kilométeres, tisztán villanyos hatótávot is lehetővé tesz, ami a gyakorlatban is jelent úgy ötvenet. Kevéssé érdekes, hogy ilyenkor is képes akár 140 km/h sebességre, az viszont lényeges, hogy kulturáltan, csendesen, plusz figyelem nélkül képes részt venni a forgalomban. Ha van módunk otthon, a garázsban, vagy napközben például a munkahelyi mélygarázsban feltölteni az akkumulátort, akkor zéró helyi emisszióval, takarékosan és olcsón autózhatunk. Ez nemcsak jófejség és felelős magatartás, de egyes nagyvárosok belső zónáiban elvárás is. Az új BMW eDrive Zones funkció képes felismerni az ilyen zöldzónákat, és ott automatikusan elektromos módra kapcsol, ha a kocsi más hajtási módban van.

A teljesen sportos és a teljesen zöld karakter közös nevezője a Hybrid mód, amely a használattól függően, az optimumra törekedve használ benzint és/vagy elektromosságot a hajtáshoz. A vezetőnek ezzel nincs dolga, ha érdekli, mikor mi történik, a kijelzőkön láthatja, és ha szeretné, beavatkozhat, tartalékolhatja az elektromos energiát későbbre. Erre ritkán lehet szükség, épp elég kifinomult az autó vezérlése, spórol és villanyt használ, amikor lehet, adja a plusz erőt, amikor szükséges, tölti az aksit, amikor fékez.

Kompromisszumként a rendszeresen villanytöltésen kívül a kisebb, 375 literes csomagteret és a csupán negyvenliteres benzintankot kell elviselnünk a már említett nagyobb tömeg mellett. És a minimum 14,65 millió forintos árat, amit azonban a kisebb fogyasztással és a zöld rendszám anyagi előnyeivel évek alatt milliókkal kompenzálhat. Nyártól lesz belőle kombi is – az első plug-in hibrid Touring a márka történetében –, ha valaki még egy kis praktikumot hiányol.

A BMW 330e sportos és zöldautónak is jó és alkalmas – de ennél nagyobb jelentősége is van. Bizonyítja, hogy az autózás következő, kevésbé környezetterhelő korszakában sem kell feltétlenül lemondanunk a vezetés öröméről.

Ez is érdekelhet:

Elég-e az iksz után az egyes? – BMW X1 xDrive20d-teszt

Ma már X7-esig terjed a BMW szabadidő-autóinak számsora. Az X1-esben viszont nem egy kisebb-olcsóbb X5-öst vagy még kisebb, még olcsóbb X3-ast kell keresni.

(Fotó: Tóth István)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Verstappen a „semmiből” nyert, mégis Pérez szemfülessége miatt marad emlékezetes a sanghaji sprint

További cikkeink a témában