Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Kipróbáltuk a BMW C650 Sport robogóját, megkerültük vele a Balatont, és már tudjuk a választ!

Több, mint száz éve robogózunk

az 1900-as évek elejéig nyúlik vissza, a tengerentúlon nagyobb érdeklődés a nagy gazdasági világválság után mutatkozott, míg Európában a második világháborút követően lettek népszerűek a kiskerekű városi járművek. Európában kifejezetten Olaszországban lett nagyon keresett közlekedési eszköz, de általánosan esett az érdeklődés a hetvenes évek környékén a téma iránt, majd a nyolcvanas évek végétől másodvirágzását éli, sőt egyre nagyobb szeletet hasít ki a motoreladásokból.

Fontos különbséget tennünk a robogók és a nagytestű robogók között, mert itt nem csak a nagyobb méret/nagyobb köbcenti a különbség. Nagyjából a köztudatban a mai napig az van, hogy a robogók nem igazán komolyan vehető motorok, nem sport/hobbi eszközök, hanem funkcionális megoldások közlekedési problémákra. Ez továbbra is igaz a legtöbb 50ccm-s robogóra, de a nagyobb köbcentis kétkerekűek egyre inkább tekinthetőek teljes értékű motornak.

Mit is hívunk tulajdonképpen robogónak?

Automata, egyhengeres, primer hajtású, kiskerekű, nyitott vázas. Leginkább ezzel az öt szóval jellemezhetjük a klasszikus robogókat, de ezek közül egyre kevesebb dolog kezd igaz lenni az újabb nagyrobogóknál.

A BMW C650 Sport egy igazán tisztességes teljestményű, könnyen megszerethető, kényelmes motor, elég széleskörű felhasználhatósággal. A Sport szó azért van ott a típusnévben, mert ennek a szériának (C650) van egy kényelemre hangolt testvér-verziója is, a GT, így fontos hangsúlyozni, hogy ez a dinamikusabb kiosztás. A tipizálós fenti öt címkéből a primer hajtást kapásból el is hagyhatjuk, mert ennél a motornál a hátsó kerekeket lánc köti össze a motorral, és egy helyett két, sorba rendezett henger gondoskodik az erő és nyomaték kérdéséről. A 160-as hátsó gumik pedig egyáltalán nem nevezhetőek kis méretűnek, szóval akkor tulajdonképpen ez inkább egy motor, mintsem robogó.

Sportos megjelenés

A motorgyártók általában a szupersport modelljeik jellegzetes részleteivel ruházzák fel a kisebb robogóikat, hogy a fiatal beszálló 14 éves padavanok beleszeressenek az ügybe, rendesen be legyenek zsongva, amikor megrágják apa fülét a vásárlást illetően. A C650 esetén is felfedezhetőek az S1000 RR vonásai: az ívek, a lámpatest igazi dinamizmust sugároznak.

Két henger, 60 lóerő, 63 newtonméter, 175 km/h, 650 ccm

Ezekkel a tulajdonságokkal a specifikációban elég sok mindenre gondolhatunk, csak arra nem, hogy milyen kis cuki városi robogó. Komolyabb rákészülés nélkül elindulhatunk egy izgalmasabb túrára is, akár két személlyel. Mi is így tettünk:

fogtam a barátnőmet, és megkerültük vele a Balatont.

Első lendülettel egészen Badacsonyig robogtunk, ahol egy frissen nyíló helyet, a Pláne Badacsony Borteraszt ellenőriztük le, ahol nagyon kedves csapat kínálgatta nekünk a különleges balatoni borokat.

A motor két személlyel is nagyon tisztességesen gyorsul, és a gyár által kommunikált végsebesség “valószínűleg” igaz, még utassal is. Az autópályát a 15 collos kerekek már nagyon szépen bírják, és a 130 körüli utazósebesség egészen simán, zökkenőmentesen tartható, ha pedig szükségünk van még egy kis erőre például egy hirtelen előzéshez, találunk benne kraftot felfelé. Az egyetlen negatívum, amivel találkoztam, hogy két személynél a motor eleje elkönnyül kicsit, ami lassú haladásnál (például városi egyensúlyozgatás a sorok között) nem a legjobb, de utas nélkül ez sem volt gond.

A hosszú tengelytáv miatt nagyon szépen, magabiztosan fekszik az úton, és a kanyarokban is nagyon stabil volt a bringa. Az első kétszáz kilométeren pedig én is és a barátnőm is korrekt kényelemben utaztunk, utána azért már időnként meg kellett állni pihenni, jól jöttek a tankolások. A futómű penge, de kicsit feszes, ami rosszabb minőségű utakon azért kicsit fárasztó, mint egy sportmotor esetében.

Tárolórekeszek, szivargyújtó, kényelmes méretű csomagtartó, ülésfűtés

Elég okos kétkerekű a C650: amellett, hogy a csomagtartó ügyes trükkel két bukó elraktározására is alkalmas méretűre bővíthető (a sportos, karcsú farrész miatt elsőre ez nem egyértelmű), elöl további két, korrekt méretű tárolót is találunk. Az egyik zárható, és szivargyújtóval felszerelt, ami akár GPS-hez, akár a mobilunk töltéséhez jóféle segítség.

A háromévszakos használathoz az ülésfűtés igazán hasznos kis plusz, így ez a motor március-november időtengelyen értelmezhető közlekedési eszköz, pláne, ha az extraként rendelhető markolatfűtést is megvesszük. Az esős, nedves utakhoz pedig a BMW-től megszokott ABS és kipörgésgátló praktikus segítség, ezekre leginkább ilyen körülmények között lesz szükség.

Városba sok, nagy túrákhoz kicsit kevés

Azon gondolkodtam, hogy városba kell-e ekkora teljesítmény, mert legyünk őszinték, egy filigrán, 250-es méregzsák bőven megteszi az utcai betyárkodáshoz, de ha valamiből több van, az sosem baj, az még mindig inkább lehetőség, mint probléma. Nagyobb túrázáshoz, bár nagyon kényelmes, de inkább az S1000 XR-el mennék a szerpentineket kóstolgatni (magas labda volt, tudom, talán ez a világ legjobb motorja, de nem tudtam kihagyni), bár nem érezném kellemetlenül magam, és nem lógnék nagyon ki tempóban egy átlagos túrás csapatból ezzel sem. Amikor ezeket végigpörgettem, elképzeltem, hogy mikor vennék én ilyen motort, és megvilágosodtam:

ez itt a tökéletes ingázómotor!

Ha például 15-40 kilométer távolság lenne a munkahelyem és az otthonom között, akkor ennél pompásabb megoldást nem is tudnék elképzelni magamnak. Tökéletesen bírja az autópálya/főút nagyobb tempóját, a fogyasztása emészthető ebben a dimenzióban (5 liter körül), kényelmes, jól pakolható (akár állandó tartalék bukóval a csomagtartóban), a városi közlekedéshez elég pörgös és vékony, hogy ne kelljen közösen átélnünk a reggeli dugókat az autós társainkkal. Na meg ugye elég vonzó a külseje ahhoz, hogy akarjon az ember egy ilyet.

Próbáld ki, a Wallis Pestnél megkísértheted magad, szívesen segítenek a további technikai kérdésekben is a srácok, és itt megtudod, mennyiért lehet a tiéd.

(Fotók: Donkó Péter)

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.