Sok típus miatt volt érdekes az idei balatonfüredi Concours d’Elegance, és most egy olyat mutatunk közülük, amit nem biztos, hogy ismertél. A legelső 7-es sorozat elődje volt az E3 a BMW-nél, amiből egy utolsó szériás, nagymotoros példányt hoztak el a Balaton partjára.

Még nem vezette be a BMW a sorozatokra osztott típusjelzéseket, ezért egyszerűen „Új Hatos” volt a neve annak a luxusautó-családnak, amivel a hathengeres felsőkategóriás autók piacára szeretett volna visszatérni a márka. A hatvanas évek közepén járunk, amikor elkezdődött az E3 széria fejlesztése, elegáns formája pedig a korábbinál tágasabb utasteret rejtett.

Más okból is érdekes az E3, hiszen ez az első BMW, amelyen megjelent a dupla kereklámpás kialakítás, ami utána évtizedekig meghatározta a márka arculatát.

A dizájn részletein Bertone és Michelotti is dolgozott, de a formáját a BMW akkori vezető formatervezője, Wilhelm Hofmeister jegyezte. A nevét biztosan hallottad már, hiszen a BMW-ken a mai napig megtalálható, hokiütőszerűen felfelé ívelő övvonalat róla nevezték el. A képeket nézve egyetérthetsz velünk abban, hogy időtlenül elegáns lett az újdonság.

1968-ban mutatták be, és kizárólag hathengeres motorokkal gyártották, a jellemzői közé tartozott még a teljesen független felfüggesztés és a részlegesen önzáró differenciálmű. A 2,5 literes modell 150 lóerős, a 2,8 literes pedig 170 lóerős volt, majd 1971-ben jelent meg a 3 literes, amit karburátorral 180, befecskendezővel pedig 200 lóerős változatban is gyártottak.

1974-ben jött ki a széria utolsó tagja, amit 3,3 literes hathengeressel szereltek. 190 lóerős teljesítményével nem volt izmosabb, mint a korábbi 3 literes, de a nagyobb nyomatékával mégis fölényesebben lehetett vele autózni. A 4,7 méter hosszú E3-nak tíz centivel nyújtott tengelytávú változata is volt, a képeken szereplő autó is ilyen.

Csodás formában van ez az 1975-ben gyártott 3.3 L, amit a balatonfüredi Concours d’Elegance alkalmából állítottak ki, és a felszereltsége még mai szemmel nézve is meggyőző. A fehér bőrkárpittal ellátott autót automata váltóval, négy elektromos ablakemelővel és még légkondicionálóval is felszerelték. A formáját az elmúlt két évben nyerte el a Leier Autó műhelyében.

1977-ig gyártotta a BMW az E3-at, amiből egyes források szerint 190 ezer, mások szerint 222 ezer darab hagyta el az üzemet. A négyajtós szedán mellett kétajtós kupéként is készült, ez volt az E9, ami már egy másik sztori. Mint ahogyan az utódja, az 1978-ban bemutatott E23 is, amit onnantól kezdve már 7-es sorozatként ismerhetnek a márka rajongói.

Nézd meg a balatonfüredi kiállítás többi veteránját is:

Már indulhatsz is Balatonfüredre a legszebb veteránautókért

Biztosan találsz neked tetsző gépet a sétányon.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Hét üléssel és elektromos hajtással jön az új Citroën C3 Aircross

További cikkeink a témában