Azt hittük, egy téligumi-tesztre invitál minket a német nagyvállalat, de hamarosan kiderült, jóval többről van szó.

Hogy kerülnek etikus hekkerek a Continental szakértői gárdájába? Miért jelent előrelépést a 3D fémnyomtatási technológia a gumik fejlesztésében? Meglepő válaszokat kaptunk olyan kérdésekre, amiket időnk sem volt feltenni, amikor a Vision Zero goes to North rendezvény ernyője alatt bepillantást nyerhettünk a Conti fejlesztéseibe, amelyek a balesetmentes közlekedés eszményképét hivatottak közelebb hozni a realitáshoz.

Tucatnyi fronton küzdenek a fejlesztők a kihívásokkal, nem elég a fizika törvényeivel szélmalomharcot vívniuk, az emberi hülyeség oda is léket ver, ahol nem számítanánk rá. Redundáns vészfékrendszerektől az ABS 3-ig, lézeres útfelület-letapogatástól a felhőben történő adatbáziskezelésig terjednek a Continental törekvései egy kényelmesebb, és mindenekelőtt biztonságosabb jövő érdekében.

A teszt alatt az volt az érzésünk, hogy Kurt Vonnegut szuperjege mégiscsak létezik. Ha létezik, akkor a Continental fejlesztői azt a svédországi Arvidsjaurban ejtették a tóba, mert még a környék is megfagyott. Olyannyira, hogy amikor a -30°C miatt méltatlankodtunk kicsit, elmondták a demonstráció szervezői, hogy reggel a tesztautók -36 fokban álltak ki a garázsból. A Player így látta:

Sokakban él a Continental vállalatcsoportról az a kép, hogy gumikat gyárt. Ezzel nem is lő nagyon mellé a mit sem sejtő polgár, de a Continental erőforrásait többfelé csoportosították, divíziói bátran merítenek egymás innovációiból, és közösen hasznosítják az eredményeiket. Célkitűzésük a Vision Zero koncepciója az alábbi,  három lépcsőfokból álló utópisztikus elképzelés, ami felé következetesen menetelnek:

  • nulla haláleset
  • nulla személyi sérülés
  • nulla baleset

Ezt a jövőképet az abroncs-útfelület kapcsolatból eredeztetik, de olyan technológiákkal ötvözik, mint a nevükhöz kötődő ABS, vagy az ESC (elektronikus stabilitás szabályzás). Terveik között az önvezető autók vezetési képességeinek finomítása éppúgy szerepel, mint az ABS harmadik generációjának közkinccsé tétele.

Négy karika jégbe fagyva

Az abroncsok mikromintázatát korábban elképzelhetetlen részletességgel igazíthatják a megfelelő mérethez a 3D nyomtatási technológia terjedésének hála, a vízelvezetés kérdése megoldódik. Ha a vízelvezetés problematikája nem kérdés többé, kompromisszumok nélkül javíthatók tovább a gumik egyéb jellemzői. Így megy ez.

Az aprólékos barázda minden gumiméretre más arányban készül, egyedi sütőformákkal

A Conti vezetésbiztonsági fejlesztései nem csak emberre szabottak, a jövő generációinak robotautóit éppúgy támogatják majd. A gyakorlatban jeges havon, GPS-alapú irányítással, programozott útvonalon talicskázott el velünk a Continental szoftverei által vezérelt Passat, mi pedig nem győztünk csodálkozni, milyen jól elboldogul a hófalak közt, sofőr nélkül. A GPS mellett az interneten elérhető lokális időjárás adatok, az első kerék mellett elhelyezett, vertikális lézerletapogató-rendszer, valamint a szélvédő felső szegélyén található kameráinak együttes információhalmaza segítette a helyes sebesség, fordulási szögek és fékezés meghatározásában. A Continental víziójában a jövő autói nem csak letöltik az időjárásra vonatkozó adatokat a felhőből, hanem azokat kiegészítik, megerősítik, vagy cáfolják a saját szenzoraikkal, lokális frissítésekkel finomítva, hogy a sok-sok okosautó így segítse egymást a balesetmentes közlekedésben.

Másodlagos vészfékező rendszer, amit nem csak az asztalon láttunk, hanem havon is kipróbálhattuk

Egészen pontos, részletes információ-megosztást jelent ez az útfelületek viszonyában, akár méteres pontossággal. Ehhez azonban egy biztonságos csatornán történő kommunikációt kell megteremteni, mert a rendszer beláthatatlan veszélyeket hordozhat magában, ha valaki ezeket az adatokat szándékosan megváltoztatja. A kódolt információfolyamok elsődleges tulajdonsága nem pont a gyors áramlás, úgyhogy van min törnie a fejét az IT-apparátusnak.

A szokatlanul feszes program során nem volt idő unatkozni:

  • a Slide Slip néven emlegetett menetstabilizáló rendszert a havon szlalomozva egy Mustang GT-n próbálhattuk ki:
    Havon nehezebb elfüstölni a gumit
  • a korábbi és a legkorszerűbb szöges gumik gyorsulását, valamint féktávját hasonlítgattuk a befagyott tavon:
    Szokatlan érzés szöges gumin menni, ami itthon szabálysértés
  • a régi autók új fejlesztésű abroncsokkal, kontra új autók korábbi generációs abroncsokkal összehasonlítás leginkább egy össznépi BMW driftshow-ra emlékeztetett:

 

A felnin ne múljon, minden autón ugyanakkora volt
Versenyben a Viking Contact 5 és az új generáció, a Viking Contact 7

 

  • Abroncsteszteket első-, hátsó- és négykerék meghajtással is végezhettünk:

A gyakorlati bemutatón túl láthattuk a koncepciót a jövő kerekére, ami túlmutat egy futurisztikus felnire helyezett, menő mintázatú abroncson. Az útviszonyoknak megfelelően hidraulikus nyomáskiegyenlítéssel képes módosítani önmagát.

  • Az ősember feltalálta a kereket, a Conti az okoskereket

    A pulton meggyőzően teljesít, pár év múlva talán egy teszten is találkozhatunk vele.

A Continental mechatronikus fejlesztéseivel addig is mindennap összefutunk, csak nem mindig tudunk róla.

(A szerző fotóival.)

 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Ez történik az autóddal, ha gyorsan áthajtasz egy fekvőrendőrön

További cikkeink a témában