Nem először áll ki gyorsulási versenyre egy Bugatti egy vadászgéppel, és a legutóbbi alkalommal egy Chiron Sport rajtolt a francia haditengerészet Dassault Rafale Marine gépe ellen. Mind a két gép elképesztő, de melyik a gyorsabb?

110 éves történelme során a Bugatti mindig is szoros kapcsolatban állt a repülés világával. A márka autóversenyzői, mint Albert Divo, Robert Benoist és Bartolomeo Costantini mind a francia légierőnél szolgáltak, és az alapító Ettore Bugatti is kedvelte a pilótákat a bátorságuk és a műszaki szakértelmük miatt. A pilóták pedig rendszerint rajongtak a Bugatti gyors és könnyű sportautói iránt, mivel a teljesítményük a repülőgépekére hasonlított.

1915-ben repülőgépek motorjának fejlesztésébe fogott a Bugatti, majd 1937-től egy teljes repülőgép fejlesztésén dolgoztak, amivel majd sebességrekordot dönthetnek. A projektet azonban a második világháború kitörése miatt félbe kellett szakítani, és már sosem kezdték újra.

amit a „Les Légendes du Ciel”, azaz „az ég legendái” névre keresztelt. A 20 darabos limitált széria matt szürke karosszériáját a francia trikolór ékesíti, a belső teret a régi repülőgépekéhez hasonló színű bőrrel borították, az ajtópanelen egy Nieuport repülőgép és egy Bugatti Type 13 versenyének grafikája látható.

Nem először vesznek részt hasonló versenyben, 2007-ben egy Veyron 16.4 gyorsult egy Eurofighter Typhoon ellen. A Rafale ennek az utódjának tekinthető: miután a franciák kiszálltak az Eurofighter projektből, a Dassault tervezte meg a légierő számára szükséges vadászgépet, ami 2000 óta áll szolgálatban.


A 15,5 méter hosszú, 10,86 méteres szárnyfesztávolságú Rafale tömege 10,3 tonna (maximum 24,5 tonna), és a francia légierő együléses konfigurációjában

A két hajtómű összesen 58 550 newton tolóerőt biztosít, ami 5727 lóerőt jelent, ezzel szemben áll ki a Chiron Sport a 8 literes, 16 hengeres, 1500 lóerőre és 1600 Nm nyomatékra képes motorjával.

A két elképesztő gép között több a hasonlóság, mint gondolnád.

Az elöl 20, hátul 21 colos kerekeket a Bugattin elöl 8, hátul 6 dugattyús fékek lassítják, a Rafale esetében 10 dugattyús rendszer fékezi a 36 kilogrammos könnyűfém kerekeket és a 15 colos Michelin abroncsokat. A vadászgép borításának nagy része karbon és kevlár kompozitból van, ezzel 30 százalékkal könnyebb, mintha alumíniumból lenne, ami egyébként titániummal együtt a vázszerkezetét alkotja.

A Bugatti kormányánál a márka tesztpilótája, Pierre-Henri Raphanel ült, aki 1986-tól 2000-ig 14-szer indult a 24 órás Le Mans-i futamon, kétszer a második helyen végzett, 1989-ben a Formula–1-es monacói nagydíjra is kvalifikálta magát. 2010-ben a nevéhez fűződik a Veyron 16.4 Super Sport 431,072 km/órás sebességrekordja.

Most csak azért mennek lassabban, mert az északnyugat-franciaországi Landivisiau légitámaszpontján nem elég hosszú a kifutópálya. A rajtot a Chiron Sport kapja el jobban, 2,4 másodperc alatt éri el a százat, 6,1 másodperc után 200 km/órával száguld. A Rafale az első 150 méter után 165 km/órával hasít, és

Biztonsági okokból 350 km/óránál, másfél kilométerrel a kifutópálya vége előtt kell fékeznie a Bugattinak, ami egyébként 491 méteren képes megállni 400 km/óráról. A Rafale Marine leszállása is elég meggyőző, hiszen 280 km/órával éri el a kifutópályát, és a repülőgép-anyahajókhoz hasonlóan egy hurokkal lassítják le, mindössze 150 méteren.

A versenyre heteken keresztül készültek, és mindennek a legnagyobb rendben kellett lennie ahhoz, hogy a Chiron és a Rafale biztonságosan száguldjanak egymás mellett. A pilótáik számára örök élmény marad, mi pedig a Bugatti fantasztikus fotóin csodálhatjuk a nem mindennapi versenyt. Nem sok esélyünk lesz, hogy valaha is látunk egyet a Chiron különkiadásából, de

Ez is érdekelhet:

HELLO, EZ ITT A
PLAYER
Kövess minket a Facebookon!
Nagyon jól fogod érezni magad nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.