Két éve nem a detroiti autószalonnal indul az év, de húsz éve még teljesen természetesnek tűnt, hogy az amerikai autók parádéja nyitotta a januárt, ahol egészen elképesztő koncepciókat lepleztek le. Mutatjuk a legizgalmasabb detroiti sztárokat 2002-ből.

Cadillac Cien Concept

2002-ben lett száz éves a Cadillac, és ennek örömére az amerikaiak egy igazi szupersportautóval lepték meg magukat. A Cien neve spanyolul százat jelent, és a dizájnt állítólag az F–22 Raptor vadászgépek ihlették.

A Cadillac saját fejlesztésű 7,5 literes V12-es motorját tették bele, ami nem kevesebb, mint 750 lóerőre volt képes.

Az ablakokat a korabeli divatos napszemüvegek mintájára színezték kékre, a felszereltségéből pedig az éjjellátó rendszer és a kamerával helyettesített visszapillantók sem hiányoztak. Sajnos a Cien is a 16 hengeres Sixteen sorsára jutott: nem lett belőle sorozatgyártmány.

Ford GT40 Concept

A Ford sem akart lemaradni, 2002-ben felélesztette a legendás GT40-est egy izgalmas tanulmányautóval. Az eredetinél hosszabb és magasabb koncepció dizájnja megtévesztésig hasonlított az ikonikus ősére, és a menetteljesítményei is a hatvanas évekbeli versenyautóéhoz mérhetők. 5,4 literes V8-as motorja több mint 500 lóerőt teljesített, amivel

a GT40 prototípusa a Le Mans-i versenypálya Mulsanne egyenesében megfutotta a 320 km/órás sebességet.

A Cadillackel szemben a Ford végül valóra váltotta a koncepciót, és két évvel később gyártásba adta a szupersportautót: a GT-nek ebből a szériájából több mint négyezer példány készült.

Ford Mighty F-350 Tonka Concept

Nem a GT40 volt a Ford egyetlen újdonsága a húsz évvel ezelőtti detroiti szalonon, ott állt ugyanis egy brutális formájú, élénksárga tanulmányautó, ami

az Egyesült Államokban akkor már negyedszázada verhetetlenül népszerű F-sorozatú kisteherautó jövőjébe engedett bepillantást.

A sziú nagyszerű szó után elnevezett F-350 Tonka érdekességei a B-oszlop nélküli, hátrafelé nyíló hátsó ajtós duplakabin és az akkor hatalmasnak számító 22 colos kerekek. A 6 literes V8-as motorja turbódízel, ezért a 350 lóerős teljesítmény mellé 800 Nm nyomaték tartozott.

Dodge M80 Concept

Platós kisteherautóval készült a 2002-es detroiti autószalonra a Dodge is, a legendás Power Wagon formáját elevenítette fel az M80 Concept, ami egy széria Dakota pick-up alapjára épült. A tanulmányautót nem véletlenül fotózták a strandon, ugyanis különféle szabadidős sportokhoz szánták:

az utastérben kivehető hűtődobozt találni, az ülések mögött pedig szörfdeszka és búvárruha számára is kialakítottak tárolót.

A motorját viszont nem vitték túlzásba, az ötfokozatú kézi váltóval szerelt 3,7 literes V6-os 210 lóerőt tudott.

Dodge Razor Concept

A Dodge másik detroiti újdonsága a Razor, aminek a formája állítólag az ötvenes-hatvanas évek európai sportautóit idézi. A kompakt méretű narancssárga gép mindenesetre új színt hozott volna a Dodge kínálatába, és mivel nem túl nehéz, ezért a 2,4 literes, 250 lóerős turbós motorja is jól mozgatta, hat másodpercen belül gyorsult százra.

A Razor érdekessége, hogy pótkerék helyett két rollert tettek bele, amivel defekt esetén lehetett volna tovább robogni,

és rádió sincs benne, a Dodge tervezői szerint a fiatalok úgyis saját spéci hifit építettek volna bele. Nem tudjuk meg, mert letettek a Razor gyártásáról.

Pontiac Solstice Concept

Kompakt sportautót álmodott Detroitra a Pontiac is. Az ikonikus Fiero nyomdokaiba lépő, kupé és roadster karosszériával is megtervezett Solstice azonban nem maradt koncepció,

éveken belül gyártásba került, és az európai piacra is eljutott, ahol Opel GT néven lehetett kapni.

A detroiti prototípust 2,2 literes, 240 lóerős, turbós négyhengeres motorral szerelték, ami a Corvette-ből származó hatfokozatú kézi sebességváltón keresztül hajtotta a hátsó kerekeket. A formáját pedig az a Franz von Holzhausen jegyezte, aki később a Tesla dizájnere lett.

Chevrolet Bel Air Concept

Ha a retró stílusból nem jöttünk volna rá, a Bel Air neve is mutatja, hogy a Chevrolet egyik legnépszerűbb modelljének állít emléket. A detroiti koncepció igencsak mutatós lett, a kabrió formája

az 1955-től ’57-ig gyártott szériát eleveníti fel, akárcsak a vörösre festett kormánykerék és a vízszintes sebességmérő.

A Bel Air Concept motorja is érdekességnek számított, a 3,5 literes, turbós öthengeres 315 lóerőt teljesített, és négyfokozatú automata váltón át a hátsó kerekeket hajtotta. A retró stílusú Thunderbirddel szemben a Bel Air sajnos nem vált valóra.

Saab 9-3X Concept

Ugyan nem amerikai márka, de 2002-ben még bőven a General Motors része volt a Saab, ami a következő évtizedét vetítette előre a 9-3X névre keresztelt koncepcióval. A korabeli cikkek szerint szabadidős kupénak nevezett tanulmányautó mai értelemben véve igazi crossover volt,

a hátsó panelek átredezésével ugyanis kupé, roadster, kombi és pick-up is lehetett belőle.

A dizájnján látszik, hogy a 9-3-nak azt a szériáját vetítette előre, ami 2002-től egészen a Saab megszűnéséig, sőt, még azon túl is gyártásban volt.

Melyik a kedvenc detroiti koncepciód 2002-ből?

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Sainz olyan ajánlatot kapott, amivel még a Red Bull sem tud versenyezni

További cikkeink a témában