Magabiztosan nyerte a Car of the Yeart a Volkswagen Passat. 340 pontot kapott, a második helyezett csak 248-at.

A 2013-as Golf-siker után ismét egy Volkswagen lett az Év autója Európában. Az új Passat fölényesen győzött, a jóval extravagánsabb Citroën C4 Cactus majdnem száz ponttal kevesebbet kapott. A Mercedesnek nem jött össze a második győzelem, a C osztályt 221 pontra értékelték. A további sorrend: Ford Mondeo (203 pont), Nissan Qashqai (160 pont), BMW 2 Active Tourer (154 pont), Renault Twingo (124 pont).

Az első Év autója-Volkswagen, a Golf harmadik generációja

A Volkswagennek ez a negyedik sikere az Év autója-választás 1964 óta tartó történetében. A hetes Golf előtt a hármassal is nyert 1992-ben, a Polót pedig 2010-ben választották a legjobbnak. Érdekes, hogy a győzelmek alapján kialakult sorrend mennyire nem tükrözi a márkák hétköznapi hierarchiáját: kiemelkedően, kilenc Év autójával a Fiat vezet (utoljára az 500-assal nyertek, 2008-ban), a Renault-nak hat, a Fordnak öt, a Peugeot-nak és az Opelnek (és most már a VW-nek is) négy-négy, a Citroënnek három címe van.

A prémiummárkák jóval mögöttük vannak: a BMW soha az életben nem nyert (de tavaly például az általunk is tesztelt i3-as második volt), a Mercedes egyszer, még ’74-ben az S osztállyal, az Audi kétszer győzött (de akkor, amikor még nem számított prémiummárkának: ’73-ban a 80-assal, ’83-ban a 100-assal). A Porsche éppúgy egyszer lett Év autója (1978-ban a 928-assal), mint az az NSU, amely az 1968-ban Év autójának választott Ro 80 miatt szűnt meg nem sokkal később.

Hogy lehet összehasonlítani egy olcsó kisautót egy többször annyiba kerülő prémiumautóval?

Ha az utca emberét megkérdeznénk, a Renault Twingo vagy a C osztályos Mercedes a jobb autó, elég valószínű, hogy utóbbit mondaná, és még csak bonyolult pontozásra sem lenne szüksége hozzá. (A Volkswagen Passatnál más a helyzet: nálunk olyan a nimbusza, hogy akár még drágább-jobb autókat is simán lenyomna.) A zsűritagok ezért az innováció mellett azt is nézik, hogy az adott kategóriában hogy teljesít az autó, milyen az ár-érték aránya, a minősége, milyen élményt nyújt stb. Ezt itt fejtegettük korábban, hogy-hogy nem éppen egy Év autójának választott Vokswagen kapcsán.

Két magyar szavazott

Az Év autója-szavazáson 22 ország összesen 58 szakújságírója értékeli az autókat: fejenként huszonöt pontot oszthatnak szét úgy, hogy egy autónak legfeljebb tíz pontot adhatnak, legalább öt autót kell pontozni, és az első két helyezett pontszáma nem lehet azonos. Magyarországról ketten, a totalcaros Csikós Zsolt és az autómagazinos Gajdán Miki vett részt a szavazásban, ami ahhoz képest, hogy mekkora autógyártó nemzet vagyunk, egész szép létszám (a skodás csehek például csak egy főt delegálhattak, az ebben is nagyhatalomnak számító németek pedig hatot), egyébként pedig kitűnő szakemberek mindketten.

Csikós szerint is a Passat érdemli a címet, hat pontot adott neki. „Könnyű és slank, miközben óriási a hely benne, tankszerű robusztussága ellenére igazán kezes is. Akárhonnan nézzük, rendben van: a kényelme, a takarékossága, az anyagai, kezelőszerveinek pontossága, finoman kidolgozott részletei elismerésre méltók, s értékelnünk kell azt a sok energiát, amit a jó használhatóságának megvalósításába, a fedélzeti rendszerek felhasználóbarátságába öltek a tervezők. A Passat valamennyi motorja harmonikus, egy jó hibrid is felcsillan a kínálatban, s akadnak említésre méltó, egyedi extrák is, például a Trailer Assist, amely az utánfutóval való parkolást teszi gyerekjátékká.” A Mondeónak, a Qashqainak, a Twingónak 4-4, C osztálynak 3, az Active Tourernek és a Cactusnak 2-2 pontot adott, itt van, hogy miért.

Gajdán a Mercedes és a Volkswagen közül végül a Passatot sorolta a második helyre. „Mindkettő kiváló autó, mindkettő új padlólemezre készül, mindkettő tágasabb, mindkettőnek kiváló a minősége, mindkettő kapható több karosszéria-kivitelben, mindkettőből kínálnak hibridet, és mindkettő hajtásláncai takarékosak és környezetbarátok. Végül – 8 ponttal – a Mercedes C osztályt tettem első helyre, mert még kifinomultabb, még csendesebb, mint a VW Passat, és motorkínálata és felszereltsége is gazdagabb. Igaz drágább is, de egyes motorváltozatoknál – természetesen körülbelül egyező motorteljesítmény mellett – az árkülönbség csak tíz százalék. És a C osztály ennyivel mindenképpen jobb – szerintem – a Passatnál, amely hat ponttal került nálam a második helyre.” A Qashqai 4, a Mondeo 3, a Twingo 2, az Active Tourer és a Cactus 1-1 pontot kapott ezen okok miatt.

A többi zsűritag döntését elvileg itt nézheted meg, de gyakorlatilag úgy tűnik, mintha iszonyú váratlanul érte volna az eredményhirdetés a caroftheyear.org webmesterét, mert órákkal a bejelentés után még mindig a jelöltek vannak a főoldalon, nem a győztes, a pontozótábla pedig rosszul jelenik meg, a kishírek közé késve kitett győzelmi bejelentést pedig elsőre egy minősíthetetlenül rossz képpel sikerült illusztrálni, amit azóta cseréltek.

A hét döntős

Tavaly decemberben szűkítette harmincegyről hétre a jelöltek listáját a nemzetközi zsűri. Március 2-a délutánig ezek a típusok voltak versenyben:

BMW 2 Active Tourer

Citroën C4 Cactus

Ford Mondeo

Mercedes–Benz C osztály

Nissan Qashqai

Renault Twingo

Volkswagen Passat

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon