Egy jó gumiabroncsnál már csak az a fontosabb, hogy az állapota és a nyomása is rendben legyen. Ha nem törődsz vele, könnyen bajba kerülhetsz – ezt próbáltuk ki a Hungaroring tesztpályáján a Bridgestone segítségével.

Ma már senkinek nem kell magyarázni, hogy 7 Celsius fokos átlaghőmérséklet alatt érdemes téli abroncsra váltani, elég csak megnézni, milyen sorok szoktak kialakulni szezonban a gumis műhelyeknél. De annál kevesebben fordítanak időt arra, hogy rendszeresen törődjenek is az abroncsokkal. Például havonta egyszer érdemes ellenőrizni a nyomást (a gyári értékeket általában a tanknyílás belső oldalán, az első ajtók élén vagy a használati útmutatóban találod) és az állapotát is javasolt szemrevételezni.

Lapos gumival autózni nemcsak pénzkidobás, de felelőtlenség is. Ha nem megfelelő a nyomás a gumikban, akkor a futófelület nem egyenletesen érintkezik az aszfalttal, pedig ideális esetben sem túl nagy (ahogy mondják: tenyérnyi) az a felület, ahol tapadást kell találnia az autónak. Ha tartósan lapos gumival autózol, akkor hamarabb dobhatod kukába az abroncsot, mert gyorsan és rendellenesen kopik a mintázata, ráadásul érezhetően többet is fogyaszt vele az autó, mert nagyobb erőre van szükség a gördítéséhez.

De a legfontosabb az, hogy a lapos gumi életveszélyes is: ezt próbáltuk ki a Hungaroring vezetéstechnikai tanpályáján a Bridgestone segítségével. Két teljesen egyforma Golf állt a vonalnál, az egyiken helyes nyomásra fújt gumik, a másikon viszont olyan laposak voltak, hogy az már szemmel is látható, de a kormánykerekét is érezhetően nehezebb volt forgatni. Egy vészhelyzeti kikerülést kellett elvégezni, amikor 70 km/órával lejtőn haladva azonnal át kell rántanod az autót a szomszéd sávba. Rendes nyomáson minden remekül ment, de a lapos gumival a manővertől nyúlósan csúszni kezdett az autó, és ellenkormányzásra is szükség volt, ami nem mindenkinek megy reflexből. A tempó pedig bőven alatta volt annak, amivel országúton haladni szoktunk. Egy ilyen gyakorlat után nem kérdés, hogy te is megállnál néhány hetente a benzinkúton beállítani a nyomást.

Nomális nyomáson rendben megcsinálta a tesztet az autó

Innen is látszik, milyen lapos a gumi, itt már észnél kellett lenni a manővernél

Mitől szökhet el a levegő a gumiból, ha nincs semmi baja? A hibás szelepen kívül a belső légzáró réteg repedezettsége is lehet az oka. Ez az a réteg, ami gumibelső híján az abroncsban tartja a levegőt, és a Bridgestone szakemberei szerint ez a gumiabroncsok egyik legdrágább összetevője. Az olcsóbb típusokban a forróságtól könnyen megrepedezik a réteg, és a gumi állandóan ereszteni fog. A diszkont áron adott abroncsok másban is különböznek a prémiumkategóriásnak hívott drágább társaiktól. A téli gumiban például a lamellák teljes mélységükben cikkcakkosak, így jobban kapaszkodnak egymáshoz, és nagyobb tempónál is biztosabb úttartást eredményeznek.

Az útfekvés különbségéről pedig egy másik teszten győződhettünk meg. Egy szabályos kör alakú vizes pályán kellett üldözni egymást teljesen egyforma Golfokkal, amelyek között csak a gumiabroncs volt a különbség. Az egyikre négy Bridgestone gumit szereltek, a másikra pedig négy olcsóbb abroncsot (a márkája Kormoran volt, de lehetett volna akár Dayton, Matador vagy más hasonló márka is). A Bridgestone gumis autó könnyedén utolérte a másikat úgy, hogy a vizes aszfalton folyamatosan csúsztak a kerekek, dolgozott az ESP, de a gyengébb tapadású abroncsokkal szerelt autóban ez is kevés volt. Amikor egy sávval arrébb, a jeges utat szimuláló vizes műgyantán kanyarodtunk, a különbség is szembeszökőbb volt. A fellocsolt műgyantán megpördülő autó a gyengébb gumikon méterekkel később állt meg, míg a jó gumik érezhetően és hallhatóan is igyekeztek kapaszkodni.

Még érdekesebb volt a másik próba, ahol felemás gumik kerültek a két Golfra. Az egyiken elöl Bridgestone, hátul olcsóbb, a másikon pedig éppen fordítva, elöl a gyengébb, hátul a drágább abroncs feszült. A feladat arra a kérdésre adott választ, hogy ha egyszerre csak két új gumit veszel, akkor a jobb abroncsokat előre vagy hátra tedd-e. Elsőkerék-hajtású autónál sokan az elsőre tippelnének, mondván jobban tapad induláskor, de nem ez a lényeg. A körpályán kiderült, hogy a hátul gyengébben tapadó Golfnak állandóan kitört a hátulja, a folyamatosan dolgozó menetstabilizáló ellenére rengeteget kellett dolgozni a kormánnyal. Az üldöző másik autóban, ahol hátul fogott jobban a kerék, nem volt ilyen probléma. Az orra ugyan mindig az ív külső része felé csúszott, de nyugodtan nyomhattuk padlóig a gázt, a kipörgésgátló mindig csak annyit engedett át belőle, hogy megcsúszás nélkül körözzön az autó. Bátran feszegettük a határokat, mert a pálya széle itt nem a szalagkorlát volt, mint az utakon.

De miért vennél csak két gumit, amikor az autód egyik legfontosabb biztonsági rendszere maga a gumiabroncs? Persze egy prémiumkategóriás szett nem olcsó, főleg amióta egyre nagyobb kerekek kerülnek az autókra. Mégis jól gondold át, és ne az abroncsokon spórolj, főleg a saját, de a többi közlekedő épsége érdekében is. A Bridgestone tesztje nekünk elég meggyőző volt ahhoz, hogy a közel százféle abroncsmárka közül inkább a nyolc prémiumgumi valamelyikét válasszuk, és aztán rendszeresen ellenőrizzük is azt.

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon