Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

A Ford úgy döntött, hogy az új elektromos hajtású crossovere a Mustang Mach-E nevet kapja, de nem ez az egyetlen furcsa mellékág a vágtató paripás típus történetében. Mutatjuk a legérdekesebb koncepciókat.

A Mustang nevéről egy izmos formájú, nyolchengeres motorral hajtott amerikai sportkocsi jut eszedbe, akár a klasszikus változatára, akár a vadonatúj modellre gondolsz, a sziluettje ott van a szemed előtt.

A Fordnál most úgy döntöttek, hogy egy elektromos hajtású crossover is a Mustang-család része lesz, de nem ez az első alkalom, hogy a kínálat bővítésén gondolkodnak. Már a hatvanas években születtek furcsaságok, összeszedtük hát a Mustang fél évszázados történelmének legérdekesebb koncepcióit.

Mustang Roadster Concept 1962

Biztosan tudtad, hogy a Mustang nevet a második világháborúban bevetett P–51-es vadászrepülőgépről kapta a Ford sportkocsija, de nem az a típus viselte először, amire gondoltál.

1962-ben a Formula–1-es amerikai nagydíjon egy könnyű, középmotoros roadstert mutattak be ezen a néven. Az aprócska, mindössze 3,9 méter hosszú, alig 700 kilogrammos kétüléses sportkocsi motorja 1,5 literes V4-es volt, ami 109 lóerőt teljesített. Bár a prototípus nagy sikert aratott, gyártásba végül nem ez került.

Mustang II Concept 1963

A második Mustang-koncepció már sokkal jobban emlékeztet a gyártásba kerülő típusra, annak az egyik prototípusából épült, és még modernebbnek is néz ki nála.

A tengelytávja ugyanaz, de a 4,74 méter hosszú karosszériája nyúlánkabb és laposabb lett. Igazából egy roadster, amire utólag került a műanyag keménytető, és az orrában már a 4,7 literes V8-as motor dolgozik, ahogyan illik. 1963-ban, egy évvel az előző tanulmány után mutatták be, hogy fokozzák a hamarosan gyártásba kerülő Mustang iránti érdeklődést.

Mustang Sedan 1963

A Fordnál még a Mustang bemutatója előtt elgondolkodtak rajta, mi lenne, ha egész modellcsaládot fejlesztenének belőle.

A sportkupé mellé készítettek is egy négyajtós szedánt, ami nem is néz ki annyira rosszul a Mustang karakteres orrával és hármas hátsó lámpájával, de azért messze nem olyan dögös, mint a sportkocsi, ami végül gyártásba került. A Ford végül megadta a választási lehetőséget a vevőknek, az eredeti mellé kihozta a ferdehátú Fastbacket is.

Mustang III Concept 1964

Már a küszöbön volt a Mustang sorozatgyártásának elindítása, amikor a Fordnál még azon tépelődtek, nem lett volna jobb a 2+2 üléses sportkupé helyett egy rövidebb kétszemélyes?

Hogy ezt megtudják, az egyik előszériás példányt átalakították, a tengelytávját 45 centivel rövidítették meg, de a karosszéria stílusa őrizte az eredeti Mustangét. A Shorty néven is emlegetett koncepció jópofa lett, de hálásak vagyunk, hogy végül a hosszabbik került gyártásba.

Mustang Bertone 1965

A könyvkiadó-tulajdonos L. Scott Bailey rendelte meg a Carrozzeria Bertone műhelyétől ezt az olaszos stílusban átépített Mustangot.

A munkát az akkor még fiatal Giorgetto Giugiaro kapta meg, aki a fényszórókat fedél alá rejtette, a masszív hátsó oszlopokat karcsúbbra cserélte, és kecses túrakocsit varázsolt az amerikai vadlóból, aminek a motorja maradt a 4,7 literes V8-as. 1965-ben több autószalonon is kiállították, és mindenhol nagy sikert aratott. Csak éppen azt nem tudják, hol van, az új korában 10 ezer dollárért hirdetett egyetlen példánynak nyoma veszett.

Intermeccanica Mustang 1965

Az egyik első sorozatgyártású Mustangot az amerikai dizájner Robert Cumberford tervei alapján az olasz Intermeccanica karosszériaépítő műhelyében alakították kombivá.

A stílusos shooting brake szándékosan lett olyan, mintha a Ford üzeméből gördült volna ki, és bár a gyáriak is szemügyre vették a prototípust, végül nem kellett nekik. Az egyetlen példányt a tervezője vezette még egy ideig, majd eladta, és a Bertone Mustanghoz hasonlóan éppen nem tudni, hol rejtőzik.

Mustang Pegasus 1965

A Pegasus is egyedi megrendelésre készült, és megmutatja, hogy úgy is lehet kétüléses egy Mustang, ha nem rövidítik meg.

A stílusos formájú túrakocsival még 1965-ben több autókiállítást is megjártak, és kivételesen ez nem veszett el, de elég lepusztult állapotban került meg. A felújítása lassan halad, remélhetőleg egyszer még eredeti pompájában lehet megcsodálni.

Mustang Mach 1 1966

A Mustang bemutatása után a dizájnerek máris a következő generáción törték a fejüket, és ennek előzeteseként készültek el a Mach 1 prototípusával.

Az eredetinél laposabb, dögösebb formát azonnal Mustangnak ismered fel, és bár volt rajta néhány olyan részlet, mint az ablakokra tett visszapillantó tükrök, vagy a versenyautókéhoz hasonló tankolónyílás, ami biztosan nem került volna gyártásba, a nagy hátsó csomagtérajtó végül megjelent a Mustang második generációján.

Mustang Mach 2 1967

A hatvanas évek közepén Gene Bordinat, a Ford akkori vezető dizájnere kapta a feladatot, hogy tervezzen egy sportkocsit, ami a Mustang technikáját a Shelby Cobra nyers stílusával ötvözi.

1967-ben a chicagói autószalonon mutatták meg a Mach 2 prototípusát, amiben a szériamodell 4,7 literes V8-as motorját középre építették be, az első futómű és a fékek is a Mustangból származtak. A középmotoros sportkocsi ötletét végül elvetették.

Mustang II koncepciók 1970

A hetvenes évek beköszöntével egyre fontosabbá vált az üzemanyag-takarékosság és az ütközésbiztonság, és a Fordnak döntenie kellett a Mustang jövőjéről.

Az ötletelésben egészen érdekes tanulmányok születtek, áramvonalasnak gondolt formával és bumfordi ütközéselnyelő lökhárítókkal, egyre távolabb a népszerű típus eredeti koncepciójától, és csak hálásak lehetünk a sorsnak, hogy végül nem váltak valóra.

Mustang Milano 1970

A valaha készült legextrémebb Mustangnak nevezték a Milanót, amikor 1970-ben bemutatták a chicagói autószalonon. A neve nem véletlen, úgy tartották, hogy a stílusa az olasz túrakocsikét idézi, pedig ennél amerikaibb aligha lehetne.

A széles és lapos sportautó nagy hátsó csomagtérajtót kapott, méghozzá elektromos mozgatásút, és a hátsó lámpák érdekessége, hogy gyorsításkor zöld, gurulás közben borostyánsárga, fékezéskor piros fényt adtak ki. A Milano ebben a formában nem vált valóra, de több dizájneleme megjelent az 1971-es Mustangon.

Mustang Ghia 1978

1978-ban a genfi autószalonon leplezte le a Ford az addigi legkisebb Mustangot. A Ghia torinói stúdiójában tervezett tanulmányautó az akkoriban újdonságnak számító Fiesta alapjára épült, ahhoz hasonlóan elsőkerék-hajtással és harmatgyenge négyhengeres motorral.

A Fiestára hasonlító, kivehető targatetős koncepcióra azért is büszkék voltak, mert a Mustangnál hetven centivel rövidebb karosszéria ugyanúgy négyüléses volt. Még abban az évben gyártásba került a Mustang harmadik szériája, szerencsére továbbra is hátsókerék-hajtással.

Mustang RSX 1979

Az RSX neve a Rallye Sport Experimental rövidítése, és azt mutatja meg, milyen lett volna a Mustang raliváltozata.

A szériamodellénél 15 centivel rövidebb tengelytávra a kor divatja szerint szögletes, ék alakú formát álmodtak a Ford tulajdonában lévő Ghia stúdiónál. Az élénk színű prototípus könnyebb is volt, mint egy Mustang, ezért a 2,3 literes, négyhengeres motort elegendőnek látták hozzá.

Mustang SN-16 1987

A hetvenes évek végére az egyre növekvő üzemanyagárak arra késztették a Fordot, hogy a Mustang utódjának egy elsőkerék-hajtású sportkocsit szánjon.

A fejlesztését a Mazdával közösen kezdték el, és az áramvonalas prototípus semmiben nem emlékeztetett a korábbi Mustangokra, de láthatod, az orrán ott volt az aprócska vadlovas embléma, még ha fordítva is. A rajongók dühös levelekkel bombázták a Fordot, ahol belátták, hogy a Mazda-technikájú elsőkerekes sportkocsi nem válna be Mustangnak, ezért végül Probe néven adták gyártásba.

Mustang Mach III 1992

A Fordnál már a Mustang negyedik generációján dolgoztak, amikor 1992-ben bemutatták ezt a tanulmányautót.

A Mach III-ban első ránézésre semmi közös nem volt a Mustanggal, de a kétüléses roadster üvegszálas karosszériája már előrevetítette a két évvel később gyártásba kerülő modell áramvonalasabb formáját. A prototípusba 4,6 literes V8-as motor került, ami kompresszorral 450 lóerőt adott le, ezzel 4,5 másodperc alatt gyorsult százra és 290 km/óra a végsebessége. A két példányának egyike 491 ezer dollárért kelt el egy aukción 2002-ben.

Mustang Giugiaro 2006

1965-ben Giorgetto Giugiaro álmodta újra a legelső Mustangot, és négy évtizeddel később a fiával, Fabrizióval együtt készítették el a 2005-ben bemutatott ötödik generációs Mustang saját átiratát.

A formája csak első ránézésre emlékeztet a szériamodellére, valójában alaposan átdolgozták a hátulját, és az orrát is szigorúbbra vették. A felfelé nyíló ajtókkal és üvegtetőkkel igazán egyedi lett ez a Mustang, aminek a kompresszoros motorja 500 lóerőre képes. Igazán sajnáljuk, hogy csak ez az egy darab készült belőle.

A Mach-E bemutatója előtt kihoztak egy másik elektromos Mustangot is:

Ez is érdekelhet:

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.