Az autó, ami csúcsra juttatja a Jaguart

Testközelből néztük meg Londonban a Jaguar legújabb sztárját, vagyis az E-Pace-t, ami rögtön világrekordot is döntött.

Persze nem az eladások számában, bár az E-Pace-től ebben is sokat várhatunk: ha világrekordot nem is fog dönteni, a Jaguar eladásainak a számát minden bizonnyal olyan drasztikusan fogja megdobni, amilyet még nem pipált az angol gyártó.

Az előjelek igencsak biztatóak, hiszen a Jaguar tavaly már bepróbálkozott egy szabadidőautóval, és ez annyira telitalálatnak bizonyult, hogy az F-Pace-nek köszönhetően az eladásaik laza 83%-kal emelkedtek meg az előző évhez képest.

Ha valakinek lettek is volna kétségei afelől, hogy a Jaguarnak kell-e SUV-ot gyártania, ezek a számok minden kétséget eloszlatnak: a hobbiterepjárók piaca rendkívüli ütemben fejlődik, a trendet pedig nem csak a Jaguar nem hagyhatja figyelmen kívül, de az utóbbi időben már az olyan gyártók is beálltak a sorba, mint a Lamborghini vagy a Rolls-Royce.

Kézenfekvő volt tehát, hogy a Jaguar az elsöprő siker után tovább folytatja a SUV-osodást, így készült el az E-Pace, ami hivatalosan ugyan az F-Pace kistestvére, de hiba lenne azt gondolni, hogy egyszerűen a tavalyi autó kisebb változatáról van szó. Az E-Pace ugyanis egy teljesen új autó, ami már a dizájnján is meglátszik: Ian Callum, a Jaguar főtervezője visszanyúlt az egyik legtökéletesebb munkájához, az F-Type-hoz, aminek stílusjegyeit tökéletesen sikerült az E-Pace karakteréhez igazítani. Mi tagadás, bizonyos szögből nézve az E-Pace-ről szinte meg sem mondanánk, hogy nem egy valódi sportautót látunk, a hatalmas szellőzőnyílások, a szénszálas anyagból készült koptatók és a shooting brake-esen lefelé csapódó tető egészen sportos megjelenést kölcsönöz az autónak.

Hogy miért sikerült ennyire jól az E-Pace, az rögtön nyilvánvalóvá vált, amint Ian Callum a színpadra lépett: a veterán főtervező olyan gyermeki lelkesedéssel elemezte az autó dizájnjának apró finomságait, mint például a versenypályák sikánjai által ihletett vonalakat vagy a természetből merített motívumokat, ahogyan tényleg csak az tudja, akinek a munkája egyben a hobbija is. Callum tényleg a lehető legnagyobb aprólékossággal tervezte meg az új Jaguart, a szélvédőre odacsempészett "valódi" jaguárokat például biztosan nem szúrtuk volna ki, ha ő nem szól.

A kocsi belülről is nagyon ízléses lett, ami nem csoda, hiszen itt is leginkább az F-Type vonásai köszönnek vissza. Az anyaghasználatban egy luxusautó-gyártótól elvárható módon elsősorban a bőr dominál, a kellemesen letisztult műszerfalat pedig egy érdekes "léccel" tették egyedivé, ami egyfajta válaszfalat képez a két első ülés között.

Az E-Pace technikailag sem mutat sok hasonlóságot az F-Pace-szel, hiszen az új autó már a Range Rover Evoque platformjára épült, ami többek között azzal járt, hogy a négyhengeres Ingenium motorok a hosszanti elhelyezés helyett keresztben helyezkednek el a motortérben.

Ezekből amúgy összesen öt van, a dízelmotorok teljesítménye 150 és 240 lóerő között mozog, míg a benzines motorok 249 valamint 300 lóerősek. Utóbbi valódi sportautós képességekkel ruházza fel az E-Pace-t, ami így alig hat másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége pedig eléri a 240 km/h-t.

És a motorok csak a kezdet, hiszen a Jaguar olyan mennyiségű választható extrát vonultat fel az E-Pace-hez, hogy bizonytalanabb természetű emberek valószínűleg oda fognak költözni néhány hétre az autókereskedésbe, mire sikerül összeállítaniuk a tökéletes kocsit. A teljesség igénye nélkül álljon itt néhány dolog, amit kérhetünk az E-Pace-hez:

  • 16 colos érintőképernyő (ez alapból is van a kocsiban, 10 colos kivitelben),
  • színes kijelzős HUD, ami a szélvédőre vetíti a fontosabb adatokat,
  • gesztusirányítási funkciók,
  • és activity key, azaz egy speciális csuklópánt, amelyet az autóhoz érintve nyithatjuk és zárhatjuk a kocsit.

De az alapfelszereltség sem gyenge, hogy mást ne mondjunk, ez a Jaguar első olyan autója, amiben bemutatkozik az Active driveline, vagyis az összkerekes modellnél a nyomatékot szabadon oszthatjuk el az első és a hátsó tengely között.

Bár ez a tulajdonsága a kocsinak egész biztosan jól jön azoknak, akik néha terepre is mennének vele, de azért egy városi terepjáró esetében a legtöbb vásárlónak valószínűleg fontosabbak az olyan földhözragadtabb szempontok, mint például hogy mekkora a csomagtartó. Az E-Pace ebben sem vall szégyent, az 577 literes csomagtér nagyobb, mint a rivális BMW X1-é és Audi Q3-é, és a hátsó ülések előre döntésével akár 1234 literesre is bővíthető.

Igaz, az ilyen előnyök kellenek is, hogy igazolják a kocsi árát, ugyanis az E-Pace valamivel drágább, mint a konkurens modellek: az autó ára 34 950 eurótól indul, amivel árban inkább a BMW X3-hoz és Audi Q5-höz közelít, de mivel itt már a tízmillió forintos lélektani határ környékén járunk, így ez a különbség nem számít vállalhatatlanul soknak.

Ahogy említettük, az E-Pace kapásból egy világrekorddal kezdett, mégpedig nem is akármilyennel: Terry Grant kaszkadőr egy 15,3 méteres, 270 fokos ugratást mutatott be az autóval, amivel sikerült megdöntenie az eddigi Guinness-rekordot. Az ugratást egyébként a Jaguar le is modellezte, így a bemutató alatt egy HTC Vive virtuálisvalóság-szemüveggel bárki átélhette, hogy milyen érzés, amikor centikre suhan el a fejed felett egy 1,7 tonnás autó.

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon