Szeretnél egy kabriót tavaszra-nyárra-őszre? Jó ötlet, és egyáltalán nem akkora luxus, mint talán gondolnád. Egy új minimálautó árának feléért válogathatsz is köztük.

Kell egy kabrió – vetődik fel ilyentájt elég sokunkban, hiszen mostantól késő őszig néhány rosszabb napot leszámítva jó esetben szinte állandóan tető nélkül autózhatnánk, az pedig biztosan csodás dolog, gondolja, aki még nem próbálta, és tudja, aki már igen. Ez persze csak részben igaz, hiszen rohasztó melegben kabriózni a vidéki fasorok közötti kocsikázást leszámítva egyáltalán nem jó dolog, hiába a naptej, a sapka meg a légkondi hűvöse. Így, tavasszal, az enyhébb nyári napokon és ősszel viszont tényleg szuper dolog a nyitott tetős autózás – szóval kell egy kabrió.

A kabriót a nép úri huncutságnak tartja, mert hiába a ponyva vagy jobb esetben a téli keménytető, általában második autóként szolgál, amelyet télen garázsba kell zárni, sok esetben pedig használható ülés is legfeljebb kettő van benne, tehát a mindennapok során sem számít teljes értékű autónak. Egy teremgarázshelyet viszont már tízezer forinttól bérelhetünk, a használt kabriók ára pedig néhány százezertől indul. Ha meg nagyon akarunk valamit, ennél sokkal komolyabb ellenérveket is lesöpörnénk. Aki megteheti, hogy ponyvás 6-os BMW-t vegyen, már indulhat is, aki viszont úgy ötszázezer és egymillió forint környékén keresi az élményt, bátran olvasson tovább.

Udo Brinkmann nem tévedhet

A kabriósítás egyik alapvető módszere a tömegautó átalakítása, a műfaj egyik legjobban sikerült szériája pedig a Volkswagen Golfé, amelynek első kabrióját 1979-től egészen 1993-ig gyártották, a sármos német orvosok nagy örömére. A közel 400 ezer darabból itthon is mindig árulnak úgy egy tucatnyit, lelakva fél-, szépnek tűnő állapotban kb. egymillió forintért, akár dízelmotorral is, ami kicsit levesz ugyan a csendesen szellős suhanás élményéből, viszont segít közelíteni a hobbiautót a mindennapi praktikus-takarékos kocsihoz.

Ahogy a klasszikussá vált autóknál előfordul, nagyjából ugyanolyan áron kapni eggyel fiatalabb generációt is – esetünkben ez a III-as Golfot jelenti, amely soha nem lesz annyira kultikus, mint az őse, de kényelmesebb, tágasabb, és nagyobb kínálatból választhatunk, az egy–másfél milliós ársávban akár turbódízeles, blokkolásgátlós, klímás, légzsákos, felújított vagy egyedi példányt is.

Cabrio sportivo

A kabriózás alapvetően az élvezetekről szól, úgyhogy érthető, ha az Alfák között is körülnézünk. Egymillió forint környékén az 1995-től gyártott, GTV-alapú Spider a reális választás – már amennyiben a realitás kifejezés értelmezhető egy olyan autónál, amit tíz percig képesek vagyunk döbbenten nézni. Az emelkedő övvonal a jól áttekinthető műszerfalhoz hasonló újságírói közhely, de a kétüléses Alfán megtekinthető, milyen is, ha tényleg az ékformát akarja hangsúlyozni a dizájn, és a pontszerű első fényszórók, vagy a lemezek síkjába süllyesztett hátsó fényszórók is megérnének egy külön elemzést.

Az ember viszont azért inkább menne a kocsival, a Spiderrel pedig az is élmény, a Twin Spark-motorok erősek, szép a hangjuk, és ha kerüljük a lepusztult példányokat (ami persze márkától és típustól függetlenül hasznos), csak az olasz autókkal kapcsolatos pozitív közhelyeket kell átélnünk.

30 vagy 36, ízlés szerint

A Golf kabrió-generációkhoz hasonló a helyzet a BMW-nél: a második és harmadik generációs 3-as sorozat, vagyis az E30-as és az E36-os kódú darabok egymást váltva jelennek meg a használtautó-kereső találati listájában, ha mondjuk az 1,2 milliót állítjuk be felső értékhatárnak. E sorok írója az E30-asért rajong, közvetlen utódja viszont hidegen hagyja, ez persze nem minőségjelző, hanem ízlés kérdése, de tény, hogy bármelyikből vonzó egy soros hathengeres példány, azt viszont jó, ha tudjuk, hogy ennyiért biztosabb választás lehet egy négyhengeres, háztáji tuningtól mentes, jó életű darab.

Ha valaki beszól, hogy a BMW hat hengertől BMW, és reagálni kívánunk rá, elég, ha tájékoztatjuk, hogy a vitathatatlanul és méltán legendás első M3-as is négyhengeres motort kapott.

Pininfarina-dizájn diszkont áron

206-os és 307-es CC is létezik már a vizsgált ársávban, de ha igazán stílusos, kortalanul szebb, ráadásul olcsóbb és feminin formával nem vádolható Peugeot-t keresünk, akkor a Pininfarina-féle 306-os ponyvatetős változata az igazi, amelyből 800 ezer forint körül már tényleg jó állapotú, dupla légzsákos, elektromos tetős, vagy akár – a tűző napon nem feltétlenül előnyös – bőrkárpitos változatot találni.

Legendás bukólámpás

Hogy is maradhatna ki egy menőkabrió-összeállításból minden idők legsikeresebb roadstere, amely megmutatta, hogy nem kell más a műfajban a boldogsághoz, mint alacsony tömeg, alacsony súlypont, alacsony ár, meg persze hátsókerék-hajtás.

Hiába az óriási gyártási darabszám, az MX–5 éppen nagyszerűsége miatt jól tartja az árát, egymillió alatt inkább csak az első generáció, az NA példányait kínálják, amely kényelemben vagy például fékhatásban a leggyengébb az összes MX–5 közül, cserébe ez ragaszkodik leginkább az eredeti koncepcióhoz, ebben a legközvetlenebb az élmény.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés