A kilencvenes években két fantasztikus szuperautót is megálmodtak cseh tervezők. A V8-as motorral szerelt MTX Tatra és a jóval látványosabb formájú Innotech Mysterro sorsa is kudarcba fulladt.

1969-ben alapították a Metalex néven is ismert műhelyt Csehszlovákiában, ahol versenyautókat, majd később egyedi karosszériás és tuningolt utcai modelleket is építettek. Az MTX a nyolcvanas évek végén álmodott nagyot, amikor nyugati mintára egy szupersportautó építésébe fogtak. A Tatra V8 névre keresztelt prototípust 1991-ben a prágai autószalonon leplezték le.

A kétüléses szuperautó arányai valóban fantasztikusak voltak, 4,6 méteres hosszához 1,98 méteres szélesség és 1,16 méteres magasság társult. Az ajtók felfelé nyíltak, és

Az akkoriban nagynak számító 17 colos OZ Racing kerekekre elöl 245/40, hátul 335/35 méretű abroncsokat szereltek.

A legérdekesebb a motor, ami a Tatra 613-ban dolgozó léghűtéses erőforrás módosított változata volt,

az első prototípusban a 3,5 literes, kétkarburátoros V8-as teljesítménye 217 lóerő, a legnagyobb nyomatéka 310 Nm, az ötfokozatú váltóval az MTX Tatra V8 már 6,2 másodperc alatt elérte a százas tempót, a végsebessége 246 km/óra volt.

Az építés közben folyamatosan fejlesztett prototípusok közül a másodikat már 3,9 literes, befecskendezős V8-assal szerelték, ezért 305 lóerőre és 365 Nm-re volt képes. 5,6 másodperc alatt érte el a százat, és a tervezője, Václav Král szerint

A csehek szuperautójának azonban volt néhány hátránya is,

az egyszerű belső térben a Favorit kapcsolói köszöntek vissza, az ablakokat nem tudták nyithatóra tervezni, és csak a harmadik prototípusba került szervokormány és légkondicionáló, addig izzasztó élmény lehetett az MTX Tatra V8 vezetése.

A Metalex egyben eladta volna a projektet, de a Tatrát nem érdekelte a sportkocsi.

A prágai autószalonon kétszáz megrendelés futott be, de csak négy példányt sikerült eladni. Pár évvel később került egy magánvállalkozó, aki beindította volna a százdarabos széria gyártását, de akkor egy tűz vetett véget az álmoknak.

Az MTX Tatra V8 három példánya ma is megvan, a pirosat és a fehéret magángyűjteményekben őrzik, de a feketét bármikor megnézheted a csehországi Lány városában található autómúzeumban.

Csak pár évet kellett várni, és ismét feléledt a szuperautó-építési láz a cseheknél.

Az eredeti ötlet alapján az autóipari beszállító Innotech állt elő egy újabb modellel, amit 1995-ben a brnói autószalonon lepleztek le. A nyitott tetős Mysterro még feltűnőbb formája a korabeli Ferrari F50 és Lamborghini Diablo stílusát idézte.

A motorja már nem a Tatrától származott, a Corvette 5,7 literes V8-asát építették bele, 400 lóerővel és 520 Nm nyomatékkal már 280 km/órára volt képes. De nem ez volt a csúcsa az Innotech álmainak, hiszen előbb egy 7,7 literes, 500 lóerős V8-assal, majd

A futómű, a fékrendszer és a kormánymű és a Corvette-ből származott, ami megkönnyítette volna a sorozatgyártást. A tetőt azonban nem tudták megoldani, és nem voltak oldalablakok sem, ezért talán furcsa, de légkondicionálót építettek a prototípusba.

Az Innotech Mysterro egyetlen prototípusa többször is eladósorba került, jelenleg éppen egy angliai kereskedő hirdeti, aki 250 ezer eurót szeretne kapni érte. A cseh furcsaság hiába még csak 100 kilométert futott, azaz sosem használták igazán,

Ez is érdekelhet:

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.