A Lancia talán utolsó nagy dobása volt a Thesis, ami a márka újjászületését hozta volna el, és bár a formája tényleg különleges lett, az eladásai meg sem közelítették a várakozásokat. Az éppen húsz éve bemutatott olasz limuzin mára a keresett klasszikusok közé lépett elő.

2001-ben, éppen húsz éve mutatta be a Lancia az elegáns nagyautóját, ami a huszonegyedik századba repítette volna a patinás olasz márkát. A Thesis célja volt, hogy stílusos ruhába bújtatva képviselje az olasz csúcstechnikát, felélesztve ezzel a Lancia történelmének egykori pompáját. A megosztó külseje azonban nem segítette az eladásokat, a fejlesztés magas költségei és az átgondolatlan értékesítése miatt üzleti kudarc lett a Thesis, pedig mára olyan klasszikussá érett, amit érdemes megmenteni az utókornak.

A Thema volt talán az utolsó népszerű Lancia-nagyautó
Kétajtós kupéként és kombiként is készült a kilencvenes években a Kappa
Az új csúcsmodell merőben új stílust hozott a Lanciához

A szögletes Thema utódjaként 1994-ben bemutatott Kappát nem mindenki ismerte el a Lancia csúcsmodelljeként, bár a műszaki tartalma messze megelőzte a nyolcvanas évekbeli elődjét, annak népszerűségével nem tudta felvenni a versenyt. A kilencvenes évek végén pedig nemcsak a Lancia nagyautója, de a márka egésze is átgondolásra szorult, hogy továbbra is büszkén tudja hirdetni az olasz autóipar nagyszerűségét. Mindenekelőtt a stílust, amiben mindig is nagyok voltak az olaszok, hiszen kiváló érzékük van hozzá.

Diàlogos-előzetes

Az új modell dizájnja már a kilencvenes évek végén megszületett, a Diàlogos koncepcióautót 1998-ban a torinói autószalonon mutatták be. Az öt méter hosszú limuzin kecses formája a Lancia legendás típusait elevenítette fel, például a pajzs alakú hűtőmaszkja és a hátrafelé nyíló hátsó ajtók is az ötvenes évekbeli Aureliát idézték. A letisztult belső térben minden az utazás kényelmét szolgálta, a könnyebb beszálláshoz kifordítható fotelekkel, a műszerfalat helyettesítő képernyők pedig már a jövő technikáját vetítették előre.

A Diàlogos ezen kívül is tele volt olyan műszaki megoldásokkal, amelyek csak később terjedtek el a sorozatgyártásban, például távolságtartó tempomattal, holttérfigyelő rendszerrel, hangvezérléssel és kamerákkal. Az autóhoz közelítve automatikusan nyílt a vezetőoldali ajtó, és betöltődtek a sofőr beállításai, a kormányoszlopot pedig át lehetett csúsztatni a jobb oldali ülés elé a jobbkormányos közlekedéshez.

A Diàlogos láttán minden készen állt arra, hogy a Lancia új időszámítást kezdjen ezzel a fényűző limuzinnal.

Stílusos csúcstechnika

A sorozatgyártásra kész Thesis a genfi autószalonon jelent meg 2001-ben, és megtartotta a Diàlogos retró stílusát, amivel alaposan megosztotta a közönséget. Sokan rajongtak érte, mások modorosnak tartották, mindenesetre a karcsú hátsó lámpájánál a mai napig nem alkottak szebbet. A Thesis páratlanul kényelmesnek bizonyult, Alcantara, bőr- vagy gyapjúkárpitozású, szellőztethető és masszázsfunkciós ülésekkel, a legjobb luxusautókhoz hasonlóan pedig a jobb első utas ülését hátulról is előre lehetett tolni a nagyobb hátsó lábtérhez.

A stílusán és komfortján kívül a csúcstechnikájával kívánt hódítani a Thesis,

amit az elsők között szereltek fel adaptív csillapítású Skyhook futóművel. A forgalmi adatokkal is dolgozó navigációs rendszer mellé fedélzeti telefon és még televízió is került, a napfénytetőbe pedig napelemeket építettek, ezzel egy forró nyári napon az akkumulátor lemerítése nélkül lehetett szellőztetni az utasteret. A klímaberendezés azért is figyelmet érdemel, mert a háromzónás rendszert huzatmentes szellőzéssel látták el.

Különleges változatok

A kecses arányaival reprezentációs célokra is tökéletes volt a Thesis, és még a sorozatgyártású modell bemutatója előtt, a Diàlogos koncepció után készült el a Lancia a Giubileo névre keresztelt prototípussal, amit II. János Pál pápa számára építettek egyetlen példányban, 3 literes V6-os Alfa-motorral. Az olasz Stola stúdió pedig 5,49 méter hosszúra nyújtott limuzint készített belőle a fennállásának nyolcvanötödik évfordulójára fapadlóval, italhűtővel, fedélzeti faxkészülékkel és videojátékkal.

A sikertelenség okai

A Thesis számára teljesen új platformot fejlesztett a Lancia, és ez is az egyik oka volt annak, hogy a csúcstechnikájú modell fejlesztésének költsége meghaladta a 400 millió eurót. A befektetés pedig sosem térült meg, hiszen az eredetileg tervezett évi 25 ezer példány helyett összesen csak 16 ezer darab készült el a gyártás hét éve alatt. A motorkínálat sem segítette a Thesis sikerét. Az alapmodelleket 2,4 literes, 170 lóerős és kétliteres, 185 lóerős turbós öthengeressel szerelték, de az igazán jó motorok sem tudtak a konkurencia fölé emelkedni.

Nem mintha az Alfa Romeótól származó 3 literes V6-os Busso-motor ne lett volna elég jó,

de a Lanciában csak 215 lóerőre volt képes, és bár hamarosan érkezett a 3,2 literes V6-os is 230 lóerővel, még ezzel sem számított gyorsnak a Thesis, ami nem volt elég nyomatékos, és a gyorsulása sem számított kiemelkedőnek. A kétezres években még nagyon ment a dízel, de a Thesis csak egyetlen 2,4 literes öthengerest kínált, eleinte 150 lóerővel, automataváltó nélkül, az erősebb modellek túlságosan későn érkeztek.

A kiterjedt elektronika csak rontott a dolgokon, a bonyolult megoldások miatt késett a gyártás, a kezdeti meghibásodások pedig megtépázták a márka hírnevét.

A Lancia ikonikus csúcsmodellje a múlt és a jövő között rekedt,

és sok más társához hasonlóan a Thesis sem tudta megtörni a német prémiummárkák több évtizedes uralmát. A gyűjtők azonban egy ideje felfedezték maguknak ezt a különleges limuzint, ezért a Thesis már ma keresett klasszikusnak számít – talán még nem késő, hogy megmentésre érdemes példányt találj belőle.

Ez is érdekelhet:

Újra lehet jövője a Lanciának

Megmenekülhet az egyik legnagyobb múltú olasz márka.

Meg nem értett autók, amiket nem vettek, ezért mára ritkaságok

Ha különlegeset akarsz, közülük választasz.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés