Hetven év, hét évtized, folyton változó divat, de a Porsche végig olyan sportkocsikat gyártott, amire mindig nagyon lehetett vágyni. A korabeli divat szerint öltözött lányokkal mutatjuk be a Porschéket a 356-tól a legutóbbi 911-ig.

Meséltük már, hogyan ünnepeltük a Porschével a márka hetvenedik születésnapját a Silesia Ringen, szakadó esőben, ahol a fedett részen volt egy kis kiállítás is a sportkocsik történetéről. Most az ott látott autókból nyolcat mutatunk meg, hozzájuk öltözött lányokkal.

356 B Roadster

1948-ban a 356 volt a Porsche első sportautója, ezért mondjuk, hogy most hetven éves a márka. A típus több szériában egészen a hatvanas évek közepéig készült, amikor átadta a stafétát a 911-nek. Bár az első példány, amiből nemrég építettek pontos másolatot a gyárban, éppen egy tető nélküli sportkocsi volt, ez itt a képen már egy Roadster, ami a tehetős amerikai vevők igényeinek köszönheti nyitott tetejét és alacsony szélvédőjét.

Gyorsan felfutott a márka, 1956-ban a 10 ezredik, 1962-ben pedig már az 50 ezredik példány készült el a 356-ból.

911 Coupé

A 356 nagyobb, erősebb és kényelmesebb utódjának készült ez a típus, amit eredetileg 901-nek neveztek volna, de a Peugeot tiltakozására új nevet találtak ki neki, így született meg a legendás kilenctizenegyes. A 4,29 méter hosszú első szériát kétliteres, 130 lóerős, hathengeres bokszermotorral szerelték, a 356 kifutásával pedig még négyhengerest is építettek belőle, ez lett a kevésbé ismert 912.

911 S Targa

1967-ben jött ki a 911 még erősebb változata, az S, amit a fekete ütközőkről és a mára legendává vált ötágú Fuchs felnikről ismerhetsz fel, ennek a motorja már 160 lóerőre volt képes. A kabrió iránti igényeket pedig eleinte a szigorúbb amerikai biztonsági előírásokat is figyelembe véve a Targa elégítette ki, rozsdamentes acélból készült bukókerettel, kivehető tetőpanellel és kezdetben kivehető műanyag hátsó szélvédővel, amit később fixen beépített üvegre cseréltek.

1970-ben aratta első Le Mans-i győzelmét a Porsche, 1984-ben pedig a speciálisan átépített 911 nyerte meg a Párizs-Dakar-ralit.

911 Carrera RS

Az 1973-ban bemutatott Carrera RS-t 2,7 literes, 210 lóerős motorral, feszesebb futóművel, szélesebb hátsó kerekekkel, nagyobb fékekkel és hátsó szárnnyal szerelték fel, miközben a tömege az utcai változatnak sem haladta meg az 1075 kilogrammot, amivel rögtön legendává vált. A versenyváltozat engedélyeztetéséhez csak 500 darab legyártására lett volna szükség, de a népszerűsége miatt összesen 1580-at készítettek belőle, amivel persze mára keresett ritkasággá vált.

A neve magában hordozta a sportosságát: a Carrera az ötvenes évek mexikói Carrera Panamericana versenyeire utal, az RS pedig a Rennsport, azaz versenysport rövidítése.

930 Turbo Coupé

1974-ben váltott modernebbre a 911 megjelenése azzal, hogy a klasszikus lökhárítókat masszívabb ütközők váltották fel, szintén a szigorodó biztonsági előírások hatására. A műanyag lökhárítókhoz azonban még jobban passzoltak a 911 Turbo szélesebb sárvédői és méretes hátsó szárnya, amivel egy új ikon született.

1974-ben jött ki ugyanis az első 911 Turbo, amit a széria kódja után 930-nak is neveztek. 1989-ig gyártották, kezdetben 3 literes, 260 lóerős, majd 3,3 literes, 300 lóerős hathengeressel, és innentől mindegyik 911-ből készült Turbo.

993 Turbo

Az eredeti formát már az 1989-ben megjelent 964-es széria modernizálta a nagy irányjelzős integrált lökhárítójával, de egy korszak végét az 1994-ben bemutatott 993 jelentette, ez volt ugyanis az utolsó léghűtéses modell. Szintet lépett a képen látható Turbo is, hiszen 3,6 literes motorja már 408 lóerős volt, amihez elsőként összkerékhajtás is tartozott, az utolsó 183 darab Turbo S pedig még ennél is elképesztőbb 450 lóerőt tudott.

997 Club Coupé

A kétezres évek közepén bemutatott 997-es széria már közelebb áll ahhoz a 911-hez, amit ma is ismersz, számtalan karosszériaváltozata készült, és akkor nem számoltuk a limitált szériákat. 2005-ben ilyen volt a Club Coupé, amit direkt az amerikai rajongóknak hoztak össze, csak ebben a világoskék fényezésben készült, összesen 50 példányban. Az elsőt a gyári múzeumnak adták, az utolsót kisorsolták, a többi pedig a szerencsés amerikai és kanadai vevőkhöz került.

991 R

Mostanra már tudod, hogy a GT3 RS az a 911, ami igazából egy versenyautó, de közúton is mehetsz vele. A 911 R pedig ennek a tovább könnyített országúti változata, bukócső és hátsó szárny nélkül, de ugyanazzal a 4 literes, 500 lóerős motorral, hatfokozatú kézi váltóval. 991 példánya készült, de mind elfogyott, és ma már az eredeti áránál drágábban cserél csak gazdát, nem véletlenül nevezik a jövő egyik klasszikusának.

Olvasd el a teljes sztorit a Porsche szülinapi bulijáról:

A Porsche versenypályás szülinapi buliján jártunk, és még annál is jobb volt, mint amilyennek elképzelted

Kétszáz Porsche között ünnepeltük a legendás sportautó hetvenedik szülinapját.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Guruló korlenyomat ez az öreg Peugeot lakóautó

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés