A Forma–1-be bekerülni ugyan nehéz, de nem lehetetlen, Magyarországról sem. Nem hosszú a lista.

Elsőnek várták: Kesjár Csaba

Sokan az első magyar F1-pilótát látták benne, de tragikusan korai halála miatt sosem fogjuk megtudni, tényleg az lett volna-e. Ami biztos, hogy ő volt az első magyar, aki Forma–1-es autóba ülhetett, ami felemelő, de ijesztő élmény is volt a számára, ahogyan az a Kesjár pályafutását és halálának máig sem tisztázott körülményeit bemutató cikkünkből is kiderül. Halála után jó ideig esélye sem volt senkinek, hogy Forma–1-es kocsi közelébe kerüljön.

A mi Zsoltink: Baumgartner pontot is szerzett

Baumgartner Zsolt volt az első magyar, aki futamon is indulhatott. A Hungaroringen mutatkozott be 2003-ban: abban az évben a Jordan tesztpilótájaként szerepelt, Ralph Firman balesete után pedig a csapat úgy döntött, hogy két versenyen is helyettesítheti a lábadozó pilótát. A Magyar Nagydíjon sajnos 34 kör után, motorhiba miatt fel kellett adnia a versenyt, a következő, Olasz Nagydíjat viszont sikerült befejeznie a tizenegyedik helyen.

A szezon végén a Jordennel és a Minardival is tárgyalásban állt, végül utóbbi szerződtette egész évre. Nem is akármilyen év volt ez: a Monacói Nagydíjon a kilencedik helyen zárt, majd a kissé kaotikus Amerikai Nagydíjon ugyan az utolsó helyen ért célba, de ez a nyolcadik, egyben pontszerző helyet jelentette.

Nevét akkor az egész ország megtanulta, és neki köszönhetően nőtt a Forma–1 népszerűsége hazánkban, ugyanakkor vitát is kavart: a folytatáshoz szükséges nyolcmillió dollár felét fizette volna a magyar állam, a másik felét pedig szponzorok, de végül ez nem jött össze.

Mint tudjuk, a Forma–1-be kerülésnél már csak a bennmaradás nehezebb és drágább.

És aki Baumgartner utódja lehet: Kiss Pál Tamás

Zsolt után megint hosszú szünet következett. Az új reményt Kiss Pál Tamásnak hívják. Pályafutása úgy kezdődött, mint a legtöbbeké: öt–hat évesen gokartozni kezdett, 13 évesen junior magyar bajnok volt, majd két évvel később már a felnőtt gokartbajnokság harmadik helyén zárt. Formaautós pályafutását a svájci majd az angol Formula Renault 2.0 sorozatban kezdte, utóbbiban 2010-ben a harmadik helyet szerezte meg. Egy évvel később már a GP3-ben versenyzett, amit közhelyesen a Forma–1 előszobájának is szokás nevezni, 2011-ben megnyerte a Spanyol Nagydíjat, 2012-ben pedig a második helyet szerezte meg Monacóban, egy középmezőnyhöz tartozó csapat autóját vezetve, így nem is csoda, hogy felfigyeltek a tehetségére.

"A csapatvezetők, a pilóták pontosan tudják, hogy egy-egy kocsival mi a jó eredmény, így már negyedik, ötödik helyezésért is kaptam szakmai elismeréseket. Ettől függetlenül nem lehetek maradéktalanul elégedett. Futballhasonlattal élve: aligha boldog az a játékos, aki lő három szép gólt, de végül kikap a csapata” – nyilatkozta ennek kapcsán.

Ugyanebben az évben vendégszerepelt a WSR (World Series by Renault) sorozatban is, ahol élete első futamán csak éppen csúszott le a pontszerző helyről. Tavaly beugróként már két futamon szerepelt az Auto GP sorozatban, nem is akármilyen teljesítménnyel: a Hungaroringen az első futamon, az egyik leggyengébb autóval rögtön a második helyről indulhatott, végül csak a csapat hibája miatt csúszott le a dobogóról. A második futamon is csak ötödik lett, de így is olyan pilótákat utasított maga mögé, mint az egykori Forma–1-es Karthikeyan.

Az indiai versenyző csapatának annyira megtetszett a teljesítménye, hogy a silverstone-i futamra már Tomit kérték fel Karthikeyan helyettesítésére: egy harmadik és egy hetedik helyet szerzett. Mugellóban ismét remekelt (tíz-tíz pontot szerzett), így összetettben annak ellenére az ötödik lett, hogy az első négy futamon nem is állt rajthoz.

Az idei, immár teljes szezonja ennél is jobban sikerült, hiszen öt második helyével és egy futamgyőzelmével a második helyen áll az összetett pontversenyben, és egy jó hajrával még az sem tűnik elképzelhetetlennek, hogy a hátralevő négy futamon ledolgozza 44 pontos hátrányát a világbajnokságot vezető Szató Kimijával szemben (a Forma–1-hez hasonlóan a győztes az Auto GP-ben is 25 – illetve a második versenyen 20 – pontot kap). Ilyen remek teljesítménnyel talán már nem is tűnik olyan távolinak, hogy a jövőben újra magyar versenyzőt lássuk a Forma–1-ben.

(Fotók: LazaRacing, www.zsolt.baumgartner.novotron.hu, Kiss Pál Tamás oldala)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tömény elegancia ez az 1991-es Honda Legend Coupe

További cikkeink a témában