Erre számíts, ha Mazda MX-5-öt vennél

Elég fontos tanácsok MX-5 vásárlása előtt.

A Mazda MX-5 az egyik legkedvesebb négykerekű, amit valaha gyártottak. Japán szülei ellenére igazi érzelmeket vált ki az emberből. Soha nem akart több lenni annál, mint ami, és óriási boldogságforrás, már ha az elején elfogadjuk a szabályait.

Az első generációból 1989 és 1997 között több mint 400 ezer darabot adtak el, óriási siker lett a Mazdánál, népszerűsége a generációk alatt töretlen volt, és mindig tudtak valamit hozzátenni az élményhez, hogy jusson a szemnek, a szívnek, vagy az agynak, hogy egyre több legyen.

Az első generáció: 1989–1997

A második generáció: 1998–2005

A harmadik generáció: 2005–2015

A negyedik generáció: 2016–

Most tartunk tehát a negyedik generációnál, és egy olyan roadsterről beszélünk, amit egyszerűen nem lehet kikerülni felnőtt életünk során. Mindenképpen le fogjuk futtatni azt a helyzetet magunknál, hogy ez az autó tetszik nekünk, és legyen-e egy ilyenünk. Szerencsére nekünk is volt szerencsénk hozzá, és van pár olyan gondolatunk, ami szerintünk elég fontos rendező elv a váráslási folyamatban, ha az ember nyitott tetejű élményautót akar.

A legfontosabb, ha alapvetésnek elfogadjuk, hogy ez egy játékautó. A kategóriáját tekintve a pehelysúlyú versenyző, így az elvárásainkat minden szempontból tartsuk ebben a kategóriában. Cserébe nem is drága, hiszen az új ára mindössze 6 399 900 Ft, ezért a pénzért már kapunk izgalmasabb használt autókat (pl. BMW Z4), de nem biztos, hogy szeretnénk, illetve attól függ.

Ahhoz, hogy ezt az autót ilyen áron lehessen árulni, és egy elérhető élményautó lehessen, sok helyen meg kell kötnünk a kompromisszumot, de a nap végén rájövünk, hogy tulajdonképpen ezek nem számítanak igazán, ha egy hétvégi élményautóról beszélünk. Pont mindegy, hogy a napellenző egy rendkívül olcsó műanyag darab, vagy hogy az egész autó csupasz, emiatt az az érzésünk, hogy nincs benne anyag, de egy kicsit még az is, hogy nagyon kicsi a csomagtartója.

Pont ettől lesz az egész olyan emberi. Olyan érzés, mint a repülés egy Cessnával, vagy a krosszmotorozás, ahol nem érzed magad körül a védelmet, az erődöt, csak a sebességet, a kapcsolatot a külvilággal.

Mert a kapcsolat bizony meglesz. Rossz hír, hogy a légterelés a prémium roadsterekhez képest nincs igazán megoldva, így ha már ültél Z4-ben, akkor ezt az érzést nem fogod szeretni a Mazdában. Ezalatt értsük azt, hogy a levegő örvénylik az utastérben, már alacsony sebességnél is csapkod, és emiatt például két-három óra autózás után megfájdulhat a fejünk, aki érzékeny ezekre, annak mindenképpen javallott a sál, és a baseballsapka használata. Cserébe kellemesen borotvál a szél, és érezzük a madárfüttyöt az arcunkon, amikor átsuhanunk a Pilisen.

Kicsi a csomagtartó, mindössze 130 literes, így nagyon nagy terveink ne legyenek,

De ha ezt elfogadjuk, akkor óriási boldogság lesz megtolni a háromnapos hétvégét vele a szlovén tengerparton. (A már említett Z4 250 literes csomagtartójában akár két hetet is elcsomagolhatunk, gond nélkül. Persze, csak az E85-ös modellnél igaz, mert a most aktuális generációnál a keménytető miatt már ott is csak 170 literes a csomagtartó.)

Hány centi vagy? Akkor neked nem…

Sajnos itt a legnehezebb együttműködni az MX-5-tel. Nagyon is számít, mennyire vagyunk magasak, ugyanis 175 cm magasság felett egyszerűen nem kényelmes az autó. Ha fent van a tető, akkor beleér a fejünk, ha pedig le van húzva, akkor kapja a homlokunk keményen a szelet.

Ha viszont "vagy olyan szerencsés”, hogy 175 cm vagy kevesebb a magasságod, akkor jó hírünk van: ezt az autót neked találták ki.

Hány kiló vagy? Őőőőő, hááááát…

Azt már akkor tudjuk, hogy relatív alacsonynak kell lennünk az MX-5-höz, és mellé kell tennünk, hogy a testalkatunk sem mindegy. Ha nagyon szerettük eddig a sör-édesség-fehérkenyér mixet és keveset mozogtunk, és ez meg látszik is rajtunk, akkor nem fogunk tudni kényelmesen elférni a szűkre szabott ülésekben és belső térben.

annál sokkal erősebb felépítéssel nem lesznek túl jók az esélyeink. Pedig szép az autó belül, szóval ha a súly a baj, akkor érdemes érte dolgozni kicsit.

Ha átmentünk a testfelmérésen, akkor már lehet kicsit elemezgetni, mit érdemes venni. A legfontosabb dolog, hogy

hacsak nem tervezzük, hogy végig a garázsban fog állni. Az a 30 lóerő különbség adja meg az értelmét ennek a programnak. A kisebbik motornál sajnos nincs erőtartalék, és ha egy kicsit kedvünk támadna fickózni, megforgatni a seggét egy kanyarban, erre nem lesz esélyünk, még a könnyű testsúlyhoz is kevéske a 131 lóerő.

Kihasználtuk az utolsó jó időt ☀️ . . #playerhu

A post shared by Player.hu Men’s magazine (@player.hu) on

Ellenben az a plusz 29 itt úgy számít, hogy gyakorlatilag egy másik kategóriába ülhetünk át vele. Nagyszerű teljesítményt kapunk a nagyobbik blokktól, nem is lenne szabad a kisebbet árulni, de tényleg.

A négyhengeres motor nem szól igazán szépen, de ha hozzászokunk, egész szórakoztató lesz ez a porszívóhang. Kicsit darabosan kapjuk az élményt, de mégiscsak négy hengerről beszélünk, nyilván nem várhatunk hathengeres karaktert az MX-5-től.

A lényegről nem is értekeztünk még, de hát az annyira triviális, hogy szóra sem érdemes: hátsókerék-meghajtás, és emiatt beszélünk egyáltalán erről az autóról, hiszen ha elsőkerekes lenne, akkor lenne jobb témánk.

A kormányzás nagyon közvetlen, ez az egyik legjobb része az élménynek, mintha nem lenne holtjátéka, és minden apró gondolatunk egyből lekerül az aszfaltra. Emiatt érezzük ennyire szabadnak magunkat benne, olyan, mintha az autó a testünk része lenne, együtt mozogna velünk, nem tesz közé saját gondolatokat. A váltó pontos, és a mérete, fogása és a fokozatok közötti rövid váltóút egyből megkínál minket egy állandó gokartos érzéssel. A külső jegyekről pedig még órákat lehetne értekezni, hiszen ez a forma továbbra is gyönyörű, nem győzünk betelni vele, csak legyünk hozzá elég alacsonyak…

(Fotó: Donkó Péter, Mazda)

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon