A villanyautók akkumulátorra vonatkozó garanciájának ördöge nem hajléktalan: akad számára pár részlet a jótállási feltételekben, ahol ellakhat.

Egy olcsóbb villanyautó is belekerül 10-15 millió forintba, a vételár hozzávetőleg harmadát-felét pedig a legnagyobb alkatrésze, az akkumulátora értéke teszi ki. Márpedig az akkumulátor, ahogy eddig ismertük, nem egy örök időkre tervezett dolog.

A hagyományos autókban 6-7 évente szoktuk cserélni az elöregedett ólomakkut, a lítiumakkukat pedig 2-5 évente váltjuk a telefonunkban vagy a laptopunkban (már ha kitart addig maga a mobil vagy a számítógép). Az elektromos autók akkumulátorának élettartamát még ma is nehéz pontosan megbecsülni. Egyrészt azért, mert az akkuk mögötti technológia folyamatosan fejlődik, így még a legidősebb ma kapható modellekben is legfeljebb csak néhány éves konstrukció lehet. Másrészt azért, mert az akkumulátor lassú elhasználódását, kapacitásvesztését, szakszóval degradációját nagyban befolyásolják az üzemeltetési körülmények.

A vevők megnyugtatására a gyártók jellemzően 8 év és 160 ezer kilométer garanciát vállalnak az akkura illetve az elektromos hajtáslánc elemeire. A gyári jótállás pont elég arra, hogy az első tulajdonos egy átlagos lízing-futamidő, 4-5 év után még jó eséllyel gyári garanciával adhassa tovább a kocsiját, így ne kelljen extra kockázatot vállalnia a használat időtartama alatt. Ez a hosszú garancia segít abban is, hogy az elektromos autónak ne legyen extrém nagy az értékvesztése az első években. Fontos azonban tudni, hogy ez a garancia a legtöbb modell esetében csak szigorú üzemeltetési feltételek betartása mellett érvényes!

Miután egy kicsit belemerültünk a villanyautók jótállásának apróbetűs poklába, a teljesség igénye nélkül megmutatunk néhányat ezekből a feltételekből. Elnézést kérünk, ha ezzel néhány villanyautó-tulajdonosnak esetleg álmatlan éjszakákat okozunk!

Nissan

A Leaf garanciális feltételeit megtalálni komoly feladat, a magyar oldalakon nekünk nem is sikerült. Egy brit oldalon viszont megtaláltuk azt a 46 oldalas pdf-et, amelyben a „What is not covered”, vagyis „Amire nem nyújt fedezetet a garancia” című fejezetben az alábbiakat olvashattuk (szabad fordításban, kissé tömörítve):

A Li-ion akkumulátor sérülése vagy hibái, amelyeket az alábbi események okoznak:

  • A jármű 50 C° feletti környezeti hőmérsékleten több mint 24 órát töltött
  • A jármű legalább hét napot -25 C°alatti hőmérsékleten töltött
  • A jármű legalább 14 napot zéró vagy közel zéró töltöttségi állapotban lévő Li-ion akkumulátorral töltött
  • A Li-ion akkumulátort napi rendszerességgel töltötték, úgy, hogy a töltöttség szintje végig magas volt (98-100%)
  • A Li-ion akkumulátor részben vagy egészében vízbe merült
  • Az akkumulátort nem megfelelő („incompatible”) töltővel töltötték.

És persze akkor sem érvényes a garancia, ha az akkut megrongálták, felgyújtották, sós vízbe tették, onnan is kivették, de hát ez természetes is. Viszont a két hétig folyamatosan töltőre dugdosás érdemi használat nélkül vagy a két hétig lemerülten hagyott kocsi esete azért nem tűnik olyan rendkívül felelőtlen tulajdonosi magatartásnak, nem? Ja, és a Leaf akku-garanciája arra vonatkozik, hogy „az akku töltöttségét jelző kijelzőn a 12-ből még legalább 9 pálcika világítson” teljes feltöltés után, ami elég mókás meghatározása egy alkatrész állapotának.

Tesla

Az egyes Tesla-modellek jótállása nem egyforma. A Model S és X 8 év vagy 240 ezer kilométer, a kisebb 3 és Y a Standard vagy Standard Range Plus kivitelben 8 év vagy 160 ezer, Long Range vagy Performance kivitelben 8 év vagy 192 ezer kilométer jótállást élvez – de csak az akkukapacitás 70%-a erejéig!

A Tesla az akku szándékos rongálását, tűz- vagy vízkárát jelöli meg garanciát kizáró körülménynek.

Renault

A Zoe akkujára 8 év vagy 160 ezer kilométer a garancia, amely az akku eredeti kapacitásának legalább 70%-át biztosítja. A garanciális feltételek kikötik, hogy a garancia nem érvényes azokra a hibákra, amelyek abból erednek, hogy nem tartották be az üzemeltetési leírásban foglaltakat a töltés, tárolás, karbantartás és használat terén. Nézzük csak meg a 224 oldalas kézikönyvet, hol ronthatunk el valamit ezekben a dolgokban!

  • Ne töltse fel és ne parkoljon a gépkocsival szélsőséges hőmérsékleti körülmények
    között (forróság vagy hideg).
  • Ha a gépkocsi körülbelül -25°C-nál alacsonyabb hőmérsékleten több mint 7 napon át parkol, előfordulhat, hogy a vontató-akkumulátort lehetetlen feltölteni.
  • Ha a gépkocsi a nullához közeli töltöttségi szinten több mint 3 hónapig parkol, előfordulhat, hogy az akkumulátort lehetetlen feltölteni.
  • A vontató-akkumulátor élettartamának megőrzése érdekében a gépjármű ne parkoljon több mint egy hónapon át magas töltöttségi szinten, különösen nagy melegben.

Volkswagen

Az ID.3 garanciális feltételei szerint 8 év vagy 160 ezer kilométer garancia jár az akkumulátor minimum 70%-os kapacitása erejéig. A VW tájékoztatója szerint az akku megnyugtató védelemmel rendelkezik mindenféle szörnyűséggel szemben, ezért ők csak kérik az ügyfeleket, hogy ha jót akarnak az akkunak, a 12 órát meghaladó leállításkor lehetőleg 30 és 80% közti töltöttségen hagyják az akkut, illetve gyorstöltőről ne töltsék napi rendszerességgel 80% fölé.

Peugeot

A Peugeot az új elektromos és plug-in hibrid autói akkumulátorára 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal, a kapacitás 70%-a erejéig. Jó tudni, ha valaki ilyen kocsit venne, hogy a már nem kapható iOn kis villanyautóra csak 8 év vagy 100 ezer kilométer ez a garancia!

A jótállási feltételek között a garanciát kizáró események:

  • a forgalmi engedélyben meghatározott műszakilag megengedett legnagyobb terhelt tömeg túllépésével történő vontatásból eredő meghibásodások
  • a hajtó akkumulátornak a gépjármű töltésétől eltérő célú használata.

Fontos kitétel, hogy a „tulajdonosok töltőkábeleinek és töltőállomásainak meg kell felelniük a gyártó előírásainak. A nyilvános töltőállomásoknak tanúsítvánnyal kell rendelkezniük, és meg kell felelniük a hatályos szabványoknak és előírásoknak”.

Kia

A koreai márkánál arra kell ügyelni, hogy ők kicsit szűkebben mérik a jótállást az átlagnál. A cég elektromos autóira 7 év vagy 150 ezer kilométer garanciát vállal, az akkumulátor esetében ez csak az eredeti kapacitás 65%-áig érvényes. A garancia viszont az első három évben kilométer-korlátozás-mentes.

Mercedes-Benz

A Merci garanciális feltételeit elég nehezen sikerült fellelnem online, de végül a brit márkaoldalon találtam egy pdf-et. Eszerint A Mercedes a régi elektromos B-osztályra 8 év vagy 100 ezer, az új villanyautókra 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát ad. Mivel ez egy rendes német vállalat, nem vonalkákkal meg százalékokkal szórakozik, hanem tételesen kifejti, melyik modellre hány amperóra a garantált kapacitás ezen az időszakon vagy futáson belül. Az EQC-nél például 162, ami az eredeti tárolóképesség (230 Ah) 70,4%-a.

A Mercedes az általános garanciális feltételekben nem szab szigorú üzemeltetési korlátokat, de azt kiköti, hogy ha a teljesen, a fedélzeti kijelző szerint 0-ra merült akkumulátort nem töltötték fel 14 napon belül, a garancia érvényét veszti.


Szóval a lényeg: ha villanyautónk van, ne tartsuk hidegben, ne tartsuk melegben, ne tartsuk teljesen feltöltve és ne tartsuk teljesen lemerítve sem. Mindig vigyük el szervizbe, ha kéri, csak tutifrankó kábellel, tutifrankó konnektorról töltsük és ne merítsük vízbe, mert elveszhet a nyolc éves vagy 160 ezer kilométeres garancia!

Na és mi a helyzet az önvezetéssel?

Senki el ne higgye, hogy már létezik önvezető autó!

Aki ma tényleg rábízza a vezetést egy autó fedélzeti elektronikájára, az nem különb a mikróban macskát szárítani próbáló egyszeri hülyénél.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

340 lóerős családi villanybusz a Volkswagen ID. Buzz GTX

További cikkeink a témában