A huszadik században versenyautók és tankok is koptatták az egykori Felvonulási teret, aminek a helyén parkolóból parkot építettek, alatta modern mélygarázzsal.

A hatvanas években autóversenyeknek adott otthont, és még tankok is felsorakoztak az egykori budapesti Felvonulási téren, amit az utóbbi időben leginkább hatalmas autóparkolóként ismerhettél. A Városliget mellett lévő térnek történelmi jelentősége is van, egykor a Városligeti Színház és a Regnum Marianum templom is itt állt.

Fotó: Fortepan / Kotnyek Antal, 1958
Fotó: Fortepan / Bauer Sándor, 1963
Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr, 1985
Fotó: Fortepan / Nagy Gyula, 1972

A parkoló autókat egy ideje már száműzték a jelenlegi nevén Ötvenhatosok teréről,

és a Liget Budapest projekt részeként mostanra elkészült a terület felújítása. Az autóforgalmat a felszín alá terelték, és egy 800 férőhelyes modern mélygarázst hoztak létre elektromosautó-töltővel, biciklitárolóval, mosdókkal és zuhanyzóval. Igaz, hogy nem ingyen, de most már ismét lesz hol parkolni a környéken.

A parkolási díj az első két órában óránként 250 forint, utána minden megkezdett óra 300 forint, és a kerületi lakosoknak kétszáz helyet tartanak fenn, amit regisztrációval vehetnek igénybe. Az elektromos autóknak 20 darab gyorstöltőt és 4 darab villámtöltőt helyeztek üzembe. A jelenlegi szabályok szerint este héttől reggel hétig ingyenes a parkolás.

A felszínen tizenkétezer négyzetméteres zöldterületet hoztak létre, ami lehetővé teszi a gyalogos átjárást a Stefánia úttól a Hősök teréig. A múzeumi negyedhez kapcsolódóan a mélygarázs érdekessége, hogy

a belső tereket a nemzeti képtárak gyűjteményéből válogatott modern alkotások másolatai díszítik.

A falakon 12 kiemelkedő magyar mester, köztük Moholy-Nagy László, Kassák Lajos, Victor Vasarely, Maurer Dóra és Keserü Ilona egy-egy geometrikus, nonfiguratív remekművének reprodukcióit láthatja a közönség a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és a Vasarely Múzeum gyűjteményéből.

A most átadott mélygarázs csak az első lépése annak a folyamatnak, amelynek során a Városliget zöldfelületei tovább nőnek

az eddigi 60-ról 65 százalékra, többek közt a korábban lebetonozott felületek visszazöldítésével. A jövőben például a Kós Károly sétányt teljesen autóforgalommentes sétánnyá fogják alakítani.

(Képek: MTI, Fortepan, Liget Budapest)

Ez is érdekelhet:

Antal Imre elmondja, miért volt Budapest szép, tiszta a hetvenes években

Remek retró videó a Fővárosi Köztisztasági Hivatal működéséről.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés