Járt már nálunk az Opel Crossland X minden földi jóval telepakolva. De milyen, ha az alapmodellt vesszük viszonylag olcsón, és kiveszünk belőle minden extrát?

Oszit nagyon meggyőzte tavaly a Crossland X, ami nem csoda, mivel a fullextrás változat elég sok plusszal elkényeztette, arról nem is beszélve, hogy egy 1.6-os turbódízel repítette mindenhová, magyarul nem volt nehéz meglátni a pozitívumokat az Opel egyébként több ponton is beleköthető autójában. De hogy érdemes-e belekötni, az más kérdés. Nem hiszem. Nyilvánvaló, hogy sok helyen a költséghatékonyság jegyében kompromisszumokat kellett kötnie a tervezőknek, de ez bizony egy abszolút vállalható SUV négymillióért. Még akkor is, ha nekünk is kompromisszumokat kell kötnünk ennyi pénzért.

Hogy a Crossland X szép-e, az abszolút ízlés dolga. Ritkán volt szerencsém olyan autóhoz, aminek optikai megítélése gyorsabban változott volna a fejemben, mint amilyen Busta Rhymes dumájának sebessége. Egyszer egész pofás, máskor oldalról nézve túl gömbölyű, aztán nem, mégis, hátulról teljesen szép, de nem, elölről eléggé bumfordi, aztán várj, mégsem, messziről megakadt rajta a szemem, de á, nem, közelről olyan aránytalan. Nyilván egy jó színkombináció is sokat dob a látványon, de ebbe most tényleg ne is menjünk bele. Ízlés dolga.

Sokkal fontosabb, ami belül van. És ami belül van, az sok tekintetben veri a konkurenciát. Az Opel egészen jól felszerelt autót vág hozzá az emberhez alapáron is, ezzel pedig nagyon nehéz versenyezni. Az alapmodellben benne van a hétcolos kijelző, Android Auto és Apple CarPlay kompatibilitás, LED-menetfény, álmosság-figyelő, sávelhagyás-jelző, elektromos ablakemelők elől és hátul, fűthető ajtótükrök, tempomat és jelzőtábla-felismerés is. Lehet, hogy egy-két pontja röhejesen hangzik, de a Kia például a Stonic alapmodelljéhez 3.600.000-ért még elektromos ablakemelőt sem ad mindenhová, ami valljuk be, eléggé kimeríti a sírva röhögős vicc kategóriáját.

Az Opel nagyon ügyesen tudta, hogy itt csak akkor rúghat labdába, ha többet ad, és ahol tudta, szépen bele is tette azt a bizonyos többet. A felszereltségen nem érezni, hogy egy alapmodellel járkálunk ide-oda, az utastérről sem ordít éppen, hogy nem költöttünk rá kétmillióval többet. Az utastér tudniillik egészen szép, és lehet, hogy nem a legjobb anyagokkal dolgozik, de nem igazán zavarja az embert a kopogósabb műanyag a műszerfal környékén, ha csak egy átlagos családi autóra van szüksége, mert hát ez tényleg az, egy megbízható autó, ami elvisz A-ból B-be, közben pedig nyugodtan ülhetnek a gyerekek a hátsó ülésen, elférnek, van hely.

Kategóriájához képest eléggé nagy autó a Crossland X, csomagtere kifejezetten tágas a maga 410 literével, szóval minden tekintetben tágas jószág, de nem, nem ennyire gyönyörű a helyzet. Az a motor. Csak azt tudnám feledni. Eleve nem értem, miért raknak egy ekkora kasztniba 81 lóerős motort. Olyan tessék-lássék alapon? Hogy az autó elmenjen, ahová akarod, de mondjuk ne túl dinamikusan? Vagy inkább semennyire sem dinamikusan?

Félreértés ne essék, én nem vagyok az a sportautós fazon. Nem követelem egy autótól, hogy két perc alatt érjen el Budapestről Sopronba, jelenleg is egy olyan autóval furikázom, amelyik a gáz tövig nyomása után csendben mosolyog csak, és megy tovább kvázi ugyanúgy, mint előtte. És nincs vele bajom. De ezzel az 1.2-es motorral van.

81 lóerő semmi ehhez az kicsit nagyobb testű autóhoz. Olyan lomhán megy, hogy az embernek hosszabb időre van szüksége ahhoz, hogy hozzászokjon, ez bizony nem fogja kihúzni a kakkanatból, ha ne adj’ isten gyorsulni kellene. Ez az autó nem fog. Ez az autó ráadásul ebben a verzióban simán leáll gurulás közben kettesben egy körforgalomban, ha gyorsan el akarsz indulni, mert akadt egy kis hely, ahová beférsz. A 81 lóerős Crossland X nem a hirtelen döntések autója. Nagyon nem. Kivéve akkor, ha folyamatosan magas fordulatszámon pörgeted a motort, de ez elég valószínűtlen.

Szinte képtelenség ezt az alapmodellt dinamikusan vezetni, nem hagyja, megbosszulja, ha mégis megpróbálod, de a nagy kérdés igazából az, hogy mekkora baj ez. Ezt a verziót nem azoknak találták ki, akik sportosabban vezetnek. Ez inkább az idősebbek vagy a kezdők autója, akik szeretnének viszonylag olcsón beszállni az SUV-bizniszbe, és nem szeretnék, ha úgy kellene autót választaniuk, hogy egy teljesen fapados változatot vesznek meg négymillióért.

A Crossland X alapverziója elég kevés azoknak, akik nem azt várják egy autótól, hogy csak menjen, teljesen mindegy, hogyan, viszont eszméletlen jó választás lehet egy kezdő autósnak, aki élete első autóját akarja megvenni, és nincs rá mondjuk 6-7 milliója. Ár-érték arányban nem rossz, ha első autót keresel, vagy ha most készülsz lecserélni a 16 éves Suzuki Swiftet. Komolyabb elvárásokkal viszont nem jó ötlet négymilliót fizetni ezért az alapmodellért. Felszereltségben sok, motorikusan kevés. Persze egy próbát megér, mert még így is bele lehet szeretni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tömény elegancia ez az 1991-es Honda Legend Coupe

További cikkeink a témában