500 ezer forintra büntethetik majd azokat a vizsgáztatókat, akik arra alkalmatlan járműveket engednek utcára. Szerzőnk elégedetlen.

A műszaki vizsga legfőbb célja a közlekedés biztonsága, pontosabban a közlekedésben részt vevő emberek biztonsága, ez pedig vitathatatlanul fontos és minden erővel támogatandó cél. Ha ezt olyan szankciók fokozzák, amilyen az új kormányrendelet is, akkor azt üdvözölnünk kell, hiszen ez a társadalomnak egyértelműen jó.

Aki ezt a szigorítás így jónak találja, az vagy nem gondolta végig a dolgot, vagy érdekelt egy korrupt rendszer fenntartásában.

Hogy van-e teendő a műszaki vizsgáztatással, azt könnyű eldönteni, ha néhány percet figyel az ember egy forgalmas út mellett állva. Olyan autók közlekednek érvényes műszaki vizsgával, amelyeknek már réges-rég nem az utasaikat, hanem az autóbontókat vagy a fémkereskedelmet kellene szolgálniuk. Persze létezhet, hogy a legutóbbi műszaki vizsga óta rohadt porrá a karosszéria, kopott el annyira a motor, hogy teljesítményét nem a főtengelyen, hanem inkább a kipufogón adja le, durrantak el a lengéscsillapítók és koptak fémszálig a gumik, csak nem annyira valószínű. És bár valóban nem nagyon lehet már levelezőn (értsd: autó helyett csak a papírpénzzel vastagított forgalmit a vizsgabizottság elé bocsátva) műszakizni, azért nem túl hosszú kutatást követően könnyű találni valaki, aki ismer valakit, aki valahogy szerez még két évre egy pecsétet.

Mi az, hogy közlekedésre alkalmatlan?

A közúti közlekedésre alkalmatlan gépjármű egyszerű definíciója az én értelmezésem szerint az, hogy veszélyesebb annál, amennyire egy jármű úgy általában az. Tehát nincs rendben a féke vagy a kormánya, a gumijai, olyan repedt vagy karcos a szélvédője, hogy nem látni ki rajta rendesen, olyan gyengék a fényszórói, hogy nem képes öt méternél előbbre világítani, a szőnyeg tartja egyben a padlólemezt, vagy a háztáji tuning nagy felni–fólia–szárny oltárán áldozták fel a biztonságot stb.

Az, hogy egy régebbi, de becsülettel karbantartott, jó állapotú autó tulajának is félnie kell, hogy milyen jelentéktelen hiba miatt fizettetik ki vele az újravizsgáztatás díját, az számomra az a kategória, mint közúti ellenőrzésnél a gézlap lejáratát vizsgálni.

A szigorítás tehát fontos. Éppen ez történt most – mi akkor a bajom?

Az, hogy egy műszaki vizsgaállomás feladata az, hogy a közlekedésre alkalmas járműveket kiszűrje a forgalomból. Ha ezt nem teszi meg, akkor nem rosszul végzi a feladatát, hanem sehogy. Olyan, mint egy eladó, aki nem ad el, egy vízóra-leolvasó, aki nem olvassa le a vízórát stb. Azzal a különbséggel, hogy egy műszakin átnyomott autó jobban veszélyezteti az élet- és vagyonbiztonságot. Meg azzal, hogy a műszakizásánál csak két oka lehet annak, ha jogtalanul kap vizsgát egy arra alkalmatlan kocsi.

1. A hozzá nem értés. Műszaki vizsgáztatást autószerelői szakiránynak megfelelő középfokú képesítéssel és legalább öt év szakirányú szakmai gyakorlattal, vagy az autószerelő szakiránynak megfelelő felsőfokú képesítéssel és legalább két év szakirányú szakmai gyakorlattal, a tanúsított járműkategóriák vezetésére érvényes vezetői engedéllyel, számítógépes alapismeretekkel rendelkező személy végezhet egy vizsgabiztosi alaptanfolyamot eredményesen elvégzése után. Nehezen hihető, hogy valaki ezek után képtelen a hosszú, de hülyebiztos listán végigmenni, felismerni a hibát, és a megfelelő betűt odaírni mellé (H: hiba, de nem veszélyes, A: olyan hiba, amely miatt a kocsi alkalmatlan a közlekedésre).  Ha mégis, akkor nem a büntetés a megoldás. Sok szép szakma van még, olyanok is, ahol kisebb a felelősség.

2. A korrupció. Nem hiszem, hogy van vonatkozó statisztika, úgyhogy marad a saját véleményem: szerintem a közlekedésre alkalmatlan autók bő 95%-a azért kerül friss pecséttel-matricával utcára, mert a vizsgabiztost lefizették. Ha így van, akkor a vizsgabiztos fontosabbnak tartotta a közlekedésbiztonságnál, mások, vagy akár a lefizetőjének épségénél azt a pénzt, amit zsebre vágott. Ilyenkor azt mondani, hogy na, megbüntetlek, hátha akkor nem csinálsz ilyet többet, ahelyett, hogy azonnali elbocsátás mellett eljárást indítsanak foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés vagy valamilyen hasonló jogcímen, menthetetlen kisebbítése egy morálisan is súlyos, potenciálisan pedig életveszélyt okozó problémának.

Lehet, hogy egy korrupt vizsgabiztos vagy a mutyira berendezkedett vizsgaállomás vezetője a maga módján meg tudná magyarázni, hogy ó, nem is húzott annyira félre a fék vagy nem is volt annyira repedt a gumi, de a kormányrendelet alkotóinak minden eszközzel ki kellene fejezniük, hogy a közlekedésbiztonsághoz szorosan kötődő műszaki vizsgáztatás az a terület, ahol nincs helye magyarázatnak, maszatolásnak és korrupciónak, csak kifogástalan és tiszta értékelésnek, ennek híján pedig brutális szankciónak.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Ízléses retró a Ford Mustang GT hatvanadik évfordulós kiadása

További cikkeink a témában