Ha használtál már autós navigációt, akkor biztosan ismerősen hangzik az iGo neve. A Magyarországról indult szoftvercég mára a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójává nőtte ki magát, és most megmutatták, hogy mire számíthatunk tőlük a jövőben.

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az iGo az autós navigációk egyik legnagyobb dobása, a fejlett és jól használható szoftver egy időben szinte minden navigációs készüléken rajta volt. Időközben már egyre többen az okostelefont használják navigációra, a Magyarországról indult NNG pedig szépen a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójává nőtte ki magát.

A navigációs rendszerüket eddig már több mint 30 millió eszközre telepítették világszerte, és a 10 legnagyobb autómárkából 7-tel dolgoznak együtt. Többek között a Ford, a Jaguar, a Mazda és a Renault gyári navigációja és az NNG fejlesztése, és a világ számos pontján, így az USA-ban, Brazíliában, Kínában, Japánban és Indiában is működtetnek irodát, hogy mindenhol a helyi igényeknek legmegfelelőbb navigációt fejlesszék ki.

Mint minden beszállító, az NNG is évekkel előre dolgozik, és most megmutatták nekünk azt a rendszert, amivel a 2020-as években találkozhatsz az új autókban. Addigra már eljutunk oda, hogy minden újonnan megjelenő modell a beépített SIM kártyának köszönhetően mindig online lesz, az állandó netkapcsolat pedig nagy segítségre lesz a pontosabb navigációban.

Igazából elmosódik az okostelefonos és a gyári navigáció közötti különbség is, mert az összes eszköz egy nagy integrált rendszerben szolgál ki téged, hogy mielőbb eljuss a célodhoz.

Reggel, amikor kikelsz az ágyból, a hangvezérléses otthoni asszisztensed a naptáraddal szinkronizálva már tudja, hogy hová kell indulnod otthonról. Mialatt iszod a kávéd, sorolja a teendőket, és közben megtervezi az ideális útvonalat. A telefonodat magadhoz véve beülsz az autóba, és a képernyőre már betöltődött, hogy merre kell menned.

Útközben sem hagy magadra a navigáció, hiszen az állandó netkapcsolattal a legjobb útvonalat választja ki neked, elkerülve a torlódásokat és a baleseteket. Persze online navigációt most is használhatsz az okostelefonodon (ilyen a Waze is), de itt nem kell külön a mobiloddal törődni, az autóba integrált rendszer mindent tudni fog.

Még a parkolással sem kell törődnöd, ugyanis a hangvezérléssel előre foglalhatsz helyet magadnak egy közeli parkolóházban, ahonnan szintén megtervezi a legrövidebb gyalogos útvonalad a rendszer. Ha az utcán parkolnál, akkor azokba az utcákba visz el az úti célod közelében, ahol van szabad hely.

Honnan tudja, hol van szabad parkolóhely?

Ezt egy másik telekommunikációs szereplő, a Vodafone árulta el, akik szintén egyre nagyobb szerepet játszanak az autók hálózatba kapcsolásában. Már most is az összes olyan új modell, amiben fedélzeti wifi van, az Opelek, Škodák, Mercedesek is a Vodafone SIM-kártyáit használják internetelérésre.

A jövőben pedig még több dolgot kapcsolnak hálózatba, például a parkolóhelyeket.

A számunkra is megmutatott kis eszköz egy olyan burkolatba épített érzékelő, ami nemcsak tudja, hogy áll egy autó fölötte, de a beépített SIM kártyával tovább is adja az információt a hálózatnak. Így az okostelefonos alkalmazással pontosan tudod, hogy melyik hely szabad ott, ahová tartasz. Jó jel, hogy a Vodafone irodájánál már most is így parkolnak.

Az állandó netkapcsolathoz persze még erősebb hálózat szükséges, és ezt fogja kiszolgálni a már előkészítés alatt álló 5G, ami lényegesen nagyobb kapacitású, több százszor annyi készüléket tud majd kiszolgálni, mint manapság. Az autók hálózatba kapcsolása pedig még több izgalmas funkció megvalósítására nyújt lehetőséget.

Igen, már kitalálhattad, hogy az önvezető autókról van szó.

A hálózatba kapcsolt autók képesek lesznek kommunikálni egymással, és az infrastruktúrával, így a közlekedési lámpákkal is. Még elég futurisztikusnak hangzik, de a jövőben már azelőtt tudni fogja az autónk, hogy elsőbbséget kell adnia, mert a kereszteződésben valaki közeledik, mielőtt bármilyen érzékszervünk észlelné.

Mikor valósul meg mindez?

Az autóipari és telekommunikációs szakemberek egyelőre óvatosak, hiszen bár az autók egyre inkább elboldogulnak egyedül, és 2021-re már itthon is bevezetésre kerülhet az 5G hálózat, de a teljes önvezetés elindításához még számos jogi és felelősségi kérdést tisztázni kell. Addig is örülhetünk az egyre fejlettebb navigációnak, aminek létrejöttéből egy magyar cég is kiveszi a részét.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Szokatlan végeredmény született a Kínai Nagydíj sprintkvalifikációján

További cikkeink a témában