Tudjuk, hogy a gondos Player-olvasó már jó előre megvette a karácsonyi ajándékokat, és persze azt is tudjuk, tele van a padlás a jó tanácsokkal, mégis úgy gondoltuk, érdemes egy checklistet készíteni a karácsony körüli fogyasztóvédelmi problémákról.

Őrizd meg a blokkot!

Ez az első és legfontosabb jó tanács, hiszen bármilyen további panaszt az áruval kapcsolatban csak akkor lehet érvényesíteni, ha még megvan az eredeti blokk. Ellenkező esetben a kereskedő nem köteles a reklamációnkkal foglalkozni, még akkor sem, ha valaki igazolja, hogy velünk voltak a vásárláskor, és tényleg ott vettük a terméket.

A nyugtát nem csak eltenni, a vásárláskor ellenőrizni is érdemes, hogy tényleg az általunk vásárolt árut, darabszámot tüntették-e fel, sőt, hogy valóban nyugta. Egyes egzotikus távol-keleti termékeket forgalmazó üzletekben például bevett gyakorlat, hogy egy szimpla papírtekercses számológép blokknak látszó fecnijét adják csak át, ami sajnos az égvilágon semmit nem bizonyít. Jótállás alá tartozó termékeknél (pl. elektronikus áruk többsége) ragaszkodjunk a jótállási jegyhez is. Fontos azonban kiemelni, hogy nem gond, ha ez utóbbi elkallódik, hiszen a fogyasztói kifogás érvényesítése szempontjából a blokk megléte a legfontosabb, ebben az esetben is bizonyítottnak kell tekinteni a jótállást.

Cserebere

A hibátlan, eredeti csomagolású termék visszavételére, kicserélésére a kereskedők alapesetben nem kötelesek, ha az színben, méretben nem stimmel, ez csak gesztus a részükről. Tehát nincs értelme példálóznunk a bűvös három nappal, ha az adott üzlet ezt nem biztosítja. Más a helyzet a hibás termékeknél: a kötelező jótállás körébe tartozó hibás termékek (például számítógép, porszívó, szennyvízszivattyú – bár ez utóbbi nem tipikus karácsonyi ajándék) esetében, ha három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani is tudja. Ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, köteles kicserélni.

Megtévesztő az a gyakorlat, amikor az akciós termékek esetében kizárják a csere, kijavítás lehetőségét. A szavatossági jogok a leértékelt termékeknél is érvényesíthetők, kivéve, ha már a vásárláskor felhívták a figyelmünket a leértékelés okául szolgáló hibára, hiszen ezzel a hibával kapcsolatban kifogással nem élhetünk, más hiba esetén viszont igen.

Kevesen tudják, hogy internetes vásárlás esetén többletjogok illetik meg a vevőt, mivel ezekben az esetekben csak egy kétdimenziós képet látunk arról, mit is veszünk valójában. Ilyenkor a kézhezvételtől számított nyolc napon belül akkor is elállhatunk a szerződéstől és visszakérhetjük a pénzt, ha a termék egyébként teljesen hibátlan. Bár itt is vannak kivételek, például a gyorsan romlandó áruk vagy a felbontott CD, DVD.

Sokszor az üzlet panasz esetén tovább irányítja a vásárlót a szervizhez, ez azonban nem túl fogyasztóbarát gyakorlat, hiszen a kifogásokat a vásárló jogosult a számára legkönnyebben elérhető kötelezettnél, vagyis az eladónál érvényesíteni.

Égőproblémák

Igazán csábító tud lenni, hogy a Madách tér sarkán a nejlonnal letakart asztalnál usánkában fagyoskodó úriember feleannyiért árulja a karácsonyfaégőt, de ezt ajánlatosabb inkább megbízható helyről beszereznünk. A rendszeres karácsonyi fogyasztóvédelmi ellenőrzések ugyanis az ilyen jellegű elárusítóhelyeken sokkal gyakrabban tárnak fel hiányosságokat és találnak veszélyes termékeket, ráadásul a vevő ritkán kap tőlük fizetési bizonylatot, használati útmutatót, pláne jótállási jegyet.

Ha a CE megjelölés nincs feltüntetve a füzéren, gyanakodhatunk, hogy az nem biztonságos termék. És az ég szerelmére, ne használjunk kültéren olyan égősort, ami csak beltéri díszítésre alkalmas, máskülönben könnyen előfordulhat, hogy pár sült galambot is kapunk karácsonykor a fa alá. Hiába állítja az eladó, hogy a füzér kültéren is használható, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (www.nfh.hu) tanácsa szerint ellenőrizni kell a terméken lévő IP számot, a kültérre szánt termékeknél a második számjegynek legalább 1-nek kell lennie, 0 tehát nem lehet.

Egyeseknek sajnos az égősor felszerelése is komoly problémát okoz. Egy amerikai hölgy majdnem Darwin-díjas (http://darwindij.hu/) lett, mikor a bedugott vezetéket a fogával próbálta csupaszítani. A szeretet ünnepe tehát rengeteg veszélyt tartogathat.

Szavatosság, jótállás

A szavatosság az eladó hibás teljesítésért való felelősségét jelenti. Hibás a teljesítés, ha a termék – a teljesítés időpontjában – nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

Nem áll fenn hibás teljesítés, ha a termék hibái ismertek, vagy azok számunkra felismerhetőek voltak, és nem vonatkozik a szavatosság az ajándékba kapott termékre sem.

Hibás teljesítés miatt két lépcsőben, összesen négyféle szavatossági igényt érvényesíthetünk.

Az első lépcsőben kérhetjük a termék kijavítását vagy kicserélését, amelyek közül – főszabály szerint – választhatunk. Árleszállításra és az elállásra (amelyek közül szintén választhatunk) akkor van lehetőségünk, ha a kijavításra vagy kicserélésre – a lehetetlenség vagy az aránytalanság miatt – nem volt jogunk, vagy azt az eladó nem vállalta vagy nem végezte el megfelelő határidőn belül.

Nem vagyunk kötelesek elfogadni azt sem, ha az eladó a termék árának levásárlását ajánlja fel, mivel ilyen szavatossági igényt nem ismernek a vonatkozó jogszabályok.

A fogyasztói szerződések esetében a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában fennállt. Ezt követően azonban a bizonyítás a vásárlót terheli. A teljesítés időpontjától számított kétéves elévülési határidő alatt érvényesíthetjük szavatossági igényeinket.

Jótállás esetén az eladó a termék mindazon hibája miatt helytállni köteles, amely a jótállás időtartamán belül merül fel. Mentesül azonban a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítést követően keletkezett. Nem nekünk kell tehát bizonyítanunk a hibás teljesítést, a jótállás alapján ugyanis az eladót terheli – amennyiben vitatja a fogyasztói kifogást – a bizonyítási kötelezettség.

A jótállás – eltérően a szavatosságtól – nem minden termék esetében áll fenn. Jótállás ugyanis csak arra a termékre vonatkozik, amelyre azt jogszabály előírja (kötelező jótállás), vagy amelyre nézve szerződés vagy reklám ilyen tartalmú kötelezettségvállalást tartalmaz (önkéntes jótállás).

(Forrás: www.nfh.hu)

Tovább:
Házi jogászunk további tanácsai
Karácsonyi mellékletünk
Hogyan építsd okosan az énmárkád?

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon