Ha a reggeli kapkodásban zokni helyett a sapkádba akarsz belebújni, majd a rossz irányba menő metró harmadik megállójánál jössz rá, hogy otthonhagytad a telódat és kicsuktad a macskádat a lakásból, akkor ez a jól szervezett ember nem te leszel. De mázlid van, mivel a szervezettséget tanulni is lehet: gyúrj rá erre a hat szokásra és könnyen ura lehetsz az életednek.

1: Eszközök

A jól szervezett embereknek mindenre van egy kis okos kütyüjük vagy appjuk a konyhától kezdve a digitális világig. Ahelyett, hogy a többszázezres okostelefonjukat csak üzengetésre és játékra használnák, alkalmazzák az olyan appokat, mint a naptár, a megosztott dokumentumok vagy épp az emlékeztetők. De ugyanígy nem késsel szelnek sajtot, hanem sajtszelővel, nem tusfürdővel mosnak hajat, hanem samponnal és nem keresik fél óráig indulás előtt a kulcsukat, mert felakasztják az ajtó melletti kampóra, ahol a helye van.

2: Prioritások

Ahelyett, hogy a számtalan kötelezettség és feladat pókhálójában tekeregnének úgy, hogy azt sem tudják, hol kezdjenek bele és mibe, a jól szervezett emberek pontosan fel tudják mérni a prioritásaikat. Tudják, hogy mi az a feladat, amely elsődlegesen megoldásra vár és melyek azok, amiket későbbre lehet hagyni. Így nem esnek abba a hibába, hogy mindenbe belekapnak, de semmit sem fejeznek be, hanem átgondolt ütemtervet készítenek, amelyben jól láthatóan meghatározzák az előttük álló (munkahelyi és szociális) kötelezettségek fontossági sorrendjét is. Természetesen egy sűrű nap folyamán lehetnek változások a tervben, de a szervezett emberek alapvetően tartják magukat a meghatározott céljukhoz.

3: Pontosság

Egyértelmű jele annak, hogy valaki kiválóan szervezi az életét az, ha pontos. Nem késik, nem várat másokat, feladatait időben elkészíti és a számláit határidőn belül befizeti.

4: Redukció a dolgok lényegéig

Bill Gatestől származik e híres bemondás: “Mindig egy lusta embert választok a kemény munkára. Azért, mert egy lusta ember meg fogja találni a legegyszerűbb és legkönnyebb megoldást a feladatra.” Nos a jól szervezett ember pontosan ilyen: a feladatait képes redukálni úgy, hogy a szakmai vagy személyes célkitűzéseknek képes a magjáig eljutni. Persze még így is sok megoldandó dolog marad, de sokkal gyakorlatiasabban, egyenesebb úton és hatékonyabban lehet a feladatokat sikeresen megoldani, ha a dolgok lényegéig leástunk, nem csak a felszínt próbáljuk egyengetni.

5: Rend és tisztaság

A gyakorlatban és a digitális világban is jellemző a jól szervezett emberekre, hogy tisztaság és rend veszi körül őket. Mivel mindent felügyelet alatt tartanak, ezért zavarja őket a káosz, a rendetlenség és a kosz: munkakörnyezetüket csakúgy mint életterüket többnyire átláthatóság és rend jellemzi. Ez persze jelenthet “kreatív káoszt” is, amelyben az illető pontosan tudja, mit-hol keressen, mi-mivel függ logikusan össze a fejében lévő, szervezett rendszer szerint. Ugyailyen rend jellemző rájuk virtuálisan is: nincs ezernégyszáz olvasatlan emailjük és tizenhat megnézetlen értesítésük. A szervezett emberek tisztán tartják a virtuális postafiókjukat is, ami mellesleg tízszer produktívabbá teszi őket, mivel nem görcsölnek a megválaszolatlan leveleken – hanem megválaszolják (ami mondjuk egy percbe telik ahhoz a két naphoz képest, amíg mások azon stresszelnek, hogy még mindig nem írtak vissza).

6: Folytonosság

Egy jól szervezett embernek kialakult szokásai vannak, amelyeket nem szakít meg, ha az adott dologban mondjuk sikert ért el. Például nem hagyja abba a kondizást ha már pont lefogyott annyit, amennyit szeretett volna, hanem szinten tartja a jó fizikumát, vagy nem hagyja abba az egészséges táplálkozást, amint kijött egy betegségből – de a kocsiját sem utolsó pillanatban tankolja fel és fogászhoz sem csak akkor megy el, mikor fáj a foga, hanem rendesen ellenőrizteti magát. Oké, a jól szervezett emberek nem szentek, ahogy ez innen tűnik, de tény, hogy  nem lépnek ki valamiből, amint a céljukat elérik és nem utolsó pillanatban próbálnak valamit megjavítani, hanem igyekeznek fenntartani a jó tendenciát.

Ha magadra ismertél akkor kissé irigykedve gratulálunk: te bizony jól szervezed az életed, le a kalappal! Ha viszont tőled sem (tőlünk sem) áll távol az élet szó szinonímájaként a káosz, akkor érdemes megfogadni egy-két tanácsot, mert habár elsőre megerőltető és nehéz lehet, de hosszú távon biztosan kifizetődő a jólszervezettség.

Tetszettek a tippek? Akkor böngéssz még bátran bizniszhekker rovatunkban munkahelyi (és életrevaló) okosságokért!

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon