Lacza Gábor és az általa felépített MyAudio márka pár év leforgása alatt a hazai mp3-lejátszó, tablet- és okostelefon-piac egyik legmeghatározóbb szereplője lett, több terméket ad el jelenleg, mint az Apple vagy a Samsung.

Sok kérdésünk van hozzá, így leültünk vele beszélgetni, hogy elmesélje, hogyan építette fel a márkáját egy internetkávézóból, merre tart a tablet- és okostelefon-piac, illetve hogyan fog kiutazni az űrbe.

– Gábor, milyen emlékeid vannak a MyAudio indulásáról?

– Emlékszem, hogy baráti társasággal a nappalimban ragasztgattuk az Artisjus-matricákat az első termékekre. Eleinte mindent magunk oldottunk meg, és organikusan növekedve vettünk fel például raktárost vagy valakit számlázni, amikor már nem bírtuk mi csinálni. Az én feladatom a termékkoncepció kitalálása volt. Olyan gyorsan és szélesre növekedett a termékportfóliónk, hogy egyre több helyről jelentkeztek, hogy tartanák a termékeinket. Hirtelen kezdett el nőni a cég, és megszokott volt, hogy napi 16-18 órákat dolgoztunk emiatt.

– Az elmúlt két évben 35 és 70 százalékos növekedésen vagytok túl. Mit tudtok ti, amit mást nem?

– 2011-ről 2012-re hetven százalékkal tudott növekedni a MyAudio, ami annak köszönhető, hogy elkezdtek beérni az előző évben már a termékpalettában megjelenő termékek eladásai a tabletek és okostelefonok piacán. 2012-re már teljes termékportfólióval voltunk jelen, de a piac folyamatosan bővül, egyre több embernek van okostelefonja és tabletje, így 2013-ra újabb harmincöt százalékkal tudtunk növekedni. A táblagépek piaci árai folyamatosan csökkennek, így egyre nagyobb a vásárlói célcsoportunk.

– Ez rendben van, de ez csak a piacot jellemzi. Mitől vagytok ti jobbak, mint a konkurencia?

– Ami miatt úgy érzem, hogy jobbak vagyunk a konkurenciánál, az a széles, de nagyon gondosan kiválasztott termékpaletta, a hozzáadott szolgáltatásaink és az ár-érték arány. Mi már induláskor is azt a stratégiát követtük, hogy nálunk mindenféle típusú termék megtalálható legyen. Kezdetben ez azt jelentette, hogy egyszerre hoztunk be pici és nagy, olcsó és drága, színes vagy fekete, szürke termékeket. Ezzel a stratégiával tudtunk bejutni a nagyobb áruházláncok polcaira. Nem kellett nekik sok különböző disztribútorral megállapodni, tőlünk mindent megkaptak.

Az úgynevezett B kategóriás termékek közül igyekszünk mindig mi kijönni a technikai újdonságokkal. Nekünk volt először például négymagos processzorral ellátott táblagépünk, vagy mi árultunk kétmagos processzorral és HD kijelzővel ellátott tabletet először húszezer forint alatt.

A MyAudio továbbá az, aki sokszor a termék árával egyenlő szolgáltatáscsomagot ad a vásárlóknak, legyen szó szervizelésről vagy a cloudszolgáltatásunkról. Aki utánanéz vásárlás előtt a termékválasztéknak, azt látja, hogy mi egyes gépek mellé 30 GB, másik gépek mellé 150 GB felhőszolgáltatást avagy tárhelyet adunk, aminek az ára a piacon megegyezik akár a készülék árával. Vagy ott van például a NetworkTV alkalmazásunk, amivel akár kétezer tévécsatornát lehet fogni, vagy a gamecenter 300 ezer játékkal. Ezek olyan értékek, amiket nem lehet ingyen megkapni máshol.

– Tehát látjátok, hogy mikor milyen termékre és szolgáltatásra van szüksége a fogyasztónak. Mondhatjuk, hogy a sikeretek a nagyon gyors adaptálásoknak köszönhetőek?

– Igen is meg nem is. Már az mp3-piacon is tudtuk nem csak követni, hanem kialakítani a trendet. Mi akkor hoztunk narancssárga meg rózsaszín mp3-lejátszókat, amikor más csak ezüst vagy fekete termékeket hozott. Valahol mindig egy kicsi előrébb voltunk a többieknél. Akár egy jó termékválasztás miatt, vagy egy jó előre gondolkodás miatt. Nem feltétlenül követtük a trendeket. Ha váltottunk, akkor viszont nagyon gyorsan váltottunk, és ha követtünk valakit, akkor azt is igyekeztünk elsőként megtenni. A már korábban említett 7,8 colos tablettel is mi jöttünk ki először a B kategóriás termékek közül az Apple után. Valamiért csak mi vettük észre ezeket a változtatási lehetőségeket.

– Szerencse vagy tudatosság, hogy mindig megfelelő időben váltottatok?

– Őszintén szólva a táblagépekre való váltás olyan hirtelen jött számunkra, hogy majdnem le is maradtunk róla. Hosszú időn át mondta a piac, hogy az mp3-lejátszók meg fognak halni, de nekünk az eladások nem ezt mutatták, így kivártunk. 2012 márciusában aztán már mi is azt láttuk a számainkon, hogy most van itt az idő a váltásra. Két hónap alatt kellett meglépni azt, hogy csökkentsük az mp3-portfóliónkat, és táblagépekre álljunk át. Ez alatt a két hónap alatt építettünk ki és ajánlottuk ki minden áruháznak egy tizennégy modellből álló termékpalettát. Olyan széles választékunk volt azonnal, hogy minden áruházba be is kerültünk vele. Mindegy, hogy húsz vagy nyolcvanezres tablet, nekünk volt. Mindegy, hogy fehér vagy fekete, nekünk volt, és ez kellett az áruházaknak. Valamennyi szerencse biztos kellett hozzá, de azt merem mondani, hogy pontosan megláttam, mikor jött el az ideje a régen jósolt piaci váltásnak.

– Ki a ti konkurenciátok?

– Természetesen folyamatosan figyelem az itthon jelen lévő B márkákat, de harcolni eladásokban a Samsunggal versenyzünk, a B kategóriás termékeknél annyival többet adunk el, hogy abban már nincs kihívás. Már most is több készüléket adunk el, mint a Samsung, de a mi eladásaink nagy része inkább az alsóbb árkategóriájú termékekből adódik, valószínűleg emiatt tudok több darabot eladni, mint a ők.

– Mi a húzótermék?

– A tabletek. Azok közül is egyelőre a legolcsóbb termékek, de ennek ellenére vannak olyan négymagos processzoros termékeink, amelyek még tényleg megfizethető árban vannak. Úgy látom, egyre inkább rájönnek a vásárlók, hogy ha egy picivel többet fizetnek, akkor erősebb, jobban konfigurált terméket kapnak. Az alsóbb kategóriás táblagépeinket főleg gyerekeknek, játszani, szórakoztatni, internetezni veszik, amire ezek tényleg tökéletesek.

– Mi jön a tabletek után?

– Azt már most teljesen bizonyosan tudom állítani, hogy a tabletek és az okostelefonok össze fognak olvadni. Jelen pillanatban Magyarországon ezek a termékek még nem indultak be, de ha megnézzük, Távol-Keleten tízből nyolc ember valami nagyon nagy képernyős telefonnal jár, és kevésbé látni táblagépeket náluk. A táblagépek mérete csökken, a telefonoké nő, és ez kettő valahol találkozni fog úgy, hogy tömegeket lehet majd elérni vele.

– Hol diktálják a trendeket?

– Szerintem Ázsiában. Ha megnézed, Amerika is változtatni kényszerül. Nézzük csak meg az Apple-t. Sokáig hirdették, hogy ők nem fogják emelni a telefonjuk képernyőméretét, és sokáig a 3,5 inchnél maradtak. Az iPhone 5-nél viszont már emelték ezt a méretet, és szerintem a következő telefonjaikban is fognak még. A táblagépekben viszont folyamatosan csökkentik a méretet. Kijöttek az iPad minivel, ami szerintem a legjobban eltalált termékük. Mi is koncentrálni fogunk erre a 7,8 colos méretre.

– Hogyan tudsz a konkurencia előtt maradni, fent tartani a saját céged innovációját?

– Rengeteget vagyok Kínában. Ott születnek a dolgok. Látni kell viszont, hogy nem feltétlenül elég eljárni a kiállításokra. Sok konkurens cég képviselője is jelen van a kiállításokon, de ők valahogy nem találják meg a százból azt az egy gyártót, amelyikkel érdemes foglalkozni. Mi, úgy gondolom, hogy mindig megtaláljuk. Láttam kint magyarokat tárgyalni, egy ránézésre vesztes táblagépről. Ők azt gondolták, hogy az a jó, de én tudtam, hogy nem.

A másik fontos dolog, hogy én mindig a saját cégem előtt vagyok négy–öt hónappal. Még ha nincs is a piacon olyan termék, amit én szeretnék a portfóliónkba, nekem az a feladatom, hogy megszerezzem. Folyamatosan kutatom a lehetőségeket a világban, legyen szó termékekről, szolgáltatásokról, norvég, dubai vagy amerikai együttműködő partnerekről.

– Mi történik Kínában? Miért ott gyártatsz? 

– Mindenki ott gyártat. Ebben kénytelen vagyok követni a trendet. Még csak azt sem lehet mondani, hogy azért, mert olcsó. Sencsen például kifejezetten drága, egy ottani lakás árából négy budai villát lehetne venni. Nem könnyű továbbá ott tárgyalni sem. Annyira le kell butítanom az angolomat, hogy megértsük egymást, hogy napi hét–nyolc tárgyalás után már fizikailag nem bírom tovább, úgy elfáradok, hogy utána már semmit nem tudok csinálni. Kidőlök és alszom másnap reggelig. A gyárak közül pedig tényleg meg kell nézni, kivel gyártat az ember. Én élvezem Kínát, eddig nem igazán volt negatív tapasztalatom velük.

– Mennyire érzed magadat helyettesíthetőnek?

– Gondolom, hogy helyettesíthető vagyok, de nem biztos, hogy olyan formában menne tovább a cég, mint eddig. Amúgy nagyon keresem azokat a munkatársakat, akik tudnak engem segíteni a munkában, vagy akár helyettesíthetnek. Olyan embereket keresek, akik elég elhivatottak és elég őrültek ahhoz, hogy meg akarják változtatni a világot.

– Mi lesz a következő nagy dobás?

– A következő nagy dobásokat inkább szolgáltatásszinten képzelem el. Hamarosan indítunk egy olcsó cloudszolgáltatást, egy olcsó nemzetközi telefonszolgáltatást, és nemsokára ki szeretnék hozni egy közösségi vásárlói oldalt, ami olyan termékekre fókuszál, amik nincsenek ott a jelenlegi közösségi vásárló oldalakon, mint például az elektronikai termékek. Az oldal indulása után pedig talán mondhatom, hogy elsőként Magyarországon az egyik vásárlónk egy űrutazást fog nyerni.

– Te is utazol a nyertessel?

– Én rettegek repülni, de ha az oldal 2014-ben eléri a kétmilliárdos árbevételt, akkor akár.

– Utolsó kérdésem: mit tennél ha Zuck bekopogtatna a következővel: "Gábor, a Snapchat visszautasított, úgyhogy most van hárommilliárd felesleges dollárom. Eladnád a Facebooknak a céged?"

– Biztos van olyan hárommilliárd dollár alatti összeg is, amiért eladnám, de nem most. Nagyon élvezem, amit csinálok. Újdonságokat teremtek, amiket szeretnek az emberek, és ez jó.

A MyAudio-sztori

Lacza Gábor 2006-ban egy számítástechnikai üzlet, szerviz, internetkávézó megnyitásával indította hazai üzleti karrierjét. Folyamatosan fejlesztette azt, de hamar meglátta, hogy a viszonteladói tevékenységből származó bevételek és haszon olyan jelentéktelen, hogy abból nem lehet birodalmat építeni.

Unalmas is volt számára, hogy napjai azzal teltek, hogy elmegy a nagykerbe, megvásárolja a terméket, ráteszi a hasznát, majd eladja. Első lépésként megkereste, kitől rendelnek a beszállítói és a nagykerek. A disztribútorok meglelését követően pedig tovább ment, utánajárt, hogy ők honnan szerzik az árut. A szálak természetesen Kínába vezettek, ahol a gyártók viszont csak márkákat szolgáltak ki, viszonteladókat nem. Gábornak nem volt más választása, elhatározta, hogy létrehoz egy márkát, így született meg a később Control Line márkanéven forgalomba hozott mp3-lejátszó. Ezeket az mp3-lejátszókat kiajánlották különböző áruházláncoknak, és közben eljutottak egy olyan céghez, amely kifejezetten áruházláncoknak szállított be.

Itt találkozott Gábor jelenlegi társával is, Sáfrány Istvánnal, akivel a mai napig együtt dolgoznak. A Control Line márka élete minimális ideig, pár hétig tartott csupán, amíg el nem fogytak a termékek. A sikertől felbuzdulva a két alapító elhatározta, hogy komolyabban is elkezdenek foglalkozni ezzel a lehetőséggel, és megálmodták a MyAudio márkát, mely az akkor slágerterméknek számító mp3-lejátszók forgalmazására alakult. Az első években kezdetben ötszáz, majd pár ezer, saját márkával ellátott MP3 lejátszót gyártattak. Kis idő elteltével viszont már nem újracsomagolták a kínai gyártók termékeit, hanem ők tervezték meg, hogy nézzenek ki, milyen technikai adottságai legyenek.

Gyakorlatilag átvették a kontrollt a gyártás felett, és 2010-re elérték, hogy az mp3-lejátszók hazai piacának ötven százalékát tudhatták magukénak, nagyságrendileg 500 ezer eladott termékkel. 2011-ben megjelentek első tablet- és okostelefon-szériájukkal is. 2013-ra már hat országban vannak jelen, hazánkban több tabletet vagy okostelefont adnak el, mint az Apple vagy a Samsung, a forgalmuk pedig megközelíti a bruttó hárommilliárd forintot.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Vadvirágmezőkkel kell kiszolgálni a beporzókat, hogy segítsenek biztosítani az élelmünket

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés