Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Az emberek szeretik a kényelmet, kevés az idejük, de sok időt töltenek a számítógép előtt. Ebből a három tényezőből egyenesen következik, hogy legszívesebben már a legapróbb vásárlást is elintéznék pár egérkattintással. Kereskedői oldalról is érdemes elgondolkodni a webshop létesítésének előnyein, ami jóval egyszerűbb egy fizikailag is létező üzletnél, de azért bizonyos jogszabályi előírásoknak meg kell felelni.

Számos pozitívummal kecsegtet ugyan, ha a boltnak nem kell megjelennie fizikai valóságában. Szükségtelen az üzlethelyiség és annak drága enteriőrje, radikálisan csökkenthető az alkalmazottak száma, és a hatósági eljárások is sokkal egyszerűbbek. Ezzel szemben viszont remekül kell ismerni az internet titkait és kiskapuit, hogy a létesítendő üzlet digitális árnyéka minél nagyobb legyen, és a vásárlók is könnyen rábukkanhassanak. A fő kérdés tehát, hogyan fogják megtalálni a vásárlók? Hiszen a neten rejtve maradó webbolt olyan, mint egy Kőbánya-alsón lévő elhagyott utcában gyökeret verő butik.

De ez legyen az informatikai és marketingguruk dolga, akik jobban értenek a keresőoptimalizáláshoz, a Facebook-oldalak csúcsra pörgetéséhez vagy a vásárlók közvetlen lerohanásához. Mi pedig vegyük sorra, mik azok a jogi feltételek, amelyeknek meg kell felenie egy webáruháznak.

Mindenekelőtt valamely gazdálkodási formába kell magadat transzformálni, ami lehet egyéni vállalkozás vagy társas cég (Kft., Bt.), hiszen csak ekkor leszel számlaképes. A cégbejegyzéshez ügyvéd igénybevétele elkerülhetetlen, az a kezdeti költségeket kicsit megdobja. A regisztrációs procedúrák ezzel még nem értek véget. Igaz ugyan, hogy a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnál már nincs szükség a nyilvántartásba vételre, azonban – mivel webáruház-üzemeltetőként adatkezelőnek minősülsz, a vásárlók adatai vonatkozásában – be kell jelentkezni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság által üzemeltetett adatvédelmi nyilvántartásba, amely tartalmazza az adatkezelés célját, az érintettek körét, satöbbi, és a tőlük kapott azonosítót a weboldalon is fel kell tüntetni, anélkül a működés nem kezdhető meg. A fogyasztónak a szolgáltatás igénybevételét megelőzően és a szolgáltatás igénybevétele során is folyamatosan biztosítani kell, hogy az adatkezelést megtilthassa.

Ha ezzel kész vagy, még mindig nincs vége a papírmunkának. Ugyan a csomagküldő kereskedelem nem engedélyköteles, és sem üzlet, sem pedig vevőszolgálat fenntartása nem kötelező, de a tevékenység folytatását be kell jelenteni a területileg illetékes jegyzőnél.

Vannak olyan adatok, amelyek feltüntetése kötelező a weboldalon: szolgáltató neve, székhelye, e-mail címe, telefonszáma, adószáma, cégjegyzékszáma. Könnyen hozzáférhető módon fel kell tölteni az Általános Szerződési Feltételeket, amely részletesen szabályozza a webáruház-szolgáltatással és annak igénybevételével kapcsolatos feltételeket, a szolgáltató és a vásárló jogait, kötelezettségeit és egyéb, lényeges körülményeket, mint például a rendelés menete, fizetési módok, házhozszállítás, garanciális feltételek.

Workshop a webshophoz

Aki szeretne komolyabban elmélyedni az elektronikus kereskedelem rejtelmeiben, annak figyelmébe ajánljuk a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület workshopját, ahol a résztvevők a webshoplétesítés csínját-bínját megismerhetik.

Sokan nem tudják, de az ilyen jellegű (távollevők között létrejött) ügyletek esetében a vásárlót elállási jog illeti meg, ami mondjuk érthető, hiszen úgy vesz meg egy terméket, hogy arról mindössze egy fényképet és egy leírást ismer. Az elállási jogát alapesetben a kézhezvételtől számított nyolc munkanapon belül, indokolás nélkül gyakorolhatja, akkor is, ha már nincs az eredeti csomagolásában vagy például ki is próbálta, de a termék visszaküldésének költségét neki kell viselnie. A webáruház pedig köteles a vételárat haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő harminc napon belül visszafizetni. Bizonyos termékeket azonban kizár a jogszabály, tehát gyorsan romló vagy kifejezetten a megrendelő számára készített termék, illetve CD, DVD, számítógépes szoftver, hírlap, magazin esetében sem lehet ezt a jogot gyakorolni.

Mind a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), mind a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) előszeretettel ellenőrizgeti a webáruházak működését: előbbi a számlaadás megfelelőségét, utóbbi az egyéb jogszabályi feltételek (szavatosság, jótállás, fogyasztói igényérvényesítés) teljesülését. Fontos a termékek beazonosíthatósága és az ár megfelelő feltüntetése (mindig a bruttó), ami például azoknál a termékeknél okozhat macerát, ahol az egységárat is meg kell jelölni. Az NFH tavaly novemberben tette közzé a webáruházakkal kapcsolatos átfogó ellenőrzését, és sajnos kicsit ijesztő, hogy 165 webshop vizsgálata során 116 esetben tártak fel valamilyen jogsértést, szabálytalanságot.

Player Autószalon

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.