Biztosan ismerős: az alkalmazott, aki beér 8:02-re és lelép 16:48-kor és egész nap két szót szól: Sziasztok, és: Sziasztok. A kiégés százszor rosszabb, mint az utálat; a gyűlölködésben legalább van erő és érzelem, a kiégés viszont az a lassú zombihalál, amikor az alkalmazottnak teljesen mindegy, mi van, csak csinálja a munkáját. Hogy elkerüld a demotiváltságot, vedd fontolóra ezt az öt módszert.

Egy kiégett alkalmazott nemcsak a saját, individuális produktivitásából veszít, hanem a vele egy közösségben dolgozók motiváltságát is erdőtűzként tudja irtani. Így annak ellenére, hogy egy dolgozó jól végzi a munkáját, csak közben aszottabb mint egy három éve a Szaharában felejtett mazsola, akkor az egész irodai hangulat is lassan ki fog szikkadni – a negatív munkahangulat pedig mindenkinek rosszat tesz. Először is kérdezd meg az alapvető kérdést:

Miért lehet demotivált egy alkalmazottad? 

Erre adunk pár lehetséges választ: a dolgozó munkaideje és a magánéletére jutó ideje nincs egyensúlyban. Egy nemrégiben kijött kutatás szerint a munkaadók közel hetvenöt százaléka gondolta úgy, hogy az alkalmazottaiknak kiegyensúlyozott a munka-magánélet serpenyője, ezzel ellentétben (miért nem vagyunk meglepve) a munkavállalók majdnem fele (negyvenöt százalék) úgy nyilatkozott, hogy a munkája mellett nincs ideje szociális aktivitásokra – és ez nagyon egyszerűen okozhatja az említett kiégést. Emellett sokan a monoton feladatokat okolják a lelkesültség elvesztéséért, de ugyanígy könnyen okozhat demotiváltságot természetesen, ha a munka nincs megfelelően finanszírozva. Mit tehetsz mint munkaadó ezek ellen?

1: Beszélgess el az alkalmazottaiddal

Havonta egyszer például, a fizetésosztás környékén okos megoldás lehet mindenkivel egyesével, privátban leülni egy kis beszélgetésre és őszintén mérlegelni például az elmúlt hónapot és megtárgyalni, hogy minden rendben van-e. Legyenek asztalon a problémák: a befelé rohadó tüskék még senkin sem segítettek. Lásd át, hogy az alkalmazottad szakmai problémáján vezetőként tudsz-e segíteni vagy a szituáción változtatni. Havi egy ilyen beszélgetés nagyon hasznos, mert folyton képbe kerülsz az irodai alaphangulattal és a dolgozók munkahelyi érzéseivel.

2: Motiváló feladatok 

Sokakkal megesik, hogy jelentkeznek egy adott állásra és egy bizonyos feladatkörre, majd a hónapok vagy évek során ezek a teendők eltolódnak, kiterjednek, megváltoznak – és nem mindig a jó irányba. Sokan inkább csak a fogukat szívják, de nem szólnának, hogy hónapok óta rájuk osztod a legmonotonabb feladatokat vagy épp túl sok felelősségteljes, közeli határidős cuccot sózol a nyakukba. A megoldás: balansz. Ha lehetséges, akkor sorold át a kiégésveszélyben lévő alkalmazottat egy olyan feladatra, amit nagyon szeret csinálni (erről akár meg is kérdezheted). Például a Dropboxnál szokás egy Hack Week-et tartani, mikor az alkalmazottak azon dolgozhatnak, amin csak akarnak és új projekteket is kitalálhatnak.

3: Gondold újra a 9-5-ig munkarendet

Két dolog baromi demotiváló tud lenni egy nyolc órás munkarendben: az egyik, ha annyi feladattal van telezsúfolva, hogy nem látszik a vége – a másik pedig, ha pár óra alatt elvégezhető az egész dolog és az embernek úgy kell tennie öt óráig, mintha nagyon dolgozna. Általában ez a kettő, főleg a projekt alapon dolgozó cégeknél éles csépdarálóban váltogatja egymást: egy hétig munkaidő után is még az irodában melóznak az érintettek, majd a következő héten már sokkal lazább a munkarend. Nagyon sok cégnél ez az alapmondat, amit mi nagyon támogatunk: A munkaidő addig tart, amíg elkészül a munka. Ha ez négy óra, akkor négy óra. Ha pedig tíz, akkor tíz. Mindenki nagyon örül egy szabad, láblógatós délutánnak: így szerintünk jó ötlet lehet kissé tologatni a munkaidőt.

4: Ne keresd munka után

Sokan esünk abba a hibába, hogy a munkát hazavisszük: még kilenckor is eszünkbe jut valami és rácsörgünk a másikra, hogy csinálja már meg. Pedig ráérne másnap reggelig is. A folyamatos készenléti helyzettől pedig sokan nagyon stresszesek lesznek. Ezt elkerülendő vezetőként hatalmas pluszpont, ha utasítod az alkalmazottaidat, hogy munka után kapcsolják ki a céges telójukat és ne nézzék a munkahelyi maileket – plusz ne is keresd őket munka után, tartsd tiszteletben a dolgozók szabadidejét, hidd el, motivációban meghálálja magát.

5: Bátorítsd az alkalmazottakat, hogy szocializálódjanak

Ha eddig nem tetted, akkor írd fel a to-do naptáradba: szervezz közös céges, nem szakmázós eseményeket. A csapatépítő tréningeken gyakran elég megdöbbentő dolgok is kiderülnek (pl.: egyes alkalmazottak még soha nem mutatkoztak be egymásnak) és könnyen közös élményeket kovácsolhatsz az irodátoknak. Az izgalom, az új élmények, vagy akár egy laza, elengedős, projektmegünneplős közös sörözés is mind-mind a kiégés egyszerű, de nagyszerű ellenszere.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Vajon ki a nap csaja Lady Gaga születésnapján?

Nézd meg az anyját, vedd el a lányát? Gracie édesanyja Penthouse-modell volt…

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés