Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Szeretjük a plazát, de nem úgy, mint a déliek vagy az északiak. A wifi elvárás.

Eddig csak egy-egy bevásárlóközpont vonzását vizsgálták, a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég huszonegy országban, ezer-ezer fős mintán végzett kutatása viszont segít az európai szokások összehasonlításában. Észak- és Dél-Európa nem csak földrajzilag különül el, a kettő közötti országok külön csoportot jelentenek.

Míg Dél-Európában az emberek a plázákban élnek, addig északabbra egyre céltudatosabban térnek be oda, tudják, milyen szolgáltatást találnak ott és milyenek az árak, a vásárlást követően pedig távoznak. A kutatás szerint a környező országok közül például Románia a déli pólushoz, míg Csehország a skandináv mintához tartozik.

Magyarország a köztes – egyébként legnépesebb – országcsoportba tartozik, amelyekben vannak elvárt szolgáltatások: legyen ingyen wifi és ingyen parkoló a plázában, legyenek jók az éttermek és biztonságos legyen a hely. A látogatás módja inkább az északi mintát követi – a magyar vásárlók negyven százaléka 15 percet, 25 százalékuk több mint fél órát is hajlandó autózni azért, hogy elérjen egy bevásárlóközpontot, ennél hosszabb időt csak a skandináv országok lakosai vállalnak.

A felmérés szerint a magyar vásárló az interneten tájékozódik, majd az üzletben vásárolja meg a kiválasztott árut, tehát a kereskedőknek megéri a profi internetes jelenlétre áldozni, de az üzlet fenntartásától sem kell félni, mert az informálódás után betér oda a vásárló. Már csak azért is, mert a magyarok utálnak a neten fizetni.

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.