Senki sem tökéletes, persze, mindannyiunknak megvannak a magunk hibái és gyengeségei. De vannak olyan személyiségjegyek, amelyek vészharangot kongatnak egy iroda olajozottan működő gépezetében. Ez a néhány embertípus például képes tönkretenni egy jól működő munkaközösséget, így ha vezetői pozíciót töltesz be egy cégnél, nagyon fontold meg, hogy kirúgd-e őket a 'nagyobb jó' érdekében.

A drámakirálynő

Nyugodtan lehet férfi alkalmazott is a drámakirálynő: a jellemzői megegyeznek és ugyanolyan veszélyesek egy cég életére. A drámakirálynő mindenhol problémát lát: és ha nincs is probléma, ő bizony szíves örömest generálja azokat. Az alkalmazottak között személyes vitákat generál, a nézeteltéréseket pedig előszeretettel tárja a főnök elé, majd hátradőlve szemléli a kavarásának hatását. Igazából pletykafészeknek is nevezhetnénk, de míg a pletykafészkek többnyire csak egymás közt sutyorognak a saját élvezetükre, addig a drámakirálynők komoly feszültséget okoznak a dolgozók közt. Kiélezik az ellentéteket, egymás ellen fordítanak mindenkit: amellett, hogy ez borzalmas hatással van egy cég produktivitására, a színfalak mögött bábozó drámakirálynő negatív attitűdje igen fertőző lehet és egyszerre csak azt veszed észre, hogy a fél cég egymás ellen ágál.

Az alkalmazottak nem bíznak egymásban, azt érzik, hogy minden szavukat felügyelik: a felgyülemlett feszültség pedig rettenetes irodai hangulatot teremt. Szóval beszélj a drámakirálynő fejével – és amennyiben nem tud változtatni a mentalitásán, azt ajánljuk, hogy válj meg tőle a cég érdekében.

A kisfőnök

Ha nincs ilyen ember a cégedben, nagy mázlista vagy – azonban ha igen, akkor jól gondold át, vajon van-e helye a csapatban. A kisfőnök mindig mindent jobban tud, imád feladatokat osztogatni és ellenőrizni az alkalmazottakat – ami alapból még nem lenne akkora baj, csakhogy nem ő a főnök, mégis annak képzelni magát. Általában az ilyen ember szokta legjobban vakvágányra terelni a projekteket: a saját szájíze és érdekei szerint alakítja a dolgozók munkabeli prioritásait, nem pedig a hatékonyság és a vezetőséggel egyeztetett menetrend szerint. Úgyhogy koppints nagyon a körmére az ilyen munkaerőnek és tisztázd az erőviszonyokat: ha nem képes a pozíciójának megfelelően viselkedni, akkor inkább add ki az útját, mielőtt szabotálja a munkát.

Az áldozat

Ismerős, ugye? Az a dolgozó, aki mindig másokat hibáztat, ha nincs kész a feladataival és a felmerülő problémákat tőle kívülálló okokra keni. Emellett szeret képzelt beteget is játszani: a vezetőség jóindulatát kihasználva gyakran valami nem létező rosszullétre, betegségre hivatkozva marad távol vagy végzi félgőzzel a munkáját. Az ilyen alkalmazott a produktivitás szöges ellentettje: szinte lehetetlen rá úgy feladatot bízni, hogy ne lenne kétséges a teljesítménye. Azt tanácsoljuk, hogy nagyon ellenőrizd az ilyen munkaerőt, és ha nem tudja a távolmaradásait például orvosi igazolással alátámasztani, akkor beszélgess el vele az attitűdjéről – na meg a jövőjéről a cégnél.

A lázadó 

Ez a lelkében és habitusában punk dolgozó folyamatosan lázad kábé minden ellen: a főnökség utasításait a szabadsága ellen irányuló börtönnek látja és bármilyen szabályt a felülről jövő uralom jelének. Ő az, aki provokatív feliratú pólókban jár be dolgozni és lehet, hogy még házfoglalós idejéből van rajta egy ACAB-tetkó (All Cops Are Bastards), mindenről megvan a maga véleménye és sokkal jobban tudja mindenkinél. A lázadó veszélye, hogy vezető szellemként képes a dolgozók egy részét csapatként maga mellé állítani és szervezni az ellenállást a gonosz és hataloméhes vezetőség ellen: a harcban pedig sok dolgozót elveszíthetsz. A lázadónak viszont gyakran megvannak a maga jó és becsülendő képességei: egyéni látásmódját és a szabályokkal szembeni kritikus hozzáállását, ha jó vezető vagy, könnyen fordíthatod a saját hasznodra. Mivel nagyon ért a többiek nyelvén és képes a többiek élére állni, még az is lehet, hogy jó kreatív vezető válhat belőle. Azonban ha a lázadása inkább önös érdekű, semmint produktív, lehet, hogy a legjobb döntés a potenciális veszélygenerátor távoltartására, ha megszabadulsz tőle.

Egy üzletet vezetni és a dolgozókat menedzselni az egyik legnehezebb feladat, amivel főnökként szembesülhetsz. Tehát a tanulság az, hogy amennyiben észreveszed, hogy egy-egy alkalmazottad gátolja a cég produktivitást és lassítja a cég fejlődését, azoktól érdemes megválni és felvenni a helyükre szakmailag felelősségteljes személyeket, akikkel hosszú távú sikerekben tudtok gondolkozni.

Player Autószalon

Legfrissebb

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon