Elmondjuk, hogy ne csináld.

Nem vagy könnyű helyzetben, ha neked is a fogyókúrázás volt az újévi fogadalom, hiszen a rengeteg diéta, termék, étrend-kiegészítő és hirdetés között elveszik az ember. Segítünk eligazodni a tévhitek és berögződések kegyetlen útvesztőjében:

Tévhit 1: Az egészséges ételek beépítése az étrendbe minden problémát megold

Jó, ha tudod, hogy az egészségesnek mondott éltelek nem segítik elő jobban tested működését, ha abból feleslegesen viszel be a szervezetedbe, legyen az akár vitamin, gyümölcs vagy fehérje. Könnyű túlenni magad merő jó szándékból is.

Talán nem is tudod, de például a reggelente pluszban elfogyasztott gyümölcslé miatt pár év alatt akár 4-5 kilót is felszedhetsz. Természetesen lehet narancslevet inni, de tudnod kell, hogy az ajánlott napi szénhidrátmennyiségbe ez hogyan kalkulálható be.

Tévhit 2: A 800-1000 kalóriás diéta gyors és eredményes

Pontosan tudjuk, mennyire nehéz volt elkerülni a zabálást az ünnepi időszakban. Ha viszont most úgy próbálsz meg kompenzálni, hogy drasztikusan csökkented a bevitt energiamennyiséget, az nagyon nem okos döntés,

ugyanis szervezeted anyagcseréje 2 hét után lelassul, általános közérzeted romlani, koncentrációs és állóképességed csökkenni fog, immunrendszered pedig védtelenebbé válik. Arról nem is beszélve, hogy a kínkeservesen leadott kilók aztán rövid idő alatt visszajönnek – ezt nevezik jojó-hatásnak.

A nem jól megválasztott diéta komoly veszélyt is jelenthet: izomsorvadás, idegrendszeri és bőrtünetek, puffadás léphet fel, és gyakori a vas és a B12-vitamin hiánya is.

Tévhit 3: Édesítőre cseréled le a cukrot

Az édesítőszereket elsősorban az alapján csoportosítják, hogy csak az édes ízt adják, vagy van kalóriatartalmuk is. Legfontosabb mellékhatásuk a puffadás, ennek a hátterében – a legújabb kutatások szerint – a bélrendszerünkben élő hasznos baktériumok pusztulása vagy kóros összetétele is állhat, sokaknak ezért is okoznak hasmenést az édesítőszerek. És ott van még az is, hogy – egyelőre nem teljesen ismert módon –

az édesítők az agyi központok befolyásolásán keresztül a nap végén kevésbé fogyasztó hatásúak, mint az elvárt lenne.

A zero jelöléssel ellátott üdítők rendszeres fogyasztása a vízhez képest például kevesebb zsír bontását teszi lehetővé. Tartsd észben, hogy az édesítőkre is igaz a táplálkozás egyik aranyszabálya: mértékkel, kis mennyiségben a használatuk nem ellenjavallt.

Tévhit 4: Egy hét alatt 10 kg

Elég egyértelműnek tűnik, hogy ilyen mértékű fogyás nem lehet egészséges.

Ha 1 kg zsírtól szeretnél megszabadulni, ahhoz 7000 kcal energiát kell elégetned. Ebből az következik, ha 7 nap alatt 10 kg leadása a cél, akkor napi 10000 kcal-t kell felhasználnod. Ez például úgy lenne lehetséges egy 40 éves, 170 cm magas és 90 kg-os nő esetében, ha semmit nem enne és mellette egy héten át naponta 9,5 órát futna felfelé a lépcsőn – nyilvánvalóan ezt nem javasolják a szakemberek.

(Szakértő: Dr. Bajnok Éva obezitológus – a túlsúly és elhízás kutatásával foglalkozó – szakorvos, Duna Medical Center, fotó: Getty Images)

És ezt olvastad már?
Olyan különleges ez a lány, hogy még egy ingatlantípust is elneveztek róla