Nem csodálkozunk, ha a szénhidrát valahol a Bermuda-háromszög és a gordiuszi csomó között van a te fejedben is: most akkor szabad enni, vagy elhízol tőle? Tényleg rákot okoz? Egészséges egyáltalán? Megmondjuk a frankót, mert egészen biztosan van olyan, amit nem, vagy rosszul tudtál róla.

Rögtön bele a közepébe:

A szénhidrát rossz és simán elhagyható

Nem, a szénhidrát nem rossz (vagyis nem mindegyik az, lejjebb ezt is elmagyarázzuk), ugyanis nagyon fontos feladata van: ez tested fő energiaforrása, vagyis ez kell ahhoz, hogy tudj gondolkodni a világ dolgain, és ezek biztosítják azt az energiát is, hogy hétvégenként le tudj vánszorogni valamelyik szórakozóhelyre. Napi 120 grammnál kevesebb szénhidrátbevitelnél ez nem menne. Az viszont nem mindegy, milyen formában juttatod a szervezetedbe:

Minden szénhidrát egészségtelen

Bár nincs tudatuk, de ettől még megkülönböztetünk jó és rossz szénhidrátot, azaz olyat, ami hasznos a szervezeted számára, és olyat, ami nem.

A szénhidrát összetett és minőségi szénhidrát, ez magában foglal némi fehérje- és zsírtartalmat is, és – ahogy a nevéből is sejthető – egészséges. Ezeket a teljes kiőrlésű kenyérfélékben, a gyümölcsökben, a zöldségekben és a tejtermékekben meg is találhatod.

A rossz szénhidrát például a cukor. Ez nem emésztődik meg, vagyis nem a szervezet bontja le, hanem bakteriálisan bontódik (glükozzá), hogy közvetlenül a véráramba kerülve emelje meg a vércukorszinted. Ez magas vérnyomást, szívproblémákat, és mindenféle gyulladás okozhat a szervezetedben, plusz öregíti a bőrt, és persze könnyebb tőle elhízni is. Egyszóval szervezetünk nem tudja úgy hasznosítani, mint például a jó szénhidrátokat.

És akkor már azt is sejtheted, hogy az sem igaz, hogy...

A szénhidrátmentes táplálkozással lehet csak fogyni

Ez hülyeség, és valószínűleg ezzel egyet is értesz most már, hogy eljutottál idáig. A szénhidrátot nem zárhatod ki, hiszen – ahogy írtuk is feljebb – ez ad energiát.

Egy fontos dolgot elárulunk még neked, pontosabban az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO): energiabevitelünk 55%-át szénhidrátokból (15%-át fehérjékből, 35%-át zsírokból) célszerű fedezni, és ez minden esetben így van, tehát akkor is, ha a testsúlyod csökkentése, növelése vagy megtartása a cél. Az össze energiabevitelt kell csökkenteni/növelni/megtartani és nem az arányokon változtatni.

Persze az sem mindegy, hogy cukros üdítőből (rossz szénhidrát) viszed be ezt az 55%-ot, vagy mondjuk banánból (jó szénhidrát).

Egy nagyon szuper kalkulátornak köszönhetően ITT a célodnak megfelelően számíthatod ki a napi kalóriaszükségletedet.

Edzés után nem szabad szénhidrátot enni

A mozgás után bevitt szénhidrát (és egyébként a fehérje is) igazából segíti az izmok regenerálódását, az inzulinszint megemelésével pedig izomvesztő (katabolikus) állapotról izomépítőre (anabolikus) kapcsolja át szervezetedet.

Amit ehetnél edzés után: banán, alma, zöldségféle (kifejezetten az édesburgonya ajánlott), barna rizs.

A szénhidrát rákot okoz

Ha ez így lenne, már rég meglenne a rák ellenszere, de nincs. A szénhidrátok nem okoznak rákot, de a túlzott szénhidrát-, például a túlzott cukorbevitel igencsak megnöveli a rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát.

(via ; via)

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon