Az idei MVM EDISON startup versenyre olyan ötletekkel neveztek a csapatok, amelyek az energetikai szektorban lévő problémákra kínálnak innovatív megoldásokat. A 104 versenyző közül három nyertest hirdettek ki: ketten az elektromos autók elterjedésével, illetve ennek technológiai kérdéseivel foglalkoztak, a harmadik győztes pedig mágneses, moduláris okoslámpacsaláddal célozta meg a világítástechnika megreformálását. A döntős csapatokról és magáról a versenyről Gerencsér Dorkát, az MVM Csoport inkubátor cége, a Smart Future Lab Zrt. innovációs és startup szakértőjét kérdeztük.
– Az MVM EDISON startup versenyre idén 104 csapat jelentkezett. Milyen szempontok játszottak szerepet a nyolc döntős kiválasztásánál?
– Mint minden évben, a jelentkezési szakasz után szakmai stáb értékelte a beérkezett pályamunkákat, a több mint száz nevezőből első körben most a legjobb húszat választotta ki, akikkel egy második körben, motivációs interjú keretein belül is megismerkedtünk személyesen. Utóbbi lépés volt idén az újdonság, vagyis, hogy a pályázati anyagon túl megismerjük a csapatokat, hogy milyen motivációkkal érkeztek a versenyre, miért fontos nekik ez a megmérettetés, milyen terveik vannak az MVM Csoporttal, és hogyan képzelik el az együttműködést a vállalattal.
A pályamunkák ugyanis a szakmaiságot, a felkészültséget nagyon jól megmutatják, de a csapat és a motivációjuk is közel ugyanilyen fontos. A beszélgetés során arra is kíváncsi volt a szakmai stáb, hogy milyen a csapatmunka, hogyan tudnak együtt dolgozni, illetve a bennük lévő kompetenciákkal meg tudják-e valósítani a terveiket, hogy valami újat létre hozzanak, validáljanak és piacra vigyenek.
– A döntős csapatok egy két hónapos komplex képzésen vehettek részt, mielőtt a zsűri előtt bemutatták a projektjüket és a megvalósításukra vonatkozó terveiket. Miként jellemezné ezt az időszakot?
– A nyolc finalista csapattal áprilisban elindult a döntő, illetve az azt megelőző, nyolchetes, intenzív képzési program. A csapatok a cégcsoportból mentorokat is kaptak maguk mellé, akik a program során támogatták őket, hogy a szaktudás mellett üzleti szempontból is megfelelő tervekkel tudjanak bemutatkozni a verseny záró rendezvényén. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy megfelelő minőségben és magabiztosan állhassanak a szakmai zsűri, illetve később majd a befektetők elé. Véleményem szerint ez megmutatkozott a csapatok ötletein, sokat finomítottak az ötleteken az ügyfélközpontú gondolkodás módszertanának is köszönhetően, ami központi szerepet játszott a képzési program során.
– Milyen jövőt lát a MET3R ZenCharge, a Magnelit és az InCharge, azaz a három nyertes csapat előtt?
– Ezt nehéz megjósolni a jelenlegi, korai fázisban. Mindhárom csapatban megvan a lehetőség, hogy sikerre vigye ötletét.
– A nyertesek csapatonként 3-3 millió forint értékű kommunikációs szolgáltatáscsomagot nyertek, ugyanakkor esélyük nyílt az 50 millió forintos magvető befektetésre is. Ezzel kapcsolatban született döntés?
– Előreláthatólag az ősz folyamán kapnak a csapatok lehetőséget, hogy bemutatkozzanak a Befektetési Bizottság előtt. A bizottsági ülést a csapatok részéről egy hosszú és intenzív felkészítési szakasz előzi meg.
– Ön hogy látja, mi kell ma Magyarországon ahhoz, hogy egy energetikához kapcsolódó startup, induló vállalkozás sikeres lehessen?
– Magas szintű szakmai tudásra van szükség ahhoz, hogy egy innovatív fejlesztést létre tudjanak hozni ebben a szektorban. A verseny során azonban azt tapasztaltuk, hogy a csapatoknak ezzel nem volt problémájuk, erős szaktudással rendelkeztek, és a szükséges vállalkozói szellemet is láttuk bennük. Éppen ezért a szakmai felkészítés során leginkább a vállalkozói ismereteket, tudást próbáltuk átadni. Az energetika meglehetősen szabályozott, törvényi oldalról kötött iparágként nem teszi könnyűvé az ebben a szektorban induló startupok helyzetét.
– Miként értékeli a harmadik alkalommal megrendezett MVM EDISON startup versenyt?
– Az elmúlt három MVM EDISON startup verseny és a több száz beérkezett pályamunka azt mutatja, hogy igény van a hasonló, akár ötlet fázisra fókuszáló startup versenyekre. Idén ősszel immáron negyedik alkalommal indul el az MVM EDISON, a részletekkel kapcsolatban érdemes figyelni a verseny honlapját, ahol minden információra időben fény derül.
(Fotó: Talabér Géza)
A cikk létrejöttét támogatta az MVM Zrt.