Ezek az ételek gyulladást okozhatnak hosszú távon a szervezetünkben

Az immunrendszer hasonlóan reagál a magas zsír-, cukor- és kalóriatartalmú ételek fogyasztására, mint a bakteriális fertőzésekre, a szervezet védekező rendszere hosszú távon agresszívvá válik – lényegében ez derült ki a Bonni Egyetem kutatóinak tanulmányából.

A német szakemberek azt is kimutatták, hogy az egészséges étrendre való áttérés után még hosszan jelentkezhet ez az immunválasz. Ezek a hosszú távú változások vezethetnek el az érelmeszesedés és a cukorbetegség kialakulásához, amelyek a nyugati társadalom étrendjével összefüggő betegségek. A Cell című tudományos folyóiratban bemutatott tanulmányukban a kutatók egereket fogtak „nyugati étrendre”, amely sok zsírt, cukrot és kevés rostot tartalmazott. Az állatok szervezetében erős gyulladásos válasz alakult ki, szinte ugyanolyan, amilyet egy veszélyes baktérium fertőzés idéz elő.

– magyarázta Annette Chirst, a tanulmány egyik szerzője. Hogy jobban megértsék a jelenséget, a kutatók ezekből az egerekből, valamint az egészséges étrenden lévő egerekből is izolálták a nagy immunsejttípusok csontvelőőssejtjeit, megvizsgálva azok működését és aktivitásának állapotát.

Érdemes kerülni a zsírokban és gyorsan felszívódó szénhidrátokban gazdag ételeket

Génkutatások már korábban kimutatták, hogy a nyugati típusú étrend nagyszámú gént aktivál az őssejtekben. Az érintett gének között vannak azok, amelyek a sejtburjánzásért és -érésért felelősek – a szabályozatlan sejtburjánzás pedig jól tudjuk, hogy nagyon nagy eséllyel rákhoz vezethet. Jó hír viszont, hogy amikor az egereket ismét a hagyományos, gabonában gazdag étrendre állították négy hétre, eltűnt az állandó gyulladás.

Csak a közelmúltban fedezték fel, hogy a veleszületett immunrendszernek van egy bizonyos emlékező formája. Gyulladás után a szervezet védekező rendszere riasztott állapotban van, hogy gyorsan tudjon válaszolni egy esetleges újabb támadásra, ezt nevezik a kutatók veleszületett immuntréningnek. Az egerekben viszont ezt a folyamatot nem baktérium idézte elő, hanem az egészségtelen étrend. Szóval most már még eggyel több okot tudunk, hogy miért érdemes kerülni a zsírokban és gyorsan felszívódó szénhidrátokban gazdag, rostokban szegény ételeket, de azért ne essünk át a ló túloldalára:

Nagyon hamar kicsinálhatod magad, ha mostantól egy falatot sem ennél

Úgy ne fogyókúrázz, hogy éhezteted a tested. Tény, hogy viszonylag gyorsan célt érsz, de hosszabb távon rettentően káros hatással lehet a szervezetedre. valójában nem történik túl sok minden, csak annyi, hogy szervezeted elkezdi a glikogént glükozzá bontani, hogy energiához jusson. Ez az üzemanyag kitart hat órán keresztül, de utána már megviseli a tested.

(forrás: Science Daily, BBC, MTI)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon